VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värme 100 kubiks pool med 110 KW vedpanna?  (läst 15120 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreas_skåne

Värme 100 kubiks pool med 110 KW vedpanna?
« skrivet: augusti 16, 2011, 10:04:58:58 »
Hei alle poolentusiaster!

Bygger en 100 kubiks glasfiberpool med lamell-skydd. Funderer på uppvärmning. Vi vil ha en lååååång badsesong med 27 grader från april til oktober (om möjligt...)

Har tre alternativ som jag ser det:

1. Vedpanna + vvx. Har hittat en ny på nätet på otroliga 110 kw. Totalt kostnad: 22' for pannan, 10' for vvx = 32'. Har tilgång til ved til 400,- kubiken.

2. Dra rör från jordvärmepumpen ( 600m kollektorslang i sandig jord for å varme 300 kvm hus ). Blir fult, fordi jag var en så stor idiot som inte dro kulverter under huset när vi byggde. Så rören må dras gjenom en hall og badrum...og, vil värmepumpen hjelpe meg på vår og höst??? Tveksamt.

3. Solfångare + en mindre vp. Kostnad: 60' for solfångare + 10' for vp...

Sälv gillar jag vedpanne-historien..tenk å dra i gång poolen i december til julfesten! Hva tycker ni?
12x5 platsgjuten glasfiberpool, barndel med 90 cm, djupdel 300cm. G&J 13,8 kW VP, 2 x sandfilter (20 kg + 220 kg sand ), 2 x pump (300w +1100w), Covrex lamelltäckning

Poolgiganten

Utloggad peteristan

SV: Värme 100 kubiks pool med 110 KW vedpanna?
« Svar #1 skrivet: augusti 16, 2011, 21:40:19:19 »
utan veta hur du tänker så är det tyvärr inte "bara".. ledsen om jag sabbar tankarna.. eller så har du tänkt p ådet men inte fick me det :-)

110 kw panna för 22 papp låter för bra.. det "finns inte en chans" om det är kvalite.. jag har en splitter ny vedpanna med medeleffekt på 63 kw (uppmätt) och toppeffekt på 93 kw.. o den kostade inte i närheten av 20 000 , men stämmer de så köp den direkt! garantier?

sedan är det krav med trist nog.. ska du ha poolen vattenfylld året runt?  tolkar jag dig rätt att du tänkt ha poolvattnet som "ackumulatortank" ? rördragningen blir dyr då du troligen kommer troligen krävas på 52 mm rör som minst för ens ha laglig anläggning .. .. har du tänkt på expansionskärl? 20 % för slutet system som minst..

ursäkta jag låter negativ, men det luktar inte bara glädjekalkyl, utan ngn 10 åring på lustgas som skrivit ut det.. .(no offense) 

mitt enkla råd är att kolla upp det, o få papper på din offert om ngn står för det.. isf har du din julafton redan Andreas.. samt lägg tid på installationskrav för vad som gäller.. inget fräckt om ngt händer o du står utan försäkring :-(  :'(

Utloggad Andreas_skåne

SV: Värme 100 kubiks pool med 110 KW vedpanna?
« Svar #2 skrivet: augusti 16, 2011, 21:54:51:51 »
Kan mycket lite om pannor, men om jag har två slingor, en med hett vatten från pannan som går til en värmeväxlare som står presis brevid borde ikke rördim og expansionkärl vare någon större kostnad. Sen skal poolvattnet gå från filter via vvx til klorinator og tilbaka til poolen. Pannan skal altså enbart användas til poolen, og ikke som uppvärmning av hele huset. Om notan lander på 30,35 eller 40 i slutändan er inget stort bekymmer.

Pannan jag har hittat ligger her: selmac.se

Har ingen aning om det er skit eller kvalite, men om det er folk her som kan tycke til er jeg tacksam for det.

Installationen skal selvsagt göres av kompetent fackman/kvinna....

12x5 platsgjuten glasfiberpool, barndel med 90 cm, djupdel 300cm. G&J 13,8 kW VP, 2 x sandfilter (20 kg + 220 kg sand ), 2 x pump (300w +1100w), Covrex lamelltäckning

Utloggad peteristan

SV: Värme 100 kubiks pool med 110 KW vedpanna?
« Svar #3 skrivet: augusti 16, 2011, 22:11:10:10 »
nä du har rätt att exp kärl etc e liten kostnad i sammanhanget.. säg en ny edpanna runt 100 kw toppeffekt från 50 000 + exp kärl om de krävs (vet inte regler om du bara ska värma pool) 10 000 .. sen 10 000 i rör, kopplingar etc.. (svårt att veta hur kånga avstånd me allt inkluderat..) + jobb .. .10 000 vvx runt 5000

säg 100 000 .. utgår du pratar om utepool? me den mängden vatten så se till att fylla upp duktigt.. de e ett sjujävla tryck på det, men de vet du :-)

förankra detta till ngn som tar ansvar för hela inkopplingen om ngt händer... för tro mig, du vill inte ligga sömnlös med känslan att ngt kan hända..

ta priserna med nypa salt.. allt beror på hur ditt hus ser ut, din tomt beskaffenhet, osv..

Utloggad Laban

SV: Värme 100 kubiks pool med 110 KW vedpanna?
« Svar #4 skrivet: augusti 17, 2011, 13:46:41:41 »
Jag kör med en riktig sniklösning: http://www.blocket.se/stockholm/Poolvarmare_31107846.htm?ca=1_9&w=3

Alltså ingen värmeväxlare utan poolvattnet cirkulerar igenom värmaren hela tiden. Har en 4.5*9m pool, 58m3 och kan höja temperaturen med ca 4 grader på 10 timmars eldning.

Men ska man hålla fin och jämn temp under tidig vår och höst så får man ligga i o elda. Har gått bra när man ändå har varit ute i byggt runt poolen och med annat men nu börjar det bli hyfsat trist och då har jag ändå bara varit igång halva sommaren. Vet redan nu att jag är lite för lat och bekväm för att nöja med mig ved som enda värmekälla så det blir komplettering till nästa säsong, antagligen inkoppling av jordvärme-pumpen där vedvärmaren används endast vid behov, ex igångsättning av poolen, om man vill ha lite extra varmt under nån drabbning på sen höst eller liknande.

Utloggad Andreas_skåne

SV: Värme 100 kubiks pool med 110 KW vedpanna?
« Svar #5 skrivet: augusti 19, 2011, 17:31:28:28 »
Har fått bekreftat från innstallatör at det hele åker på max 5.000 i innstallation utöver panna + vvx ( ink skorsten och exp.kärl...) dvs at jag ender opp på max 35.000....

Underbart eller hur?? Sen så får jag heller vara en "10-åring på lustgas", dock med 65.000 mer i fickan....
12x5 platsgjuten glasfiberpool, barndel med 90 cm, djupdel 300cm. G&J 13,8 kW VP, 2 x sandfilter (20 kg + 220 kg sand ), 2 x pump (300w +1100w), Covrex lamelltäckning

Utloggad peteristan

SV: Värme 100 kubiks pool med 110 KW vedpanna?
« Svar #6 skrivet: augusti 19, 2011, 17:58:47:47 »
menade inte att vara oartig Andreas... jag e bara glad att du fått det.. !

verkar dock snarare att det inte är pannan du köper utan en förugn som kopplas till befintlig panna, (men har haft fel förr)..

handla o va en lycklig man , 65 000 rikare :_)


Utloggad peteristan

SV: Värme 100 kubiks pool med 110 KW vedpanna?
« Svar #7 skrivet: augusti 19, 2011, 18:03:15:15 »
en fråga laban..bara för ta del av din erfarenhet om din anläggning..

med din anläggning (som jag tolkar den) får du ju enorma förluster om den går jämt.. i takt med vattnet i poolen sjunker, drar du ner tempen i pannan, vilket leder till följdproblem på pannan med korrosionsfel på sikt..

eller är det så enkelt at jag missuppfattar din förklaring och du utelämnade  petitesser?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värme 100 kubiks pool med 110 KW vedpanna?
« Svar #8 skrivet: augusti 19, 2011, 18:49:11:11 »
Vi bor i Piteå, och har en pool på 43 m3.
Den är isolerad med 10 mm bottenmatta, 50 mm markskiva på väggarna, och ett uppblåsbart pooltäcke (linknar nog lamellöverdrag isoleringsmässigt)
Vi förbrukar ca 80-100 kWh/dygn i energi, men eftersom vi värmer med värmepump kostar det bara 1/4-del av vad det skulle kunna göra, i runda slängar 20-25 kr/dag - och vi håller 32°C från början av maj till slutet av augusti.

Räknar man på det hela så borde din pool, om du isolerar, inte dra mer än runt 150-180 kWh/dygn (6,25-7,5 kW) i snitt sett över säsongen.

Har du en värmepump som kan ge 8 kW eller mer bör du kunna hålla minst 27°C i din pool.

DET är vad jag skulle rekommendera, och skulle det visa sig att marken inte håller för årentruntdrift utan att tappa i kapacitet, så kan du köpa en poolvärmepump för 20 000 kr som du avlastar jordvärmen med under slutet på sommarn så att mrken får ladda upp sig innan vintern.

Att elda ved för 400 kr/m3 blir DYRT.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Andreas_skåne

SV: Värme 100 kubiks pool med 110 KW vedpanna?
« Svar #9 skrivet: augusti 20, 2011, 01:21:35:35 »
For at vare ärlig tycker jag med at det låter lite konstigt....110 kW panna for 22k...Rinkaby rør som jag bor 4 km från, og som er kjent for billige priser har ingen panna under 30 papp, og da snakker vi 20 kW.

Min tanke er som følger, antingen er det fraud og jeg åker på en 22k smell (hvilket jag ikke tror...) annars köper jag en panna med något lägre värkningsgrad, men utan at betala de normala 35-45% i påslag for återforsäljaren. Jag kräver selvsagt DVP (Delivery Vs Payment)

En en liten anektode for å illustrere de sjuke marginalene i pool-bransjen:

En av sveriges största pool-företag selger et pool-skydd (velger å ikke si navn) for > SEK 110.000:-. Jag har fått pris från producenten direkte på EUR 5.000 (Låtsades vara i poolbranchen og dro i väg en offert-forfrågan själv) . Skillnaden, EUR 6000, er ren profitt for återforsäljaren. Er det rimligt??? I priset til den svenske återförsäljaren ligger krav på 100% förhandsbetaling från meg og leverans direkte från fabrik til meg. Er det fair at det Svenske företaget skal ha SEK 50.000+ i vinst for å faxe en beställning från Sverige til Frankrike, utan risk og operationell handtering?? Det er FEL.

Nå landar jag troligen på et lamellskydd med massiva lameller til SEK 70.000, med samma vilkor. Jag betalar cashen til Svensken up-front, han mailer/faxer order til producent som sender skiten til meg, og får en faktura på SEK 30.000. Vem äger garanti-åtagande? Producenten...hvem tjänar 40.000 på å lyfte röven från stolen til faxen? Guess who...

Jag jagar nu navnet på producenten og kommer forsöka legge en order direkt for å spare 40k, men vet ej om jag lyckas.

Tycker ni dette er fair?? Stinker finans-branch tycker jag..( og finansbranchen er som surströmming utan den gode smaken...)

A

12x5 platsgjuten glasfiberpool, barndel med 90 cm, djupdel 300cm. G&J 13,8 kW VP, 2 x sandfilter (20 kg + 220 kg sand ), 2 x pump (300w +1100w), Covrex lamelltäckning

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag