CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Märkligt läckage  (läst 10304 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jean007

Märkligt läckage
« skrivet: augusti 14, 2012, 13:58:22:22 »
Vi köpte hus med Pool december 2011. Vi har ett läckage enligt följande (ca 500 liter/dygn). När filtret går läcker det. När kranarna till pump och filter är öppna och pumpen står still läcker det. Med stängda kranar till pump och filter läcker det inte. Jag har kollat i brunnen vid filtret och där kommer det inget vatten, bara när jag backspolar. Det är torrt på golvet i det rum jag har pump och filter. Tacksam för tips och erfarenheter.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Märkligt läckage
« Svar #1 skrivet: augusti 18, 2012, 01:08:29:29 »
Hej och välkommen hit. Trist med läckan, men det låter lite märkligt. Var sitter ventilerna som du refererar till - alldeles intill pump-filter eller intill poolen i sig själv ?  Om läckandet slutar när man stänger ventilerna måste ju läckan ligga mellan de två ventilerna. Finns det någonstans där det kan ta vägen och försvinna ned i  marken utan att det märks ? Jag antar att din waste-ledning från filtret är kopplat till brunnen eftersom du säger att det kommer vatten där vid backspolning. Det kan ju annars finnas en läckagerisk den vägen. Vi råkade ut för det en gång, plötsligt försvann ett antal m3 utan att vi såg något vatten komma ut någonstans. Det visade sig vara att något skräp fastnat i centralventilen så att den inte tätade, utan vatten gick i waste-ledningen och ned i avlopp. Det kan möjligen inte vara så att du ser vattnet komma när du backspolar och det kommer massor (kanske 200 l / min) men att det inte märks vid läckaget (ca 0,34 l/min) ?

Utloggad jean007

SV: Märkligt läckage
« Svar #2 skrivet: augusti 19, 2012, 08:01:34:34 »
Ventilerna sitter i källaren i direkt anslutning till pump och filter. All utrustning står på ett kaklat golv och det har inte under den här sommaren varit blött på golvet.

Utloggad MathiasS

SV: Märkligt läckage
« Svar #3 skrivet: augusti 19, 2012, 08:31:33:33 »
Lite bilder vore bra.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad matz

SV: Märkligt läckage
« Svar #4 skrivet: augusti 19, 2012, 08:53:39:39 »
eftersom den sitter i källaren kan det uppkomma sughävert..kolla 6-vägs ventilen på sandfiltret om den är otät
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Märkligt läckage
« Svar #5 skrivet: augusti 19, 2012, 09:24:33:33 »
Det har inte uppstått självcirkulation? Vattnet cirkulerar en del fast pump är avstängd och därför fortsätter det läcka. När även ventilerna är stängda så har man strypt även självcirkulationen och det slutar läcka. Om så vore fallet borde läckaget vara på trycksidan.
Att vattnet ska cirkulera av sig självt genom både pump och filter när den står still låter dock rätt konstigt.

Märkligt läckage minst sagt.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad jean007

SV: Märkligt läckage
« Svar #6 skrivet: augusti 20, 2012, 09:03:10:10 »
Här kommer en bild på kranarna och hur det är gjort. Jag har under natten haft den nedre kranen till vänster öppen och nivån i poolen har sjunkit ca 2 cm.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Märkligt läckage
« Svar #7 skrivet: augusti 20, 2012, 09:20:29:29 »
Märkligt som sjutton. Det måste ju läcka någonstans runt pump och filter, för när du stänger den ventilen så slutar det att läcka.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Steffe

SV: Märkligt läckage
« Svar #8 skrivet: augusti 20, 2012, 10:05:41:41 »
Har du bottenutlopp i poolen också? Vad jag ser så sitter det 2 st. ventiler på sugsidan (en blå och en röd). Vilken är till vad?

Utloggad MathiasS

SV: Märkligt läckage
« Svar #9 skrivet: augusti 20, 2012, 10:36:37:37 »
Hur har du kollat vad som rinner ut i avloppet för backspolningen? En hink på det röret skulle ju vara intressant. Är ju inte säkert att det droppar just när man tittar...

Sitter det ett avstick för någon sorts värmare efter sandfiltret men före den övre blåa kranen?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag