CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Behöver lite tips gällande vattenkvaliten  (läst 11714 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bigs

Behöver lite tips gällande vattenkvaliten
« skrivet: augusti 19, 2009, 09:38:00:00 »
Nu har vi haft vårt spa i ca två veckor och är nöjda med allt förutom att vi har problem med att få vattnet klart.
Idoga tester med stickor och manipulerande med ph upp och klor har det varit, men hur bra värden det än är så är vattnet grumligt. Vi är en rätt stor familj och det har ju förstås badats en hel del de här veckorna (nyhetens behag). Jag har letat information om vad man bör göra med vattnet, hur mycket man ska köra ozonreningen osv, men det känns som om jag inte får till det riktigt.

När man ser bilder i forumet på andras bad är vattnet solklart, medan vårt är lite grönaktigt (trots bra värden alltså) Vad bör jag göra för att få det rätt? Har gått i funderingar att tömma det och börja om med nytt vatten.

När badet levererades så stod ozonreningen på att köra endast två timmar per tolvtimmarsperiod. En kompis sa att hans stod på 16 timmar per dygn med ozonreningen så jag ställde upp det, men det kanske är så att det stått för länge med bara två?

Behöver som sagt lite tips.

Poolgiganten

Utloggad macman

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har spabad, Hydropool Serenity 5000
    • Visa profil
SV: Behöver lite tips gällande vattenkvaliten
« Svar #1 skrivet: augusti 19, 2009, 09:58:12:12 »
När vi startade upp vårt spa till midsommar förra året så blev vattnet grumligt i stort sett direkt. Men efter ett vattenbyte efter 4 veckor så blev det bra. Min teori är att det fanns div medel i vattnet, typ släppmedel från formar som fälldes ut i vattnet. Jag antar att man använder kemikalier vid gjutningen m m som inte tvättas bort av tillverkaren.
Så testa att byta vatten och tvätta ur karet efter några veckor.

Utloggad Bigs

SV: Behöver lite tips gällande vattenkvaliten
« Svar #2 skrivet: augusti 19, 2009, 11:56:08:08 »
Tack för tipset. Vårt bad stor med vatten i butiken innan det kördes ut till oss för att säkerställa att det inte var några läckage iofs.. Men jag funderar ändå på vattenbyte för att komma rätt med kvaliteten...

Utloggad utopiazz

SV: Behöver lite tips gällande vattenkvaliten
« Svar #3 skrivet: augusti 19, 2009, 13:50:26:26 »
Tack för tipset. Vårt bad stor med vatten i butiken innan det kördes ut till oss för att säkerställa att det inte var några läckage iofs.. Men jag funderar ändå på vattenbyte för att komma rätt med kvaliteten...

Sitter det någon patron i filtret? Lätta att glömma om det packades upp i butiken och fylldes där

Utloggad Bigs

SV: Behöver lite tips gällande vattenkvaliten
« Svar #4 skrivet: augusti 19, 2009, 14:06:39:39 »
Patron?  Det sitter två filter monterade som jag har tagit ur och rengjort om det var dom du menade ;) Eller ska det sitta andra saker där också?

Utloggad utopiazz

SV: Behöver lite tips gällande vattenkvaliten
« Svar #5 skrivet: augusti 19, 2009, 14:45:39:39 »
Det var dom jag menade. Filtertypen kallas ofta för patronfilter  O0

En bekant fick sitt testat och monterat av leverantören, efter en vecka upptäckte dom att det inte satt någon filterpatron för det hade installatören "glömt" att sätta i  >:(

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Behöver lite tips gällande vattenkvaliten
« Svar #6 skrivet: augusti 20, 2009, 13:41:54:54 »
Har du chockklorerat ordentligt?
6 matskedar 1 gång/vecka behövs, och kanske t.o.m ännu mer när du börjar med nytt (skitigt) vatten.

I vårt SPA går ozonet dygnet runt, vi kör dessutom med Bayroklar (Typ fritt syre) tabletter som vi lägger i innan vi badar, efter varje bad 2-3 matskedar klor beroende på hur många som badat. Sen en gång/vecka ca 5-6 matskedar för att chocka bort alla eventualiteter.

Vi köpte vårt spa i våras, och visst tog det några dagar innan det var helt klart, vårt var också lite grön/bun-aktigt (humus/alger) i början, men jag gissar att det tog ca 1 vecka innan det var helt klart.

Tror inte du behöver byta vatten, klorera mera är mitt grundtips.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Bigs

SV: Behöver lite tips gällande vattenkvaliten
« Svar #7 skrivet: augusti 20, 2009, 14:09:23:23 »
Jag chockade det igårkväll, Ska kolla efter jobbet idag hur det ser ut.
Normalt brukar vi lägga i klortabletter på kvällen, men det har inte hjälp. Dessutom känns det som att varje gång vi har i tabletter så sjunker PH till nåt som inte ens finns med på stickan...

Om jag förstått rätt så funkar inte kloret så bra om PH är för lågt?

Utloggad Bigs

SV: Behöver lite tips gällande vattenkvaliten
« Svar #8 skrivet: augusti 20, 2009, 14:11:43:43 »
Vad är förresten Baryoklar? Är det nåt man har i förutom klor och ph och öhhh vatten?  ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Behöver lite tips gällande vattenkvaliten
« Svar #9 skrivet: augusti 20, 2009, 14:38:09:09 »
Om du har ett pH som svänger kraftigt har du förmodligen låg alkalinitet, du måste tillsätta natriumbikarbonat (höj alkali eller alkali +, brukar det kalls på burkarna) för att höja alkaliniteten, och helst också (om det behövs) kalk för att höja hårdheten.

Egentligen skall man föst av allt ha alkalinitet och hårdhet rätt, sedan en chockklorering, och efter det en undehållsdos av klor efter varje bad.
Bayroklar SPA är kaliummonopersulfat.
Om det saluförs under annat namn vet jag inte, men det har väl undefär samma effekt som klor, men luktar inte.

Du behöver stickor eller tabletter som kan mäta alkalinitet och hårdhet om du skall fixa till dessa värden.
Lägg inte pengarna på nytt vatten och mer klor, utan fixa det jag nämner ovan skall du se att det blir bra.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag