VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vinterstängning  (läst 2144 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad s37632

Vinterstängning
« skrivet: oktober 17, 2013, 16:32:35:35 »
Köpte hus förra hösten , med en pool från 60 talet. Den gick inte att rädda då plyfaskivor börjat ruttna bakom linern.
Nyrenoverad pool , själva poolen färdig för tre veckor sedan och nu pågår bygge av pooldäck och insynsskydd.
Badade i helgen och hade 29.5 grader i poolen <antman> . Inte lika varmt i luften. :(
Nu till helgen är det dags för vintervila , tänkte städa ur poolen och stänga av värmen.
Har läst på forumet att man skall fortsätta klorera och låta pumpen gå till det blir under 10 grader i vattnet.
Poolleverantören rekommenderade att låta vattennivån vara som den är , breddavlopp och lampor är av rostfritt stål ,
så det skall hålla enligt uppgift. "Lägg bara i frigolit i breddavloppet så räcker det"
Men , det känns konstigt.
Pump och sandfilter finns i källaren , under vattennivå. Borde man inte köra backventilen så att vattnet töms ur pump och sandfilter?
Verkar inte vara så bra att ha vatten i detta under vintern med frostrisk och läckage som följd.
Tänker jag helt fel, detta är min första vinterförberedelse?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Vinterstängning
« Svar #1 skrivet: oktober 17, 2013, 17:23:04:04 »
Skulle aldrig falla mig in att låta vatten frysa i mitt rostfria breddavlopp.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Vinterstängning
« Svar #2 skrivet: oktober 19, 2013, 12:19:57:57 »
Nä, sänk vatetn nivån under skimmer och plugga inloppen. Jag har medvetet monterat mina inlopp lite högre upp så jag tömmer ner under inloppen t.o.m.
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan