VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolteknik i källare?  (läst 3912 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hybris

Poolteknik i källare?
« skrivet: mars 18, 2017, 09:24:24:24 »
Några forummedlemmar som har sin poolteknik i källaren? Nyfiken på tips. Finns några trådar men inte jättemycket information.

Vad kan man göra för att minska riskerna vid eventuellt läckage?

Poolen på ca 3,8*7,4 kommer ligga 4-5 meter från det källarutrymme jag tänkt använda.

Även intresserad av bra och tyst pump. Tittat lite på Pahlens.

Poolgiganten

Utloggad j-t

SV: Poolteknik i källare?
« Svar #1 skrivet: mars 18, 2017, 18:32:50:50 »
Några forummedlemmar som har sin poolteknik i källaren? Nyfiken på tips. Finns några trådar men inte jättemycket information.

Vad kan man göra för att minska riskerna vid eventuellt läckage?

Om du inte har en bottenventil, och inte hela poolen ger efter och trycker mot källarväggen, så kan endast vattnet över skimmern (och eventuellt inloppen om dessa har sin lägsta punkt i källaren) läcka in.
Det finns olika sätt att lösa det men mottagande system i källaren (för att ta hand om vattnet) behöver ha en brunn eller liknande som är 110mm. En vanlig golvbrunn som är 50 eller 75mm kan inte hantera de vattenmängder som genereras om slangen efter pumpen brister annars.

Själv har jag mitt teknikrum i källaren och min lösning är att jag installerat en lite kraftigare dränkbar pump tillsammans med en golvbrunn som kan hantera de mängderna, pumpen går direkt ut i en 110mm stamm och golvbrunnen är på 75mm. Dessutom är det bara de kubikmeter övanför skimmern i mitt fall som kan läcka in och inte hela poolen.

Utloggad Dimitris76

SV: Poolteknik i källare?
« Svar #2 skrivet: mars 19, 2017, 13:46:02:02 »
Om du inte har en bottenventil, och inte hela poolen ger efter och trycker mot källarväggen, så kan endast vattnet över skimmern (och eventuellt inloppen om dessa har sin lägsta punkt i källaren) läcka in.
Det finns olika sätt att lösa det men mottagande system i källaren (för att ta hand om vattnet) behöver ha en brunn eller liknande som är 110mm. En vanlig golvbrunn som är 50 eller 75mm kan inte hantera de vattenmängder som genereras om slangen efter pumpen brister annars.

Själv har jag mitt teknikrum i källaren och min lösning är att jag installerat en lite kraftigare dränkbar pump tillsammans med en golvbrunn som kan hantera de mängderna, pumpen går direkt ut i en 110mm stamm och golvbrunnen är på 75mm. Dessutom är det bara de kubikmeter övanför skimmern i mitt fall som kan läcka in och inte hela poolen.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12999.msg97927#msg97927

 O0
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Poolteknik i källare?
« Svar #3 skrivet: mars 19, 2017, 20:26:25:25 »
Här har du min tråd om teknikbygge i källaren:

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11296.0;all
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Hybris

SV: Poolteknik i källare?
« Svar #4 skrivet: mars 20, 2017, 18:54:25:25 »

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Poolteknik i källare?
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2018, 08:35:41:41 »
Ha en bypass ute och kör bara in vattnet när du skall värma, så gör jag, så minimerar man riskerna :D
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Guiness

SV: Poolteknik i källare?
« Svar #6 skrivet: augusti 05, 2018, 20:31:19:19 »
Jag har allt i källaren (gammalt garage under huset), pump, filter, styrning, elcentral mm. Tyvärr finns det ingen golvbrunn i det utrymmet så om det läcker rinner det nog in intvättstugan som har golvbrunn. Eftersom alla slangar kommer in där är det bara vattnet ovanför inloppsmunstycken som aktuellt. Jag har ett enkelt läckagelarm som tjuter ommdet kommer vatten på golvet, är jag hemma när det läcker så hör jag det. Poolen har varit i drift snart 10 sommrar och so far so good... O0
Ovanmarkpool 6m * 3m gjuten med skalblock på betongplatta. Solfångare med automatik och värmeväxlare kopplad till pelletspanna och luft/vatten VP CTC EcoAir 107. Baquacil och inga röda ögon. :)

Utloggad Erica

SV: Poolteknik i källare?
« Svar #7 skrivet: augusti 10, 2018, 20:49:17:17 »
Vi har inomhuspool och teknikrummet ligger i vad som liknar en källare men som ändå har golvnivån något över marken utanför. Eftersom vi har bottenavlopp utöver skimmern så kan teoretiskt hela poolen tömma sig om vi får en läcka. Vi har gjort en liten kanal med en lucka så att vattnet vid en ev. läcka forsar ut i trädgården. Blött skulle det säkert bli, men ingen katastrof. Luckan är bara så att kalluft inte drar in och så att vi inte får in katter, grävlingar eller något liknande. Vid en liten läcka rinner vattnet under den, vid en stor pressas luckan till öppet läge. Luckan öppnas utåt så om något djur skulle trycka/böka mot den så öppnas den inte.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan