VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dyrt med folkpool?  (läst 8156 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joachim PJ

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool Jam
    • Visa profil
SV: Dyrt med folkpool?
« Svar #10 skrivet: september 18, 2020, 02:23:39:39 »
Tycker ändå det låter rimligt, har själv en offert på ung samma men thermopool (inte Folkppol, dock), EXKL tak. Men som sagt ta in fler offerter och titta på andra alternativ än träpool? Har förstått att Folkpools stålpooler ska vara bra och prisvärda i form av att de är självbärande (som betong, thermo) och framförallt snabbyggda=billigare arbetskostnad. En bekant i området jag bor bygger en Folkpool stål (7,5x3,5, för runt 250´, men då grävde han själv med hyrd minigrävare och satte upp stålkonstruktionen, med kompishjälp, se folkpols videor.
Allt detta sagt så anlitade jag inte folkpool, men thermopool blir det och kostar gör det så klart. Men det blir värt det om man får tro allt alla  poolägare skriver om här, har spenderat låååånga nätter bara plöjande igenom byggtrådar, så kul.   LYCKA TILL

Poolgiganten

Utloggad Mörts

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 19
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Dyrt med folkpool?
« Svar #11 skrivet: september 18, 2020, 12:01:49:49 »
Priset låte rinte orimligt. Vi byggde en Tjälldén 4x8, gjorde allt själva utom grävningen och landade på precis under 400K inkl tak, trädäck och pumphus.
Skulle inte välja att gräva ner en konstruktion av trä i marken när man ändå satsat så mycket pengar i en pool

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Dyrt med folkpool?
« Svar #12 skrivet: september 18, 2020, 12:37:45:45 »
Hej!

Är på gång att skaffa nedgrävd pool. Fått offert från folkpool med deras 4 x 8 träpool med ett skjutbart tak.

De gör allt förutom byggnationen av trädäck.

435.000kr. Det är väldigt mycket pengar och vet egentligen inte om andra poolföretag är ungefär lika dyra.

Sen kan jag tycka i vissa avseenden att de tar ganska bra betalt för vissa komponenter. Deras värmepump tex kostar ca 27.000kr.

Som sagt, priset är alltså att det enda jag gör är att bygga trädäcket. Men är prislappen helt orimlig?

Hej Magnus!
Jag skulle nog säga att det är en högst rimlig kostnad trots allt. det är dyrt att bygga pool det ska man inte ljuga om. För att få en bättre förståelse tycker jag du ska bryta ner priserna i olika delar.
Arbetskostnad
Pool paket
Pool tak
kringutrustning (värmare, motströmsagg)
grävning
bortforsling material
fyllnadsmaterial
betong m.m

Jag satt själv och gjorde en hel del jämförelser mellan olika system och storlerkar när jag byggde min. Folkpool i trä eller thermopool i betong, skillnaden blev faktiskt inte jätte stor i själva inköpet av paketen och arbetena är mycket det samma oxå.

Går du ner på komponent nivå och letar bästa pris på värmepump och filterpump m.m så självklart kan du få ner priset mer. det du kan vara rätt trygg med är att köper du det från någon av det stora aktörerna så är det generellt sett inte skit grejer du köper, man får vad man betalar för.
Ju mer du kan göra själv eller har kontakter till dessto mer får du såklart ner priset. Vill man luta sig tillbaka och låta någon annan göra jobbet ja då får man oxå betala för det så enkelt är det.

Men känner du att du har råd med 435 så kan du iaf känna dig trygg med att du blir inte blåst på det priset iaf, det är inget överpris. dock finns det säkert klausuler på om det är en massa sten i marken och om det behöver sprängas m.m så håll koll på det.

jag byggde en 4*8 thermo med tak och värme och altan på 170 kvm och hamnade på en bit under 400 men jag gjorde nästan allt själv oxå och la till en massa belysning i altan med styrning oxå.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad magnus76

SV: Dyrt med folkpool?
« Svar #13 skrivet: september 18, 2020, 21:38:15:15 »
Tack för alla kloka inlägg. Det jag känner inför en sån här investering är att jag vill känna så mycket trygghet som möjligt. Så tyvärr är folkpool det enda företag jag känner till som funnits länge och upplevs seriösa. Håller på att försöka få hem andra firmor som primärt bygger thermblockspooler. Egentligen vill jag nog ha en sån pga hållbarheten. Säga vad man vill om folkpools träpool, trä är trä och håller inte lika länge.

Nackdelen med thermblock är såklart kostnaden. Det kostar ju en slant att gjuta en stor platta och byggtiden är ju längre.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dyrt med folkpool?
« Svar #14 skrivet: september 19, 2020, 08:49:59:59 »
Ett annat alternativ kunde vara Ellipspool "Sarah Sjöström" 4 X 8 meter för 115 000 kr (Utan pooltäckning och värmepump, men i övrigt komplett.
Det är exakt samma pool som vi har men i magnelisbehandlad stålplåt istället för rostfritt. https://www.ellipspool.se/pool/sarahsjostrom/
Vi bytte ju liner när poolen var 17 år gammal och stommen såg i princip ut som ny.
Jag och min svåger byggde upp stommen på egen hand på en dag.
Enkelt bygge som inte kräver gjuten sula, och de utvändiga strävorna gör att poolen kan tömmas utan att väggarna trycks in när det är  dags att byta liner.
I just vårt fall fanns inte heller något behov av dränering då vår pool ligger bara några meter från en slänt ned mot grannens tomt, grannens tomt ligger lägre än botten på vår pool, och vi har ca 5-6 meter ned till grundvatten.
Vår totala kostnad för markarbetet var år 2001 låga 500 kr.
Grannen kom med sin L50 traktor och grävde en grop för poolen, vi återfyllde för hand i takt med att vi fyllde vatten.

Men det är klart, skall du ha färgad liner, pooltrappa och tak så drar ju priset även på en sådan pool iväg.

Ellipspool har sina rötter i 90-talet då det hette Svenska Poolfabriken, nytt folk i ledningen, men många av de anställda har arbetat länge i företaget.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dyrt med folkpool?
« Svar #15 skrivet: september 19, 2020, 20:31:02:02 »
Kan den stå fristående? Inte helt lätt att hitta basinfo om den poolen, kanske om man letar mer än jag gjorde. TS vill ju ha en pool som kommer att ha halva upp ur marken (ung som vi har) fast i deras fall på grund av sluttande tomt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dyrt med folkpool?
« Svar #16 skrivet: september 20, 2020, 08:45:10:10 »
Nja, det tror jag knappast, vi har ju vår nedgrävd ca 80 cm och sedan murat upp en "mur" av slipers 1 meter utanför poolväggen och fyllt med sand mellan slipersmuren och poolväggen, upp till ca 25 cm från toppen av väggen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Dyrt med folkpool?
« Svar #17 skrivet: september 21, 2020, 08:56:33:33 »
Jag funderar ibland på att köpa en lastbil och en 5tons grävmaskin. Det skulle betala sig själv på ett par månader givet vad folk får betala för grävarbeten som tar ett par dagar att utföra.

Innan vi byggde pool köpte jag en liten grävmaskin och en Bobcat och de har gjort mycket nytta här hemma ;)
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad sy97jgu

SV: Dyrt med folkpool?
« Svar #18 skrivet: september 24, 2020, 12:44:26:26 »
Hej Magnus, vart i Sverige är detta? Dvs vilken Folkpoolbutik, bor själv i Sthlmsområdet och är i beställartankarna nu.
Vi har precis fått en offert på ca 750 000 för en 4x8 thermopool, då har vi berg i halva "volymen" för den nedgrävda poolen.

Utloggad magnus76

SV: Dyrt med folkpool?
« Svar #19 skrivet: september 24, 2020, 18:16:39:39 »
Hej Magnus, vart i Sverige är detta? Dvs vilken Folkpoolbutik, bor själv i Sthlmsområdet och är i beställartankarna nu.
Vi har precis fått en offert på ca 750 000 för en 4x8 thermopool, då har vi berg i halva "volymen" för den nedgrävda poolen.
Örebro.

Ja fast en thermopool kostar ju säkerligen betongplattan en ansenlig mängd. Sen tar det ju längre tid att bygga om du inte bygger blocken själv. Att du har berg medför dyrare schaktning.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan