CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Överdrag av typen Rib-cover?  (läst 24259 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LANTPOOLEN

Överdrag av typen Rib-cover?
« skrivet: juli 16, 2011, 23:56:40:40 »
Jag var precis på väg att beställa ett poolöverdrag i skenor då säljaren försökte få över mig på ett så kallat Rib-cover, typ presenning med aluminiumskenor tvärs över kortsidan. Säljaren sa att detta ska vara mycket lättare att dra på och av. Jag har inte sett ett sådant i verkligheten så jag undrar verkligen hur detta är att dra på och av, är det någon här som har erfarenhet av denna typ av överdrag?

Är det några problem med att dra på och av överdraget?
Blir det inte tungt med dessa aluminiumskenor? (själv har jag 8x4 m pool)
Fungerar veven bra om du har en sådan?
Skulle vara otroligt tacksam om någon ville dela med sig av erfarenhter, kanske bilder på hur det fungerar i detalj

Hälsn C

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Överdrag av typen Rib-cover?
« Svar #1 skrivet: juli 17, 2011, 16:09:35:35 »
Har du övervägt om du inte ska ha ett skjutbart pooltak istället. Det är visserligen dyrare men fördelarna kan göra att det är värt det. Du får bättre uppvärmning av solen, du kan bada under taket vid dåligt väder och du slipper vinterplåtar. Tak på räls är lätta att öppna och stänga då de går på kullagrade hjul. Det går att öppna valfritt stor öppning.
/Tommy
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Liemannen

SV: Överdrag av typen Rib-cover?
« Svar #2 skrivet: juli 21, 2011, 01:32:40:40 »
Jag har. Är helnöjd. Pooltak är säkert jättepraktiskt, men tycker personligen det ser för j*vligt ut. Det roligaste hade varit ett helautomatiskt, men det var för dyrt för mig. Köpte mitt på Poolstore, men det funkar precis på samma sätt som det här. http://www.folkpool.se/pool-produkter/pooloverdrag/rib-cover/

Köp ett genomskinligt också, så ser du lampan tydligt på kvällen.

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Överdrag av typen Rib-cover?
« Svar #3 skrivet: juli 21, 2011, 07:51:27:27 »
En pooltäckning måste vara snabb och enkel. Jag skulle rekommendera en mer automatisk lösning. du ska ha enn effektiv lösning i 15-20 år. Försök att mentalt slå ut kostnaden över den tiden. Pooltak är säkert effektivt om man står ut med att det ser tråkigt ut.
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad TommyC

SV: Överdrag av typen Rib-cover?
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2011, 08:08:59:59 »
Visst, pooltak är inte vackra. Ett lågt tak stör mindre än ett högt. Om utseende är viktigast ska man inte ha något pooltak.

Dock tycker jag att fördelarna med pooltak överväger stort. Nu har vi 17 grader i luften och 27 grader i vattnet. Varmt och skönt att bada under taket!

/Tommy
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Liemannen

SV: Överdrag av typen Rib-cover?
« Svar #5 skrivet: juli 21, 2011, 20:20:01:01 »
Jag har också 27 grader i vattnet, utan pooltak. Dock kostar det säkert några kronor mer för mig. Tror dock aldrig man hämtar hem pengarna för ett pooltak. Hade personligen inte velat ha pooltak, även om jag förstår fördelarna. Hade jag haft pengar hade jag satsat på ett sånt här. http://www.poolstore.se/produkter/poolskydd/automatiska-poolskydd/walu-lock-3_5x7-automatiskt-poolskydd/

Men som sagt, Walu pool som jag har är kanon för dom pengarna. Filmen jag länkade till visar bra hur det funkar, även om det går fortare när man inte ska demonstrera det på film.

Utloggad Steffe

SV: Överdrag av typen Rib-cover?
« Svar #6 skrivet: juli 21, 2011, 22:18:53:53 »
Jag har ett s.k. Rib-cover. Är supernöjd. Håller värmen ok (har 30°C nu i kombination med VP) och går mycket snabbt att dra ut och in vilket är viktigt för mig då jag har småbarn (har poolöverdraget på hela tiden när vi inte badar). Någon nämnde automatiskt poolskydd innan och alla de varianter jag sett av dem är långsammare än mitt. Nu är min vevväxel 1:1 också iofs så är det utväxling så går det väl lite långsammare.

Köp för guds skull inte ett poolöverdrag i skenor. Känner en som har det och det är bara problem. Drar snett etc. etc. Kanske beror på tillverkare, men det tvivlar jag på. Det är ju endast mekaniska delar. 

Givetvis så är ju pooltak också en suberb lösning.

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: Överdrag av typen Rib-cover?
« Svar #7 skrivet: augusti 06, 2011, 06:34:58:58 »
La på mitt RIB-cover igår och det var väldigt lätt att dra av och på, ska bara fästa det i altangolvet så det blir mer spänt, just nu ligger det på vattnet och det känns inte bra.

Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad TommyC

SV: Överdrag av typen Rib-cover?
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2011, 10:38:15:15 »
För någon som står inför att välja typ av täckning kan det vara intressant med en tidsjämförelse.

Med RIB-Cover tar det enligt Folkpools demofilm ca 2 minuter att avtäcka samt 2 minuter att täcka poolen. Med pooltak tar det ca 10 sekunder att öppna luckan, kliva i poolen och stänga luckan efter sig.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad TeeOne

SV: Överdrag av typen Rib-cover?
« Svar #9 skrivet: augusti 06, 2011, 11:52:29:29 »
För någon som står inför att välja typ av täckning kan det vara intressant med en tidsjämförelse.

Med RIB-Cover tar det enligt Folkpools demofilm ca 2 minuter att avtäcka samt 2 minuter att täcka poolen. Med pooltak tar det ca 10 sekunder att öppna luckan, kliva i poolen och stänga luckan efter sig.
Och hur lång tid tar det att skjuta bort hela så att poolen ligger öppen?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag