Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Är det problem med bred pool?  (läst 1323 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danb

Är det problem med bred pool?
« skrivet: juli 30, 2018, 12:24:21:21 »
Är inne på att bygga någon form av termopool med platssvetsad liner.

Det är tajt att få in en 4x8m (egentligen inte så takt men övriga familjen vill ha mycket gräsmatta kvar) och funderar istället på en bredare men kortare pool. Ex. 5x6m eller en kvadratisk 5.5x5.5m.

Hur ska man tänka, är det några mått som är att föredra?
Blir det problematiskt med pooltak om poolen blir för bred?

Kompenserar bredden upp att poolen blir kortare eller är det bara onödigt? Bättra att försöka klämma in en 4x8m?

Annat att tänka på om man frångår ”standardmått” på poolen?
Poolen kommer mest användas till lek, men kan även tänka mig att jag kommer simma lite ibland.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Är det problem med bred pool?
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2018, 12:40:41:41 »
Skall den bara användas till lek m.m. så skulle du nog kunna ha t.ex. 5x5 m. Men för simning, speciellt motionssimning, så blir det för kort för att fungera om du inte löser det på annat sätt, t.ex. motströmsaggregat, simma med fastsatt sele eller liknande, där du då så att säga simmar utan att komma någon vart. Vi har bekanta som har byggt en mycket liten inomhuspool, 4x2 m, och då använder de just en sele plus en lina när de skall simma.

Utloggad aromata

SV: Är det problem med bred pool?
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2018, 13:03:57:57 »
Vår pool är 4x8 m men en smalare och länge hade varit bättre, lättare att simma i.

Jag kan tänka mig att en rektangulär form är lättare att få bra genomströmning i. Man kan förstås ordna med flera breddavlopp och inlopp i en kvadratisk pool men det blir nog svårare, gissar jag.

Utloggad Erica

SV: Är det problem med bred pool?
« Svar #3 skrivet: juli 30, 2018, 16:59:39:39 »
Man kan ju dra det mera extremt...jag vet en familj som byggt en 30x2 m pool ... perfekt för långsimning men kanske mindre praktiskt för lekande barn eller poolparty. I en sådan kan du knappast få virvelcirkulation utan jag antar att det gäller linjärt flöde, vatten in i ena ändan och ut i den andra. Dessutom blir det nog svårt att mötas om man är två eller fler som simmar. Det finns väl ett skäl till att de flesta pooler är ungefär dubbelt så långa som de är breda.

Utloggad MathiasS

SV: Är det problem med bred pool?
« Svar #4 skrivet: juli 30, 2018, 17:45:01:01 »
Blir det problematiskt med pooltak om poolen blir för bred?


Ja det blir det. Så länge du vill betala för dig kan du få tak i vilken dimension som helst, men håller du dig till standardtak och tak du monterar själv så bör du redan från början kolla vilka tak som kommer passa och vad dessa kostar. Tänk på att poolsargen ska få plats också, så lägg på 30cm på ditt vattenmått för att få invändig min-bredd på taket.

Simma på något kortare än 7 meter tror jag blir tråkigt, jag hinner med 3 simtag ungefär så några längre simturer blir det ju inte. 8-10m är nog lämpligare om man vill motionera.

För lek föreslår jag att man håller en min-bredd på 4m, annars är kanterna alltid väldigt nära.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan