CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Algdräpare och annat klurigt inför vintern  (läst 26872 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tate

Algdräpare och annat klurigt inför vintern
« skrivet: oktober 28, 2012, 10:45:11:11 »
Hej!
Vinterstänger för första gången. Enligt folkpools instruktioner ska jag tillsätta alddräpare EFTER jag pluggat. Ska jag alltså inte tillsätta det i bräddavloppet så det kan cirulera runt och sprida sig?

Enligt folkpool ska jag inte heller chockklorera inför vintern, men när jag läser i vinterstängningstrådar här inne brukar folk göra det. Många verkar också sänka vattennivån under bräddavlopp, men det ska man inte behöva göra om man stoppar frigolit i och har pumpen ovan vattennivån, eller? Ska jag stoppa så mycket frigolit som möjligt (skära en rund bit så den passar i), en stor bit, flera bitar...?

Poolgiganten

Utloggad Pool2010?

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Östervåla
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Algdräpare och annat klurigt inför vintern
« Svar #1 skrivet: oktober 31, 2012, 10:26:10:10 »
Hej!
Vi har pumpen ovan vattennivån och sänker därför vattnet till alldeles nedanför inloppen. Inget frigolit i bräddavloppet, däremot sandfyllda dunkar i trappan. Chockklorerar inte, men algdräpare när vattennivån är sänkt, precis som Folkpool rekommenderar. Det har funkat de två vintrarna som varit sedan vi byggde poolen.
Folkpool Octavia 3,6*6,6*1,44 med 150 cm trappa och mosaikliner. Värmer med Zodiac Powerfirst värmepump.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6147.msg45664#msg45664

Utloggad Janne

SV: Algdräpare och annat klurigt inför vintern
« Svar #2 skrivet: oktober 31, 2012, 19:55:15:15 »
Hej,

Vi sänker 1 dm under skimmern och tömmer allt vatten i skimmern med en enkel pump till borrmaskinen. Tror att det är bra att få i lite friskt vatten varje år och dessutom så kostar det inte mycket för vattnet.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad nyburjare

SV: Algdräpare och annat klurigt inför vintern
« Svar #3 skrivet: november 01, 2012, 13:55:57:57 »
Haft pool av varierande typ under snart 10 år(även om jag kallar mig nybörjare) har både anlitat proffs men stängt själv massor av gånger även andras pooler, har aldrig sänkt vattennivån, aldrig använt vinterpluggar, alltid chockat innan stängning, kan inte förstå varför inte... att döda smutsen kan aldrig vara fel, sen algdräpare på det.

Tömmer alla rör ovan vattnet såsom , värmepump och jet samt rör in till filtret, tömmer även sandfiltret på vatten liksom pumpen, har alltid frigolit och en pep flaska i skimmern.

Har fungerat även vintrar då vi haft 20 minus i veckor .. aldrig några problem så jag ändrar inget, liksom att man skall undvika laga det som inte är trasigt  :D

Utloggad nyburjare

SV: Algdräpare och annat klurigt inför vintern
« Svar #4 skrivet: november 01, 2012, 13:58:02:02 »
Hej,

Vi sänker 1 dm under skimmern och tömmer allt vatten i skimmern med en enkel pump till borrmaskinen. Tror att det är bra att få i lite friskt vatten varje år och dessutom så kostar det inte mycket för vattnet.

Janne

Tvärtom för mig... uppskattar mitt gamla vatten, du vet poolvatten blir bara bättre med åren, det kommunala vattnet tar en bra stund att få balans på.... fyller helst på så lite som möjligt
« Senast ändrad: november 01, 2012, 16:57:08:08 av Fia »

Utloggad MathiasS

SV: Algdräpare och annat klurigt inför vintern
« Svar #5 skrivet: november 01, 2012, 14:31:57:57 »
Jag skaffade algmedel på folkpool i onsdags och passade på att fråga. Det var struntsamma om man hälde i det med cirkulationen på eller inte.

Jag chockclorerade igår, idag tänker jag backspola filtret och samtidigt sänka nivån i poolen och sedan plugga inlopp etc. Därefter blir det en flaska algdräp manuellt doserat direkt i vattnet.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad nyburjare

SV: Algdräpare och annat klurigt inför vintern
« Svar #6 skrivet: november 01, 2012, 15:17:30:30 »
Jag skaffade algmedel på folkpool i onsdags och passade på att fråga. Det var struntsamma om man hälde i det med cirkulationen på eller inte.

Jag chockclorerade igår, idag tänker jag backspola filtret och samtidigt sänka nivån i poolen och sedan plugga inlopp etc. Därefter blir det en flaska algdräp manuellt doserat direkt i vattnet.

Hmm, dessa Folkpool.. dom är iofs i branchen men ibland känns det som att denna består att lyckosökare som använder Folkpools namn, som att fråga på biltema om infästningskrav i gipsskivor.. bara för att dom säljer gipsankare.. tror inte man få något bra svar. att hälla i algmedel utan cirkulation ????? sa dom verkligen detta då tycker jag du i fortsättningen skall fråga någon annan firma... utan cirkulation ? det är ju som att bara en kaka utan att röra när man hällt i jästen... den gör bara nytta där den hamnar ... >:(

Utloggad MathiasS

SV: Algdräpare och annat klurigt inför vintern
« Svar #7 skrivet: november 01, 2012, 18:34:43:43 »
Tycka vad man vill om folkpool, har ingen erfarenhet av dom, men Pahlens instruktion för vinterstängning säger precis samma sak. Algmedel utan cirkulation.

Jag vet inte hur algmedel verkar men det känns ju inte helt orimligt att gå på dessa företags förslag. Pahlen har iaf i min värld ett hyfsat förtroendekapital.

Tyvärr har jag ingen egen kunskap om kemin bakom algmedel så jag kan inte bilda mig en egen uppfattning och får lita på vad andra säger.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad nyburjare

SV: Algdräpare och annat klurigt inför vintern
« Svar #8 skrivet: november 01, 2012, 21:14:58:58 »
Du missförstår nog, utan cirkulation måste hänvisa till att det verkar när poolen är nerstängd och utan cirkulation, naturligtvis måste man ge medlet en möjlighet att födela sig i vattnet för att kunna verka i hela poolen liksom med klor, phalens hänvisar till instruktionen på flaskan, jag har inte deras flaska men på min av annan tillverkare står att medlet skall tillsättas i skimmern o låta pumpen gå minst 4 timmar, jag må inte vara nobelpristagare men fatta att medlet måste fördelas i vattnet det gör jag

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Algdräpare och annat klurigt inför vintern
« Svar #9 skrivet: november 01, 2012, 23:11:42:42 »
Det beror på medlets kemiska egenskaper. Det finns något som kallas diffusion. Då blandas de olika vätskorna av sig självt då molekylerna krockar. Tar kortare tid ju varmare det är.

Ett exempel är socker i kaffet. Om du lägger en sockerbit i kaffet så kommer det efter ett tag att vara lika sött i hela kaffet, även om du inte rör om. Att man rör om är för att man vill ha kaffet varmt, man väntar inte på att det ska gå av sig självt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag