VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: KÖPA NY POOL PUMP snälla hjälp mej oss  (läst 1369 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kröll

KÖPA NY POOL PUMP snälla hjälp mej oss
« skrivet: juni 27, 2019, 19:59:27:27 »
Hej alla pool vänner.
Har en markpool liner som jag grävde och fixade till för en 20 -25 år sen .Den rymmer 24000 liter vatten  . Nu till saken,  min pump ( Hayward .Super pump 3 Fas  )                                                                                                                                  ( Jumet Belgium Self Priming,  SP1611 ,3 Serial A9 .  Har Lagt  Av och måste köpa en ny Pump .Men Vilken?

Vad sägs om en sådan?

1.OPTIMA POOLPUMP 0,33 Optima är en kvalitets pump från välkända saci 0,33 Hk, 250W pumpar 8m3/h, 230V. 50mm limanslutning. Våra poolpumpar är utvecklade för att hålla i många år. Glasklara lock så du ser när silkorgen behövs rengöras.Obs kabel medföljer ej. 2års garanti Rekommenderad för pooler med 20 - 25m³
ELLER TIPS TACK ?????

2.Och även mitt Hayward polyestertank 500 ( filter )  har börjat läcka mellan fot och rör ,skall där vara någon packning,skall man kunna dela den,någon som vet ?

OTROLIGT TACKSAM FÖR SVAR, DÅ JAG HAR ÅKT PÅ EN SJUK DOM (HJÄRNBLÖDNING) ,och får hjälp att skriva här OCH HJÄLP ATT FIXA TILL POOLEN
mvh Kröll

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: KÖPA NY POOL PUMP snälla hjälp mej oss
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2019, 07:48:01:01 »
Vi fick byta vårt filter för några år sedan p.g.a. läckage kring avtappningen i botten, vet inte om det var tunnt gjutgods (plast) just där eller om det helt enkelt blir lite slitage av sanden som med tiden gör att det nöts hål på plasten?
Om du behöver både nytt filter och pump kanske du skulle titta på nåt liknande med detta: https://www.vidaxl.se/e/8718475851684/vidaxl-sandfilterpump-600-w-17000-ltim

en 250 W cirkpump anser jag bli för liten, du får helt enkelt så dålig cirkulation att du kan få problem med alger i hörnor och mot botten för att "omrörningen" av vattnet blir för liten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kröll

SV: KÖPA NY POOL PUMP snälla hjälp mej oss
« Svar #2 skrivet: juni 28, 2019, 10:00:59:59 »
Tack för svar Rickard
Men JAG HAR ETT pappers filter som heter och vill ha det kvar  (Hayward polyestertank 500 ( filter )

en 250 W cirkpump anser jag bli för liten, du får helt enkelt så dålig cirkulation att du kan få problem med alger i hörnor och mot botten för att "omrörningen" av vattnet blir för liten.
Vilken storlek skalll jag upp i då ?

mvh kröll

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: KÖPA NY POOL PUMP snälla hjälp mej oss
« Svar #3 skrivet: juli 02, 2019, 07:12:58:58 »
Jag skulle ha minst 0.5 hk pump med den storleken på pool.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad pereinar

SV: KÖPA NY POOL PUMP snälla hjälp mej oss
« Svar #4 skrivet: juli 02, 2019, 11:58:23:23 »
Jag har också läckage på mitt patronfilter som är ca 30 år gammalt. Hållit bra ändå tycker jag.
Har satsat på Hayward 500 original filterhus, inköpt från Poolmans.se i Råsunda pris 5.500 inkl. 1 st filter.
Vilken skillnad på vatten tryck?
Till min 4x8 pool har jag en Waterco Supastream 1,5 hk 3 fas inköpt Lazy Bob  2013 för 3.795 kr.

Kanske kan det vara till någon hjälp?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan