VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Uppstart av Polguard  (läst 1695 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
Uppstart av Polguard
« skrivet: april 26, 2011, 21:54:44:44 »
Hej

Poolguard är inte den modernaste lösningen av poolskydd men med rätt underhåll fungerar den riktigt bra och framförallt är det ett mycket säkert poolskydd. Ett av problemen är att tryckrören där kolvarna löper måste smörjas regelbundet och att om detta ska göras enligt konstens alla regler måste vajrar, tryckrör mm demonteras vilket är ett stort arbete. Jag provade i år ett nytt alternativ. Jag borrade hål i tryckrören på båda sidorna och sprutade in fet som jag sedan skickade vidare i rören med tryckluft. Därefter  öppnade och stängde jag poolskyddet med handkraft och fick på detta sätt ut fettet i hela tryckrören. Täckte sedan hålen med en bit gummiduk och slangklämma. Poolguarden har aldrig gått så smidigt som nu.
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Poolgiganten

Utloggad Fore04

SV: Uppstart av Polguard
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2011, 09:31:02:02 »
Hej,

Jag är ny poolägare sedan någon vecka tillbaka och håller precis på att installera Poolguard. Jag är i "valet och kvalet" om jag ska installera automatiken eller inte eller bara köra manuellt. Din lösning verkar vara bra för underhåll men vilket fett använder du för att smörja kolvarna?

/Staffan


Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Uppstart av Polguard
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2011, 10:11:40:40 »
Jag har alltid använt Poolguards eget fett. Dyrt men drygt. Jag tror att det står att du även ska smörja skenorna. Gör inte det för du får massor av skräp som fastnar.
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan