VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Följ ett Spa renovering  (läst 9162 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RikardEks

Följ ett Spa renovering
« skrivet: mars 04, 2016, 12:41:28:28 »
jag har kommit över ett spa som är duktigt gammalt. För många år sedan var det en brand i detta spat. Efter detta byttes värmare och cirkulations pumpen ut, Styrsystem har det aldrig efter detta kommit tillbaka. Spat har istället styrts med timers och olika strömbrytare med fjärrkontroller.
Jag bytte till mig detta mot en svets som jag hade ståendes. När jag tog över det hade alla luftjets i golvet frysit sönder. Det saknades utlopp, filter hållaren var i tusen bitar och locket var fruktansvärt risigt.

Hittils har jag bytt ut alla trasiga jets. Bytt belysning eftersom den förra inte såg direkt pålitlig ut. Köpt hem ett nytt filter och plastat ihop den gamla filterbehållaren. Plastat in det gamla locket med en presening vilket inte alls blev bra. Karet är nu till 99.9% tätt

Det som ska göras
*Bygga nytt lock
*Isolera golv sidor och fogskumma hål utrymmen.
*Bygga nya sidor runt om karet.
*Måla ställningen med hammarlack.
*Fixa en termostat till badet och ett styrsystem. Till att börja med kommer jag att hitta på nångon lösning med NEXA Bridge. Blir jag nöjd med spat så kommer det köpas ett Balboa system eller liknande.

Först ut på att göra listan, Nytt lock. Nuvarande håller istortsett inte kvar någon värme alls

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Följ ett Spa renovering
« Svar #1 skrivet: mars 04, 2016, 13:11:28:28 »
Blir spännande följa. Blir intressant se hur du tänker lösa lock-bygget :) Finns ju några intressanta DIY-trådar i forumet angående just lock.

Lycka till.

/Urban.

re

  • Gäst
re
SV: Följ ett Spa renovering
« Svar #2 skrivet: mars 04, 2016, 14:50:02:02 »
Blir spänn2ande följa. Blir intressant se hur du tänker lösa lock-bygget :) Finns ju några intressanta DIY-trådar i forumet angående just lock.

Lycka till.

/Urban.

Jag har köpt hem 4 st cellplastskivor på 1200X2400X100. Hade kanske räckt med två. Mina "nackstöd" sticker upp över kanten så första skivan cellplast blir jag tvungen att ta ur hål för dessa nackstöd, sedan kommer det 100 mm cellplast till över det.
Det kommer att kläs med ålderbeständing plast. Utan på det vet i fasen vad jag ska ha. Ev lämna iväg denna biten. Här får jag nog fundera både 1 och 2 ggr.

Ska göra vad jag kan med bilder och så vidare för att få detta intressant

Utloggad Telekiter

SV: Följ ett Spa renovering
« Svar #3 skrivet: mars 04, 2016, 15:03:44:44 »
Jag har köpt hem 4 st cellplastskivor på 1200X2400X100. Hade kanske räckt med två. Mina "nackstöd" sticker upp över kanten så första skivan cellplast blir jag tvungen att ta ur hål för dessa nackstöd, sedan kommer det 100 mm cellplast till över det.
Det kommer att kläs med ålderbeständing plast. Utan på det vet i fasen vad jag ska ha. Ev lämna iväg denna biten. Här får jag nog fundera både 1 och 2 ggr.

Ska göra vad jag kan med bilder och så vidare för att få detta intressant

Mmmm det finns alternativ där du slipper plasten tror jag. Någon hade ju lagt rostfri plåt på ovan och undersidan. På alla kanter bockade U-profiler, man får ju limma där U-profilerna överlappar plåten på ovan- och undersidan så fukten inte kommer in i cellplasten. Hur man sen löser gångjärnen i skarven och fäster en locklyft, samt tätning mot spabadet (vill ju inte gärna ha plåt direkt mot badet då det möjligen kan skava märken på kanten av badet) tål nog funderas över.

Tror inte alls det behövs mer än totalt 100 mm tjock cellplast!

/Urban.

Utloggad RikardEks

SV: Följ ett Spa renovering
« Svar #4 skrivet: mars 05, 2016, 21:30:28:28 »
gårdagens arbete. även bild på det förra locket och där ser man verkligen hur stor glipan mellan lock och kar är.

fick såga ur i cellplasten för att nackstöden skulle få plats. Efter detta limmade jag på ytterligare 100mm cellplast. Locket blev riktigt bastand. Sågade ur 70mm i lockets mitt för att få ner en stålregel, detta för ökad stabilitet. ev kommer jag lösa någon gångjärns historia i dessa. idag vaknade jag med 39 graders feber så blir inte många knop gjorda
« Senast ändrad: mars 05, 2016, 21:34:40:40 av RikardEks »

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Följ ett Spa renovering
« Svar #5 skrivet: mars 06, 2016, 08:24:42:42 »
Hur tänkte du att detta skulle hålla för snön?? Använde själv xps, hållbarare, otroligt fukttåligt samt isolerar mycket bättre, 10cm xps som flyter på ytan, sedan kanalplast köpt på blocket på ovansidan som tål solen. Går att gå på som vuxen och otroligt isolerande och hållbart.
Vilket lim använde du? Cellplast tål inte lim med lösningsmedel så du vet.
Mvh!
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad RikardEks

SV: Följ ett Spa renovering
« Svar #6 skrivet: mars 06, 2016, 11:24:55:55 »
Hur tänkte du att detta skulle hålla för snön?? Använde själv xps, hållbarare, otroligt fukttåligt samt isolerar mycket bättre, 10cm xps som flyter på ytan, sedan kanalplast köpt på blocket på ovansidan som tål solen. Går att gå på som vuxen och otroligt isolerande och hållbart.
Vilket lim använde du? Cellplast tål inte lim med lösningsmedel så du vet.
Mvh!

Limmade med PL200. Jag kommer inte våga gå på det själv men för snön bör det hålla. Har du plastat in din xps? eller flyter den som den är? blir det tätt mot kanterna så ingen värme smiter? Låter intressant, har du inga bilder ? helt ok för mig att lägga upp de här. Tack för input, tyvärr försent för att inte "testa" färdigt denna varianten jag börjat på

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Följ ett Spa renovering
« Svar #7 skrivet: mars 06, 2016, 17:04:03:03 »
Måste ju enligt lag hålla att gå på, annars staket, men du kanske inte har småbarn, joo det flyter direkt på ytan. Här kommer bilder men utan kanal plast, har inte bytt ut över delen till kanalplasten än, tar det i vår :) Det blir tätt mot kanterna, minstar ca 2 grader / dygn vid 0 ute. Jävligt nöjd!
Bilder: https://photos.google.com/share/AF1QipOpZv_pj0zVBVejuJSQuzDdmYgTmNqwatx1GkOdszVczBXtb-TAXmg4o1nty08PpQ?key=dUc5NnhmckU3RzNfRllLTnRjZWhFcVpwUjVzTDlR

Projekt tråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.msg87359#msg87359
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad RikardEks

SV: Följ ett Spa renovering
« Svar #8 skrivet: mars 06, 2016, 17:51:14:14 »
Måste ju enligt lag hålla att gå på, annars staket, men du kanske inte har småbarn, joo det flyter direkt på ytan. Här kommer bilder men utan kanal plast, har inte bytt ut över delen till kanalplasten än, tar det i vår :) Det blir tätt mot kanterna, minstar ca 2 grader / dygn vid 0 ute. Jävligt nöjd!
Bilder: https://photos.google.com/share/AF1QipOpZv_pj0zVBVejuJSQuzDdmYgTmNqwatx1GkOdszVczBXtb-TAXmg4o1nty08PpQ?key=dUc5NnhmckU3RzNfRllLTnRjZWhFcVpwUjVzTDlR

Projekt tråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.msg87359#msg87359

Har det inte något med höjden på badkanten att göra? Ungar kommer kunna gå på det men jag själv är bara att glömma. Har jackat ur och stoppat i en stålregel på varje skiva i mitten. Jag tror det blir kanon, däremot är jag inte så sugen på att prova om det håller. Egentligen kanske man borde det..

Det där såg ju riktigt vettigt ut. 2 grader per dygn är ganska mycket bättre än mitt för tilfället. Jag tappar 18grader på 18 timmar, haha. Men det är ju det jag jobbar på att fixa. Får du inte massa cellplast i karet när du inte har klätt in det med något?  Mitt Lock måste bygga ganska mycket eftersom nackstöden sticker upp så pass mycket från kanten. Kanal plast hade funkat som övrelager. Får se vad som hände längs vägen

Utloggad RikardEks

SV: Följ ett Spa renovering
« Svar #9 skrivet: mars 06, 2016, 18:01:07:07 »
Idag var jag lite bättre och började klä in locket i ålderbeständig plast.
Jag började med att tejpa alla kanter för att minska risken att cellplasten går sönder på utsatta ställen. Tejpade även ordentligt vid stålreglarna för att dessa inte senare ska gnaga sig igenom klädseln. Efter detta så plastade jag in skivorna. Jag köpte en ålderbeständig tejp till att tejpa alla skarvar med. Denna tejpen ska vara vattentät och den är  helt fantastisk, svin dyr men jäklars vilken tejp. Många timmar lagda idag men bara ena sidan plastad. Allt hade varit så mycket enklare om det inte varit för nackstöden.

Från början tänkte jag ha enbart plasten för att se om min konstruktion var bra. Märker redan nu att denna plasten är alldeles för ömtålig så jag måste börja fundera på något annat som ytter lager. Funderar på att sy in dom i kapellväv eller liknande


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag