CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rening med kopparjonisering?  (läst 9543 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pebro

Rening med kopparjonisering?
« skrivet: augusti 12, 2010, 09:29:19:19 »
Är det någon som har erfarenhet av vattenrening via kopparjonisering? Planerar poolbygge nu under hösten och funderar på val av reningsmetod och vill gärna ha en så effektiv, behaglig, lättskött och miljövänlig metod som möjligt... Fick förslaget att titta närmare på kopparjonisering från http://www.ecosmarte.com/index.html. Jag började med att vilja ha saltrening men svänger nu mot detta. Här är tillverkarens jämförelse mot salt: http://www.ecosmarte.com/salt_chlorine_ECOsmarte.html

Enligt återförsäljaren i Sverige fungerar det så här:
" ECO Smarte installeras på retursystemet från poolen eller Spat. Tillsättningen sker via ett 30 cm långt elektrorör med 2 stycken kopparelektroder och 2 stycken titanium elektroder. ECO Smarte genererar naturlig oxygen (CO2) och koppar när vattnet passerar systemet. Systemet tar livet av alla alger, virus och bakterier men är inte skadligt för människor, djur eller växter. Vattenrening via kopparjonisering är utvecklat av NASA som behövde dricksvatten till sina austronauter på deras långa färder genom rymden. ECO Smarte är ett reningssystem med unik kombination av oxidering och jonisering. Systemet går att få halv- eller helautomatiskt.
Vattnet måste renas ordentligt innan systemet kan tas i bruk. Pumpen bör vara aktiv mellan 6-10 timmar per dag för att systemet ska fungera. Det halvautomatiska systemet innebär att man måste skifta från koppar till titamium ungefär var 13:e dag "

Tacksam för input på för och nackdelar samt eventuella förslag på andra bra lösningar. Gör jag rätt? Kan jag kombinera detta med salt i vattnet för komfort?

Poolgiganten

Utloggad pennan

SV: Rening med kopparjonisering?
« Svar #1 skrivet: augusti 12, 2010, 10:42:54:54 »
Jag kör en liknande men enklare lösning, www.bioniser.se
Räcker att den går några timmar per dygn och inget byte av elektroder. Tror det går att kombinera med saltklorinator, men det finns ingen anledning. Kan inte bli mer komfort än att bada i joniserat vatten. Saltklorinatorn skapar ju klor och det var en av anledningarna till att jag valde jonisering, för att slippa klor och andra kemikalier som Baquacil. Dock använder jag chockklor några ggr per säsong för att "bränna bort" sånt som vi badande tillför vattnet, men det kloret förbrukas snabbt och är inget som jag badar i.
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad Pebro

SV: Rening med kopparjonisering?
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2010, 11:06:57:57 »
Och ni har inget problem med att håret blir grönt av koppar? Det är iallafall en av de av de negativa kommentarer jag har fått när jag berättar vad det är jag funderar på.

Varför är inte detta en större succe när reklamen låter så lovande? Är det så att vi är tidigt ute eller finns det någon hake?

Utloggad pennan

SV: Rening med kopparjonisering?
« Svar #3 skrivet: augusti 12, 2010, 13:07:09:09 »
Har en blond dotter men hon har klarat sig. Har läst att en del får grönt hår, men det är tydligen dem som har torrt hår och är blonda. Torrt hår kan man avhjälpa med rätt schampo och balsam. Får man ändå grönt hår kan det tas bort med lite askorbinsyra utblandat i schampot eller balsamet har jag för mig jag läste.
Sen ligger kopparhalten på 0,5 ppm vilket inte är så mycket så jag tror inte det är någon stor risk. Tror vi är skeptiska till allt nytt "obeprövat" här, plus att poolförsäljarna vill att vi ska använda klor och andra kemikalier. Det är det dem lever på att sälja.
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Rening med kopparjonisering?
« Svar #4 skrivet: augusti 12, 2010, 18:21:35:35 »
Permanentat och blek hår tenderar oftare att bli grönt... "Äkta" blondiner brukar klara sig om de inte misshandlat sitt hår alltför mycket...  ::)

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Rening med kopparjonisering?
« Svar #5 skrivet: augusti 15, 2010, 19:38:52:52 »
Hej Pebro!

Kopparjonisering kan säkert vara en bra metod. Jag vet inte för jag har ingen erfarenhet av den.

Däremot drar jag öronen åt mig när jag ser en sådan "jämförelse" som finns i din länk.
Man räknar upp ett antal nackdelar för saltklorinatormetoden.

Jag kan inte kontrollera alla, men t ex står att saltklorinatorn drar 500 W vilket är totalt fel. Min drar 80 W och om man väljer en till den stora pool som jämförelsen gäller (76 m3) så drar den 160 W.

Det skulle vara kul att se vad en tillverkare av saltklorinator skulle ta upp som jämförelseprestanda.

Hur som helst: Jag är jättenöjd med min saltklorinator. Vattnet blir mycket behagligt för skinn och ögon. Barnbarnen badar i timmar och har mycket lätt att titta under vattnet utan att ögonen irriteras, antagligen pga den svaga salthalten som är ungefär som ögats egna tårvätska.

Jag använder inga tillsatser (förutom saltet). All obehaglig smak och lukt är borta.

Jag behöver sällan justera inställningen på klorinatorn. Men jag mäter försås vattenkvaliteten ibland för att kontrollera.

Som sagt, kopparjonisering kan säkert vara bra men saltklorinering är tydligen en stark konkurrent eftersom man så idogt försöker sabla ner på den.

Nackdelar med kopparjonisering? Om inga, är det framtidens poolprodukt? <dontkn>

/Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Rening med kopparjonisering?
« Svar #6 skrivet: augusti 15, 2010, 19:54:57:57 »
Hej igen Pebro!

Jag tittade vidare på några andra länkar från ecosmarte.
Det var ju rena skräckpropagandan som jag tror ingen användare av saltklorinator känner igen sig i.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Steffe

SV: Rening med kopparjonisering?
« Svar #7 skrivet: augusti 15, 2010, 20:29:38:38 »
Jag har två stycken bekanta som har EcoSmartes apparatur sen 4-5 år tillbaka.

Den ena är väldigt noggran och arbetar mycket med att hålla bra vattenkvalitet. Jag har för mig vattnets hårdhet är väldigt viktigt för att det skall fungera rätt och jag tror att han fick hälla i uppåt 15 hinkar med kalciumhöjande för att få rätt hårdhet till sin pool. Har också för mig att han var tvungen att hälla i klorin (köpt i vanlig affär), kommer dock inte ihåg om det endast var under uppstart eller om det var kontinuerligt. Han är dock väldigt noggrann och lägger ned tid på det hela.

Den andra är inte så noggrann och gör inte lika mycket. Hans vatten ser dock inte lika bra ut och frågan är om han bryr sig eller om han ens vet hur bra hans pool skulle se ut om han bara arbetade mer med det.

Rent generellt så upplever jag att det är mycket mer arbete för att få bra vattenkvalitet jämfört med andra alternativ som finns. Kopparjonisering är inte direkt något nytt och har väl funnits väldigt länge, men aldrig slagit igenom i Europa som jag förstår det. Min personliga uppfattning är att det inte fungerar helt ut själv utan behöver stöd av annan desinficering. I alla fall om man skall ha klockrent vatten.

Var det inte en annan här på forumet som hade en Carribean Clear (koppar- och silverjonisering) som i kontakt med referenser (andra som hade produkten) kom fram till att alla mer eller mindre var tvungna att använda klor en gång i veckan ändå (kan komma ihåg fel angående tiden mellan klorering).

Angående Ecosmartes hemsida så kan man bara älska amerikanare óch deras behov av "testimonials". Fanns t o m svenska sådana om man kollar på länken nedan.

http://www.ecosmarte.com/pool_testimonials.htm
 

Utloggad pennan

SV: Rening med kopparjonisering?
« Svar #8 skrivet: augusti 15, 2010, 22:59:57:57 »
Saltklorinator är nog ett bra alternativ. Har bekanta som haft det och varit nöjda. Men vill man inte ha klor är jonisering bättre. Mätte min Bioniser och den drar ca 14 W vid inaktivitet och ca 20W när den är igång. Joniseringen är aktiv 4 tim/dygn så i snitt borde det bli ca 15W. Nu använder jag den även för att styra pumpen, vilket gör att den är igång 10-12 tim/dygn.
Angående vattenkvalitet så hade jag problem med alger förra året, men efter jag installerade den här, och utan att byta vatten!, har jag inte haft tillstymmelse till alger. Kan ju vara skillnad på olika joniseringslösningar kanske, hur bra dem fungerar.
Chocka måste man emellanåt på något sätt, oavsett reningsmetod, om man vill ha perfekt vatten. Det är i alla fall min erfarenhet. Har chockat med klor tre ggr, haft i två flockrullar samt justerat ph't och hårdheten några ggr sedan installationen. Det är det enda jag tillsatt vattnet, förutom joner.
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad Steffe

SV: Rening med kopparjonisering?
« Svar #9 skrivet: augusti 15, 2010, 23:19:15:15 »
Det är ju dock inte ett klorfritt alternativ om man måste chockklorera ibland.  <hmm>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag