VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Plint till trall runt pool  (läst 3664 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus76

Plint till trall runt pool
« skrivet: september 19, 2020, 07:54:16:16 »
Ni som bygg trall runt era pooler, vilka plintar rekommenderar ni? När jag byggde altanen använde jag 500mm plint med justerbar stolpsko. Men jag vet att många rekommenderar minst 700mm plintar.

Jag kommer inte bygga någon slags takkonstruktion ovanpå trädäcket så de horisontella krafterna blir ju inte jättestora.

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Plint till trall runt pool
« Svar #1 skrivet: september 19, 2020, 07:59:33:33 »
Sätt rör och gjut istället, både lättare och billigare.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad magnus76

SV: Plint till trall runt pool
« Svar #2 skrivet: september 19, 2020, 08:10:00:00 »
Sätt rör och gjut istället, både lättare och billigare.
Så kan man också göra. Men rent byggnadstekniskt, räcker det att komma ner 500mm? Tänker på tjälskjutning. De senaste vintrarna har ju inte varit speciellt kalla och altanen har inte flyttat sig något under tio år. Bor i Örebro och visst finns risk för vargavinter.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Plint till trall runt pool
« Svar #3 skrivet: september 19, 2020, 08:33:55:55 »
Om du är orolig för tjälskjutning så bör du i första hand ha gott dränage. Gräv ordentligt och använd makadam tex.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad magnus76

SV: Plint till trall runt pool
« Svar #4 skrivet: september 19, 2020, 09:31:36:36 »
Om du är orolig för tjälskjutning så bör du i första hand ha gott dränage. Gräv ordentligt och använd makadam tex.
Ja det blir såklart makadam under plintarna. Men vad säger ni om att nöja sig med 500mm plintar? Rent ”bärmässigt” är det ju ingen skillnad mot min altan som är byggd på just 500mm plint.

Utloggad Stompen

SV: Plint till trall runt pool
« Svar #5 skrivet: september 19, 2020, 09:56:26:26 »
Jag har stolparna direkt på trädgårdsplattor, dvs skippar plint. Skulle det sättas sig är det lätt att palla under och höja.

Utloggad magnus76

SV: Plint till trall runt pool
« Svar #6 skrivet: september 19, 2020, 11:52:44:44 »
Jag har stolparna direkt på trädgårdsplattor, dvs skippar plint. Skulle det sättas sig är det lätt att palla under och höja.
Har du plattorna direkt på gräset menar du? Hur länge har du haft det så? Tänker om det blivit lite svajigt om marken rört på sig.

Utloggad Stompen

SV: Plint till trall runt pool
« Svar #7 skrivet: september 19, 2020, 17:46:59:59 »
Gräs och matjord får man gräva bort och en spade grus skadar inte. Gamla delen av altanen är väl inne på 13e året....
Man slipper grävandet och det exakta placerandet av plint. Har justerat höjden på ett par stolpar, in med en kofot och en plastkil så är det klart.

Finns säkert någon nackdel med detta vs plint, dock inget jag upptäckt

Utloggad Delpaxton

SV: Plint till trall runt pool
« Svar #8 skrivet: september 21, 2020, 11:11:26:26 »
Jag använde Byggmax 500mm plintar med justerbar stolpsko när jag byggde min trall nu i somras. För lite tid har gått för att jag ska kunna utvärdera om dom sätter sig eller ej men det kändes väldigt stabilt när jag grävde ner dessa i gruset runt poolen. Fäljer med intresse om någon har någon annan erfarenhet.

Utloggad 62ragtop

SV: Plint till trall runt pool
« Svar #9 skrivet: september 24, 2020, 11:05:17:17 »
Nu bor vi förvisso lite längre söderut än Örebro...

Men vi satte enbart plintar i "ytterkant" på vårt pooldäck. Nu hänger förvisso vårt pooldäck ihop med en äldre befintligt altan och även vårt teknikhus som är en förlängning av vårt garage. Så det skall i teorin mycket till för att någon "yta" skall börja röra på sig åt endera håll.

När vi grävde för poolen så rakade vi av all matjord på den yta runt poolen som skulle utgöra vårt pooldäck. Gropen grävdes, poolen sattes, återfyll, fyllde även upp runt pooldäcksytan med makadam, under hela däcket. Paddade.

Så "innanför ramen", mot poolen till, så jobbade vi enbart med tjockare markstensplattor (som vi råkade ha till hands), som ligger på makadam-bädden, med lämpligt cc:mått. Regelverket vilar mot dessa plattor. Hela däcket är stabilt, inga sättningar, inga skjutningar och vi är inne på säsong 5.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan