VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stenläggning runt pool, bara skit???  (läst 13773 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
Stenläggning runt pool, bara skit???
« skrivet: september 02, 2015, 16:58:53:53 »
Hatar stenläggning överlag, blir bara en jävla massa frön o så börjar de växa. Någon som inte håller med? Någon som lyckats att inte få nå växtlighet?
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Poolgiganten

Utloggad j-t

SV: Stenläggning runt pool, bara skit???
« Svar #1 skrivet: september 02, 2015, 17:25:31:31 »
Jag lägger stenmjöl, paddar ner, markduk och sen sten direkt ovanpå utan att lägga något i fogarna.
Tar iaf längre tid innan det börjar växa något mellan stenarna och när det gör de så plockar jag upp och lägga om dom igen...

Utloggad TommyC

SV: Stenläggning runt pool, bara skit???
« Svar #2 skrivet: september 02, 2015, 18:59:29:29 »
Där vi har skifferplattor med hård fog emellan växer det inget under lång tid men så småningom spricker fogen och bitar lossnar. Därefter börjar det växa. Då vet man att det behöver fogas om. Det håller dock många år. Vi har även gatsten utan fog, där växer det bra. Borde läggas om som sagt men innan det sker så går det ganska enkelt att hålla efter med en hyfsat kraftig trimmer.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Vattentätt

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norra Skåne
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Baddare
    • Visa profil
SV: Stenläggning runt pool, bara skit???
« Svar #3 skrivet: september 02, 2015, 19:32:10:10 »
Hatar stenläggning överlag, blir bara en jävla massa frön o så börjar de växa. Någon som inte håller med? Någon som lyckats att inte få nå växtlighet?
Med mönstrad betong som vi gjorde runt poolen växer det inte någonting, man kan mönstra skiffer, smågatsten, plattor, etc och man har en beläggning som är underhållsfri.

Utloggad MathiasS

SV: Stenläggning runt pool, bara skit???
« Svar #4 skrivet: september 02, 2015, 21:53:11:11 »
Har flexibel hårdfog, växer väldigt lite då.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stenläggning runt pool, bara skit???
« Svar #5 skrivet: september 03, 2015, 07:24:06:06 »
Min erfarenhet är att de som lägger plattor på konvetionellt sätt, med sättsand mellan plattorna har rätt stora problem, både med växtlighet, och att det följer med både sand, barr, frökapslar och gräs ned i poolen vid bad, speciellt med många barn som springer upp/ned hela tiden.
Mönstrad betong låter som en skaplig lösning, men den "självstädar" sig ju ändå inte på samma sätt som en vanlig trätrall gör - där det mesta skräpet som landar ovanpå åker ned eller kan spolas ned mellan brädorna.
Att sten eller betong skulle vara underhållsfritt håller i vart fall inte jag med om, tvärt om i de flesta fall.

Skulle den mönstrade betongen hålla (inte spricka) så bör det dock vara så nära underhållsfritt man kan komma - om man bortser från den städning som bör krävas för att hålla det fräscht.
Skulle den spricka p.g.a. frost/is/tjäle så kan det nog bli rätt sorgligt med tiden, och kräva både stora och dyra underhållsinsatser.
En trätrall kanske inte ser jättekul ut efter 5-10 år, men de håller i minst 15-20 år och underhållet/utbytet torde innebära kanske 1 veckas jobb vart 15-25 år på ett ungefär.

Mönstrad betong innebär även en gigantisk insats om/när man måste göra en underhållsinsats utanför poolen, typ trasig koppling eller nåt liknande.

Det finns för och nackdelar med allt.

På samma sätt kan man resonera om poolstommen i sig, visst, glasfiber, PP, betong må kännas hållbart och fint, men ju enklare stomme, desto enklare att göra förändringar och underhåll - även om det kanske måste ske lite oftare än annars, och inte ser ut eller upplevs lika lyxigt som de mer "rejäla" stommarna.
« Senast ändrad: september 03, 2015, 07:28:12:12 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Stenläggning runt pool, bara skit???
« Svar #6 skrivet: september 03, 2015, 08:50:41:41 »
Håller med Rickard. Om man ändå vill lägga sten är det enklast att bränna bort växtlighet som kommer upp i skarvarna. Man bränner, med gasol, så fort något grönt visar sig så det blir kanske 4-5 ggr/säsong och det tar fem minuter varje gång.

Jag har en gårdsplan med kullersten som jag bränner. Det är nästan den enda chansen att hålla rent från ogräs. Fungerar utmärkt om man gör det i tid. Väntar man för länge blir det ett stort jobb.

Utloggad TommyC

SV: Stenläggning runt pool, bara skit???
« Svar #7 skrivet: september 03, 2015, 19:34:26:26 »
Kul att höra att ogräsbrännaren fungerar bra. Jag köpte en sån i somras men hann bara använda den en gång innan det blev för torrt och eldningsförbud. Vi har ca 40 m infart och en hyfsat stor garageplan belagd med grus. Trimmer funkar hyfsat men man har fina sandpartiklar överallt på kroppen efter ett pass med den. Tyvärr är läget nu sånt att det blir ett ganska stort jobb.  :'(
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad aromata

SV: Stenläggning runt pool, bara skit???
« Svar #8 skrivet: september 03, 2015, 21:02:25:25 »
Jag har en 6 kg aluminiumflaska som jag bär på ryggen som en ryggsäck. Inte mitt eget påfund utan köpt så. Jag får bra rörlighet men kanske lite otympligt med en full flaska. Går nog lika bra med flaska på en kärra och lång slang.

Utloggad TommyC

SV: Stenläggning runt pool, bara skit???
« Svar #9 skrivet: september 03, 2015, 22:10:53:53 »
Brännaren som är köpt på Hornbach har en 5 m lång slang som jag kopplar till en 5 kg (PC5) gasolflaska som står på marken. Att ha den på ryggen verkar vara lite smidigare men båda varianterna fungerar nog tillräckligt bra.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag