Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läckage bräddavlopp  (läst 9444 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mosaikpool

Läckage bräddavlopp
« skrivet: maj 21, 2015, 20:22:05:05 »
Hej!
Har problem med min mosaikpool som läcker. Har pluggat igen hålen i bräddavloppet och vattnet sjunker ändå till precis i nederkant av bräddavloppet, detta oavsett om pumpen är på. Min amatörmässiga slutsats blir att det är bräddavloppet. Hittar inga sprickor i själva skimmern, vilket borde tyda på läckage i genomförningen till poolen.
Lyfter jag bort ramen och skruvar ut skruvarna så är där en packning som inte ser bra ut.

Undrar nu om man verkligen har monterat denna rätt?
Hur ska jag åtgärda problemet?
Om det krävs stora ingripanden finns det ngn provisorisk lösning som håller för säsongen?

Tacksam för svar, börjar bli j**ligt trött på detta.
MV

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Läckage bräddavlopp
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2015, 21:08:27:27 »
Mosaiken är ju inte poolens tätskikt - bakom den finns förhoppningsvis en gjutning i vattentät betong. På detaljer avsedda för ingjutning finns flänsar som skall  minska risken för läckage och göra tätningssträckan längre. Har du möjlighet att gräva upp runt utsidan och se mera exakt var läckan finns ? Det troligaste är väl att plasten på något sätt släppt från gjutningen så att det blivit en läckande spalt emellan. Det borde gå att täta med silikon eller liknande, men det får nog bara räknas som en tillfällig reparation. Jag tror att risken för läckor mellan bräddavlopp och pool är klart större för avlopp gjorda av plast än för de av rostfritt, framför allt för att stål och betong har ungefär samma utvidgning vid temperaturförändringar och alltså följs åt, vilket knappast gäller för plastdetaljer.

Skulle det vara så att din pool inte är vattentätt gjuten utan i stället tätad med ett ytre tätskikt så lär det ju finnas någon yttre packning och en fläns som den skall täta mot. Har då packningen skadats eller kommit ut läge så lär det ju läcka.

Utloggad mosaikpool

SV: Läckage bräddavlopp
« Svar #2 skrivet: maj 21, 2015, 21:19:30:30 »
Tack för svar.

Kollar man på den översta bilden så ser det ju ut som att där är någon form av fläns samt en gummipackning. På den nedersta bilden har jag tagit bort packningen och viker man undan flänsen så är där grus under vilket gör mig fundersam. Det ska väl inte finnas ngt utrymme mellan skimmer och pool?

Vill ju så klart undvika att gräva upp :), men det kanske är enda lösningen för att komma vidare…

Utloggad Erica

SV: Läckage bräddavlopp
« Svar #3 skrivet: maj 21, 2015, 21:26:04:04 »
Är din pool gjuten skall bräddavloppet vara fastgjutet direkt i betongen - absolut inga mellanrum ! Om man har något yttre tätskikt blir det lite annorlunda men en spalt emellan och grus låter ju inte bra. I så fall kan ju avloppet röra sig i förhållande till poolstommen och en eventuell packning klarar knappast att hålla emot detta under någon längre tid.

Utloggad TommyC

SV: Läckage bräddavlopp
« Svar #4 skrivet: maj 22, 2015, 17:03:26:26 »
Jag skulle nog prova att göra så här: Bort med gummipackningen. Gör rent alla ytor från mosaikens kant och fram t o m flänsen på skimmern. Maskera mosaiken och plasten i skimmern närmast tätningsytan där gummilisten satt med maskeringstejp. Spritsa ut rikligt med silikkon över skimmerns tätningsyta och fram till kanten på mosaiken. Tryck dit skimmers ram och dra den så pass hårt att silikonet trycks ut mot skimmern och mosaiken. Släta silikonet med träpinne eller finger doppat i såpvatten (diskmedel). Låt silikonet torka lite och drag sedan bort maskeringstejpen. Vänta med att fylla poolen över det tätade området till silikonet har genomhärdat.

Lyckas den tätningen så kan den hålla tätt i ganska många år, troligen längre än en gummipackning som med tiden komprimeras och börjar läcka.

Lycka till och glöm inte att berätta hur det går oavsett vilken lösning du väljer!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad mosaikpool

SV: Läckage bräddavlopp
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2015, 17:42:53:53 »
Låter intressant.
Om du tittar på bilden så ser du att det går ut ngt som liknar en gummifläns från mosaiken. E din tanke att jag ska ta bort den också samt packningen som sitter runt ramen på skimmern? Du tror inte att man kan behålla dessa och köra på silikon över detta?

Tack för ditt svar?

Utloggad TommyC

SV: Läckage bräddavlopp
« Svar #6 skrivet: maj 22, 2015, 18:04:26:26 »
Jag skulle inte röra det som sticker ut från bakom mosaiken åtminstone inte utan att ha helt koll på att jag inte gör något som jag riskerar att ångra senare. När silikonet härdar så blir det liknande en packning som flexar lite. Jag vet inte hur länge det håller den elasticiteten dock. När silikonet limmar så håller det tätt väldigt bra och om de tätande ytorna är dolda för solljuset så kan det hålla riktigt länge.

Jag har tätat med silikon både bakom skimmern och bakom armaturen (pottan) som poollampan sitter i men i vårt fall är poolväggen av glasfiberarmerad plast vilket gör den lösningen mycket enklare och ”idiotsäker”.  Om du väljer att prova med silikon så tror jag att det är bra att lägga på rikligt så att det kan pressas in i diverse små håligheter när ramen dras fast. En nackdel med silikon är att det är svårt att få bort det helt om man senare behöver det av någon anledning. Får du det tätt så kommer du nog inte att vilja röra detta på lång tid.

Tejpa även ramens framsida och dess kant in mot skimmern så du slipper få kladd av silikon där.

Tvärtemot vad man tror så går det t o m att tillfälligt täta en del sprickor under vattnet med silikon. Det är inte lätt och man kladdar en hel del. Det håller inte så länge men det kan rädda resten av en poolsäsong så man slipper tömma.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Läckage bräddavlopp
« Svar #7 skrivet: maj 22, 2015, 18:23:47:47 »
Istället för silikon, titta på marina produkter i stället mkt bättre ! typ denna http://www.watski.se/Sikaflex-291-115jU

Utloggad mosaikpool

SV: Läckage bräddavlopp
« Svar #8 skrivet: maj 22, 2015, 22:09:58:58 »
Nu har jag inhandlat universalsilikon och tänkte ge mig på den lösningen imorgon. Hoppas det fungerar. Mm kanske skulle kört på sikaflex, verkar ju vara extremt hållfast under vatten. Ok ny fråga :). Silikon eller sikaflex?

Fantastiskt forum det här btw!

gvs

  • Gäst
gvs
SV: Läckage bräddavlopp
« Svar #9 skrivet: maj 22, 2015, 22:34:32:32 »
Inget av det! Jag skulle köra med det som båtägarna börjat byta till, efterföljaren till sika. Tec7 heter det och är en ms-polymer. Bättre på alla sätt....

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan