VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: iSaver+  (läst 15792 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

SV: iSaver+
« Svar #10 skrivet: oktober 18, 2021, 11:43:51:51 »
Hej!
Ursäkta mina dumma frågor nu men jag kan vatten mer än el.
Jag tolkar din text som att iSavern då funkar mer som typ en dimmer?
Samtliga som har denna eller liknande men annat tryck på framsidan verkar nyttja den för att få ned ljudnivån. Men frågan är om förbrukningen går hand i hand med varvtalet vilket måste vara det som går ned och då sänker ljudet på pumpen?

om det nu funkar likt en dimmer undrar jag om typ av pump då sprlar stor roll då jag vet att beroende av dimmer så kan ju den styra olika saker. hade en gång en lampa med järntrafo och den surrade fan när man dimmrade den med en dimmer för glödljus.
Har sett en del på nätet som fått ett litet tjutande när dom använt iSaver där av min fråga.
Exakt , ni betalar för design, en snygg låda med en display och tryckknappar,,, för flera 1000 kr  <antman> nä rman kan använda en sån här , redan för 12 år sen hade jag en sådan till en Astral 1-fas pump , ok jag fick inga värden i display men det spela ingen roll , jag körd det varvtal som fungerade bäst tll min pool
https://ventilation.se/varvtalsstyrning-tyristor-vrs-1-0a.htm?fbclid=IwAR0dFrOwePH1zlip4P-M1W0cWS3u9zHPyHUkZpg_YVeU4UG7ppH-xpgf5Mw



Poolgiganten

Utloggad ontop

SV: iSaver+
« Svar #11 skrivet: oktober 18, 2021, 19:15:25:25 »
Jepp är säkert en glorifierad dimmer, dock drar min pump 4,7A vilket begränsar utbudet.

Avseende reläinkopplingen så görs det på plintar inne i enheten så den måste skruvas isär. Innandömet verkar vara samma som för 3-fas baserat på lediga anslutningar, varningstecken om att inte koppla in på 1-fas kändes dock märkligt att läsa... Rejäla kondensatorer och kylflänsar gav ett solitt intryck.

Utloggad hemirg

SV: iSaver+
« Svar #12 skrivet: oktober 19, 2021, 13:51:52:52 »
Exakt , ni betalar för design, en snygg låda med en display och tryckknappar,,, för flera 1000 kr  <antman> nä rman kan använda en sån här , redan för 12 år sen hade jag en sådan till en Astral 1-fas pump , ok jag fick inga värden i display men det spela ingen roll , jag körd det varvtal som fungerade bäst tll min pool
https://ventilation.se/varvtalsstyrning-tyristor-vrs-1-0a.htm?fbclid=IwAR0dFrOwePH1zlip4P-M1W0cWS3u9zHPyHUkZpg_YVeU4UG7ppH-xpgf5Mw
Syftet med iSaver är väl ändå att kunna köra olika varvtal på olika tider på dygnet. Av olika anledningar vill jag inte stänga av pumpen helt på natten. Ser heller inte behovet att köra pumpen lika mycket på natten som på dagen när det badas och taket är av.

Jag köper trådlösa strömbrytare till mina lampor som kostar 10 gånger mer än en manuell strömbrytare på Biltema. Anledningen är för att slippa bry mig om att släcka och tända lampor. Jag vill inte heller bry mig om att gå och höja eller sänka varvtalet på pumpen.
« Senast ändrad: oktober 19, 2021, 13:56:18:18 av hemirg »
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad nyburjare

SV: iSaver+
« Svar #13 skrivet: oktober 19, 2021, 15:03:38:38 »
Syftet med iSaver är väl ändå att kunna köra olika varvtal på olika tider på dygnet. Av olika anledningar vill jag inte stänga av pumpen helt på natten. Ser heller inte behovet att köra pumpen lika mycket på natten som på dagen när det badas och taket är av.

Jag köper trådlösa strömbrytare till mina lampor som kostar 10 gånger mer än en manuell strömbrytare på Biltema. Anledningen är för att slippa bry mig om att släcka och tända lampor. Jag vill inte heller bry mig om att gå och höja eller sänka varvtalet på pumpen.
det har du rätt i ! jag körde dock i princip samma varvtal hela tiden , fast mindre än vad pumpen gav utan styrning , i stället för att köpa mindre pump fast jag kunde öka när jag backspola eller dammsög, skulle jag variera under dagen ... orkade inte med att justare bypassen , för skillnaden mellan temp ut o temp in kommer att variera med varvtalet och då är värmepumpen mindre effektiv, så det man vinner på karusellen med varvtal förlorar man i värmarens verkningsgrad

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #14 skrivet: oktober 19, 2021, 17:57:20:20 »
Hej,
Detta tycker jag ändå låter spännande. Tänk följande scenario:
Jag ställer min bypass efter fullt varvtal. Jag kan ta en signal från värmaren som drar ett relä. Jag kan också låta samma relä dras när solen skiner på poolen.
Detta relä triggar då Max varvtal, när relät inte är draget låter denna mackapär, iSaver, pumpen att köras på ett lägre varvtal.
Vinningen på detta är då främst en lägre elförbrukning med en viss besparing på räkningen som följd. Jag behöver då inte heller trixa med bypassen.
Förstår att ”biljetten till karusellen” kanske kostar mer än vad jag sparar i pengar men så tillvida inte elpriset ökar ännu mer. Men jag gör en energibesparing iallafall.
Synpunkter på det?
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #15 skrivet: oktober 19, 2021, 23:02:24:24 »
Tror inte det fungerar. OBS, tror. När jag har min bypass så att det blir 1-2 grader skillnad så stannar den om det blir mer skit i filtret så att flödet sjunker. T.ex. om jag stoppar i en flockarstick (vilket iofs händer väldigt sällan) så samlar det skit i filtret så att flödet sjunker och då stannar min värmepump pga lågt flöde.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #16 skrivet: oktober 20, 2021, 08:11:32:32 »
Hej,
Detta tycker jag ändå låter spännande. Tänk följande scenario:
Jag ställer min bypass efter fullt varvtal. Jag kan ta en signal från värmaren som drar ett relä. Jag kan också låta samma relä dras när solen skiner på poolen.
Detta relä triggar då Max varvtal, när relät inte är draget låter denna mackapär, iSaver, pumpen att köras på ett lägre varvtal.
Vinningen på detta är då främst en lägre elförbrukning med en viss besparing på räkningen som följd. Jag behöver då inte heller trixa med bypassen.
Förstår att ”biljetten till karusellen” kanske kostar mer än vad jag sparar i pengar men så tillvida inte elpriset ökar ännu mer. Men jag gör en energibesparing iallafall.
Synpunkter på det?

Nu kommer vi in mer på reglertkenik och börjar komma ifrån kärnfrågan lite men för att ändå spinna vidare på det du sa så tror jag väl mer på att koppla regleringen av pumpen till ett relä som styr en magnetventil som du har på  bypassen istället så att du öppnar och stänger ventilen beroende på varvtalet på pumpen.

Ser jag dock från egen synvinkel så har jag en 0,75hk pump som ska kunna betjäna en 63m3 pool medan poolen bara rymmer ca 42m3.
med detta sagt är det att eldra för kråkorna att köra pumpen 100% hela tiden. tänker om jag kan köra på en hastighet, säg 70% konstant så minskar ju förbrukningen ganska drastiskt men jag kan fortfarande dra upp pumpen till 100% när jag ska backspola. i det läget skulle ju jag ställa in bypassen efter "normal" flödet på pumpen och således är ju inte det ett bekymmer.

Dock i alternativet som nyburjare skriver om så är det ju svårt att veta vilket varvtal pumpen går på som jag tolkar det och man vill ju ändå säkerställa att man har tillräcklig rening under dygnet.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #17 skrivet: oktober 20, 2021, 12:47:17:17 »
Min pump är ju 0,6 kW, borde vara typ samma som du har på 0,75 hp. Jag kör i dagsläget med intervall. Att dra ner och köra som du säger 70% är kanske modellen, men jag undrar om man får tillräckligt snurr på vattnet i poolen då eller om man behöver fler inlopp? Jag menar hastigheten på vattnet som trycks in i poolen från inloppen lär ju bli olika med olika flöden, och frågan är om det rör om vattnet tillräckligt med ett lägre flöde.

Kan ju inte direkt säga att det är OT, men nästan  ;D
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: iSaver+
« Svar #18 skrivet: oktober 20, 2021, 14:05:10:10 »
Alright, med risk för att spä ut ämnet ytterligare då ;)

I mitt fall kör jag igenom en VVX mha bypass reglerad manuellt för bästa deltaT. Den är inställd en gång och orörd därefter. Min BVP reglerar sedan uppvärmningen och jag plockar idag ut signal när den kör och inte. Regleringen tittar inte på om flödet är högt eller lågt, men jag har koll på om det finns flöde eller inte. Uppvärmningen är även endast aktiv under ett fåtal tillfällenunder säsong bortsätt från uppstart och avslut på säsongen. Därav kan jag tycka det vore lämpligt att låta solen och BVP styra pumpens hastighet efter X antal timmar på 100% per dag är uppnått. Detta för att garantera vattnets omsättning.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Thermojito

SV: iSaver+
« Svar #19 skrivet: mars 19, 2022, 21:14:52:52 »
Har en ATEC märkt styrning till min Astral en-faspump som fungerat bra under förra säsongen. Har kört på den lägsta hastigheten där minimastern fortfarande tycker att flödet är tillräckligt för att doseringen inte ska stanna med felmeddelande vilket i mitt fall är ca 200W av de 1000W pumpen drar utan regleringen. Flödesmätningen i minimastern hamnar dock utanför det rekommenderade området men den stänger som sagt inte av vid detta flöde.

Ekonomiskt sparar jag in kostnaden för styrningen på två säsonger mha minskad elkostnad och pumpen går oerhört tyst.

Dock blir det overshoot på både klor och syra-doseringen pga det lägre flödet men overshoot’en är dock acceptabel och det tar inte allt för lång tid innan värdena hamnar inom ”rätt” område.

Jag har testat att variera körtiden för pumpen och har kommit fram till att om pumpen går så länge solen är uppe så håller sig vattnet kristallklart och med bra vattenvärden även vid detta lägre flöde. Om pumpen dock inte startar förrän ngn timme efter soluppgången så hinner kloret sjunka så pass att man märker det på vattenkvaliteten. Den behöver alltså inte gå under natten överhuvudtaget även om pumpen blir mycket mycket tystare mha varvtalsregleringen.

Ett större problem som dök upp under hösten var dock att pumpen inte alltid ville starta, den stod stilla och surrade bara tills dess att min flödesvakt slog av alltihopa precis som om pumpen fastnat. Om jag dock kopplade in pumpen direkt på 230V så kickstartade den alltid på en gång även om jag inte roterat på pumpen=fläkten.

När poolsäsongen snart startar igen så ska jag kolla om det blir bättre om jag byter ut kondensatorn i pumpen, den kanske tar stryk av regleringen eller så är marginalen för startmomentet så liten att bara en liten ökning av friktionen i pumphuset är tillräcklig för att den inte ska kunna rulla igång vid ”priming-rampup’en”.

En riktig trefaspump med frekvensreglering med trefasutgång hade känts säkrare då jag har svårt att tro att den kombinationen skulle få svårt att starta…

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan