Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Marklov, bygganmälan?  (läst 13417 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
Marklov, bygganmälan?
« skrivet: augusti 17, 2008, 16:57:11:11 »
Hej!
Har ni haft problem med att få igenom marklov för era poolbyggen? Eller har er kommun överhuvudtaget krävt detta?

mvh Mats


40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Marklov, bygganmälan?
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2008, 17:17:04:04 »
Inga som helst problem, det enda de ville ha var en bygganmälan så att de visste att det fanns en här.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Marklov, bygganmälan?
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2008, 17:58:10:10 »
Hej Fia!
Jag har så dåliga erfarenheter av vårt byggnadskontor att jag gör nästan vad som helst för att slippa ha med dom att göra.
Rättshaverist är något som jag kommer att tänka på när jag hör ordet byggnadskontor, för det är det lätt att bli. Maken till godtyckeri får man leta efter.
Jag har ritat in poolen på en situationsplan över tomten räcker det som underlag?
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Drogen

SV: Marklov, bygganmälan?
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2008, 18:24:18:18 »
Har du inga förändringar i marknivåer, ingen byggnation närmare 4,5m till tomtgräns, samt ingen anslutning till vatten eller avlopp så räcker det med en anmälan (inritning på situationsplan) enligt min kommun. Nu hamnade min pool bara 2m från en tomtgräns så då krävdes godkännande av den grannen samt bygglov. Inget krångel mer än sanslös väntetid
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Fia

SV: Marklov, bygganmälan?
« Svar #4 skrivet: augusti 17, 2008, 19:12:34:34 »
Drogen svarade bra!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Marklov, bygganmälan?
« Svar #5 skrivet: augusti 17, 2008, 19:25:20:20 »
Jag har 4,2m till tomtgräns. Grannen har inget att invända vad jag vet, det är en 6m hög tujahäck mellan tomterna så han kommer inte att störas av poolens placering. Skall givetvis prata med grannen innan jag gräver.
Enligt boverket är inte pool bygglovspliktigt. Bygganmälan behövs om man ansluter poolen till kommunalt vatten eller avlopp, viket jag inte kommer att göra. Marklov skall ansökas om man som du säger ändrar marknivån avsevärt, det gör man ju med pool givetvis. Men när jag läser att "ändra tomtens höjdläge avsevärt" tänker jag på att dom menar höjd marknivån, inte sänkt.

Jag har ritat in  poolen på ritningen och får väl skicka in den. Blir intressant och se om jag får mina gamla handläggare, kommer att bli ett kärt återseende  ;)



40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Fia

SV: Marklov, bygganmälan?
« Svar #6 skrivet: augusti 17, 2008, 19:29:09:09 »
Se till att grannen har skrivit på, för säkerhets skull, innan du skickar iväg det så går det fortare.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Jarlen

SV: Marklov, bygganmälan?
« Svar #7 skrivet: augusti 17, 2008, 21:23:06:06 »
Hej Mats

Du skriver att du inte kommer att ansluta din pool till kommunalt vatten eller avlopp. Du får vara beredd på, att kommunen kräver att du redovisar hur du ska fylla upp den, och vad du ska göra av ditt spillvatten om du behöver tömma poolen eller backspola. Då kommer du att falla på¨eget grepp. Ibland så har kommunerna brist på vatten. Dvs. att det kommunala nätet inte räcker till. I ett sådant läge får du upplysa dem om, att poolen ska vara vattenfylld året om, och att du ämnar att fylla upp polen initialt med tankbil. Det vatten man måste fylla på pga. avdunstning är av marginell betydelse. Både höjning och sänkning av markförhållandena är enl. byggnadslagstiftningen otillåtna utan lov. Ert poolbygge ger inte, som jag kan se några sådana förändringar, utan är endast en byggnadsanläggning under marknivå.

Förutom nämnda förbehåll från kommunens sida, så finns det inga andra lagrum som dom kan hänga upp sig på, för att förhindra ditt poolbygge. Var noggrann, och skaffa en situationsplan över din tomt, där du ritar in poolen läge. Du anger också att inga höjdkurvor kommer att förändras. Det finns alltid "småpåvar" på kommunerna som tycker att det är kul att jävlas med folk. Därför är det en bra strategi att ha "torrt på fötterna" och lämnar in proffsiga och komletta handlingar, så att dom inte har någonting att hänga upp sig på. Du kan vara lugn,det finns inget lagrum som kan förhindra ditt poolbygge, men däremot fördröja det. Därför dessa råd.

En Brasklapp är att eftersom du ska gjuta poolen så måste du kanske redovisa en konstruktionsritning dvs. en armeringsritning, eftersom djupet överstiger en viss höjd, så kan dom möjligtvis kunna jämställa väggarna med bärigheten i stödmurar. Det borde inte vara så, eftersom poolväggarna inbördes stöder varandra, så finns det inte någon själpningsrisk. Jag är inte säker på om det förhåller sig så, men du bör i vart fall undersöka det. Att gå till byggnadsnämnden utan att du undersökt detta är ingen bra ide. Mitt råd är alltså, förbered dig noga.

Hälsningar Jarlen

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Marklov, bygganmälan?
« Svar #8 skrivet: augusti 17, 2008, 22:11:47:47 »
Hejsan Jarlen!

Noggrannhet är en dygd som det heter. Förra gången när jag hade med dessa gentlemen att göra så hade jag gjort hemläxan väldigt väl. Förberedd med plan,fasad, situationsritningar samt en mycket detaljerad konstruktionsritning över alla byggnadsmoment i mitt lilla tillbygge(cellplastskruven för att sammanfoga lagren cellplast i sulan var till  och med inritade). Alltså allting var mycket proffsigt gjort. Alla grannar hade skriftligen gett sitt tillstånd för min utbyggnad.
Lite kändes det som att jag var för bra förberedd som att jag gjorde deras jobb på  något konstigt sätt.
En lång historia kort...  Efter veckor av dividerande och med olika skäl till varför jag inte skulle få bygga, den ena förklaringen bisarrare än den andra så överklagade jag till byggnadsnämnden. Deras spontana reaktion när dom fick se mitt hus var "det här ser jag inga problem med" och jag fick bygglovet kort därefter. Har sällan känt mig så kränkt som jag gjorde efter deras behandling. Jag gick sedan igenom bygglov som andra i området hade fått beviljat och man blir bara arg på den godtycklighet som genomsyra hela beslutsprocessen.
En liten historia. När jag överbevisade dom om att inte brandrisk hade något att göra med mitt ärende eftersom för det första! Det andra huset är placerat 12 från tomtgräns och för det andra medför inte placeringen av husen ett automatiskt avslag av bygglov med hänvisning till brandskydd även om de nu råkade vara placerade vägg mot vägg. Då sa min handläggare -"tänk om dina grannar  nån gång vill  FLYTTA sitt hus" Efter det så tog jag kontakt med nämnden och fick mitt bygglov beviljat.
Denna gång tänker jag inte ge mer upplysningar än nedgrävdpool i marknivå samt en situtionsplan med poolen inritad. Jag skall  skriva in att inga marknivåer ändras på ritningen.


Bygganmälan kan krävas om man ansluter poolen till det allmänna vatten-
och avloppsnätet. Byggnadsnämnden bedömer i varje enskilt fall om
åtgärden kräver detta (9 kap. PBL).

Kan inte se att min pool skulle vara ansluten till det kommunala nätet om jag använder en trädgårdsslang att fylla den med. Jag har planer på en stenkista mitt på tomten. för backspolningsvatten och ev den tömning man behöver göra inför vintern. Jag tror inte den är bygglovspliktig i och med dess placering till tomtgräns.  Får kolla upp detta.

Jag har nu varit inne hos grannarna och varskott dom, inga problem med de 30cm jag är för nära. Jag ser med spänning fram emot hur mitt ärende kommer att behandlas denna gång. Jag tänker påbörja grävningen troligen innan jag får mitt lov. Jag har lusläst boverkets bestämmelser och som jag ser det så är jag tveksam till att överhuvudtaget söka något. detta har inget med kostnaden för ev lov att göra, jag hade gladligen betalt ett antal tusenlappar för att slippa ansökan och slippa stå med mössan i hand och be lite snällt att få bygga på den tomt som jag för dyra pengar har köpt.

//Mats


40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Marklov, bygganmälan?
« Svar #9 skrivet: augusti 17, 2008, 22:17:17:17 »
När jag ringde kommunen och frågade om man behöver bygglov för pool svarade bygglovsarkitekten direkt att bygglov inte behövs. Därefter frågade hon om jag bor utanför planlagt område, varpå jag svarade att det gör jag. Då sa hon att jag definitivt inte behövde bygglov. Jag frågade vad som händer om det blir planlagt område och då sa hon att då får man ta det som det är, dvs pool och diverse förråd ritas in då.
Ibland är det en fördel att bo ute på vischan O0

Innan jag ringde till kommunen så sökte jag på nätet och såg att det är olika från kommun till kommun, i vissa kommuner behöver man faktiskt bygglov...
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan