VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur nära huset är det lämpligt att ha poolen  (läst 7086 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Noran

Hur nära huset är det lämpligt att ha poolen
« skrivet: september 21, 2017, 13:27:22:22 »
Funderar mycket på placeringen av poolen. Det lutar åt att bästa stället är intill huset. Tegelvägg och platta på mark. För att man lätt ska kunna gå runt poolen vill jag lägga den så nära huset som möjligt. Den ytan kommer ju ändå inte just att användas. Men hur nära vågar man gräva? (Har frågat leverantörer men får helt olika svar.)

Det blir en mindre pool (terrasspool) så endast 1 meter djup + isolering.

Hur nära hade du vågat gräva och bör man lägga någon extra dränering eller liknande?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur nära huset är det lämpligt att ha poolen
« Svar #1 skrivet: september 21, 2017, 15:30:42:42 »
En bekant till mig har sin pool bara ett par dm från huset (källare i huset), men det är inte bra, otroligt bökigt att ta sig runt.
Jag skulle säga minst 1 meter från huset.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Hur nära huset är det lämpligt att ha poolen
« Svar #2 skrivet: september 21, 2017, 15:31:45:45 »
Det går ju inte att svara utan att veta vad du har för husgrund? Källare?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur nära huset är det lämpligt att ha poolen
« Svar #3 skrivet: september 22, 2017, 09:24:58:58 »
Det går ju inte att svara utan att veta vad du har för husgrund? Källare?
Står i första. "Tegelvägg och platta på mark."
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Hur nära huset är det lämpligt att ha poolen
« Svar #4 skrivet: september 22, 2017, 09:27:43:43 »
Står i första. "Tegelvägg och platta på mark."

Bra att någon hänger med.

Nästa fråga är hur är marken beskaffad?

Jag skulle inte gräva närmare än att marken ligger kvar. Har man bergkross på detta djup kan man gräva väldigt nära. Står huset på sand ska man nog hålla sig ett par meter bort.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Noran

SV: Hur nära huset är det lämpligt att ha poolen
« Svar #5 skrivet: september 22, 2017, 12:06:31:31 »
En bekant till mig har sin pool bara ett par dm från huset (källare i huset), men det är inte bra, otroligt bökigt att ta sig runt.
Jag skulle säga minst 1 meter från huset.

Vad menar du med bökigt att ta sig runt? Varför vill man ta sig runt poolen? Tanken är att man går i och ur poolen på de två sidor som är helt öppna, en sida mot terrassen och en mot gräsmattan.

Utloggad Noran

SV: Hur nära huset är det lämpligt att ha poolen
« Svar #6 skrivet: september 22, 2017, 12:12:35:35 »
Bra att någon hänger med.

Nästa fråga är hur är marken beskaffad?

Jag skulle inte gräva närmare än att marken ligger kvar. Har man bergkross på detta djup kan man gräva väldigt nära. Står huset på sand ska man nog hålla sig ett par meter bort.

Det är lerjord. Inte alls sandig. Ganska hård stenig när man kommer ner en bit tycker jag. Som lera blandad med makadam.

Om marken ligger kvar märker man ju inte förrän man grävt ett ordentligt hål. Men jag har svårt att tänka mig att man skulle se att marken rör sig. Så hur ska man veta om det går bra?

Utloggad MathiasS

SV: Hur nära huset är det lämpligt att ha poolen
« Svar #7 skrivet: september 22, 2017, 12:38:27:27 »
Vill man vara helt säker får man förstås fråga en geotekniker som gör en undersökning osv. Annars får man gissa lite och ha lite marginal.

Du ska ju gräva någon halvmeter under dränrör etc. Det är inte så djupt. ÄR det inte rimligt att lämna någon halvmeter och sedan slänta av ytterligare en halvmeter till färdigt djup? Då hamnar poolen 1m från vägg vilket (som rickard är inne på) är ett rätt praktiskt mått eftersom man vill kunna gå runt poolen utan att trilla av trall/altan.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur nära huset är det lämpligt att ha poolen
« Svar #8 skrivet: september 22, 2017, 14:49:25:25 »
Vad menar du med bökigt att ta sig runt? Varför vill man ta sig runt poolen? Tanken är att man går i och ur poolen på de två sidor som är helt öppna, en sida mot terrassen och en mot gräsmattan.

Du skall väl t.ex montera en poolsarg av något slag, det gör man som regel från sidan av poolen, svårt om den ligger kloss mot en vägg.
Samma sak om du skall täcka på eller av poolen, de flesta täckningar kräver dels ett par dm (minst) utrymme utanför poolsargen, men även om du täcker med en enkel täckning med stroppar så måste du kunna gå runt poolen och stroppa fast den.
Det bör vara minst en meter till vägg som jag ser det, men om du tänkt igenom precis hur du tänkt bygga, underhålla och täcka av och på poolen och det fungerar så behöver du ju inte bry dig om mina synpunkter.
OM det dessutom är en kompromiss mellan "tillräckligt" utrymme att röra sig på, och att det skulle passa bäst i er utemiljö att ha den väldigt nära väggen så kan man ju vara beredd att det får vara lite krångligare att göra sånt som måste göras från tid till annan.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Noran

SV: Hur nära huset är det lämpligt att ha poolen
« Svar #9 skrivet: september 22, 2017, 20:13:56:56 »
Du skall väl t.ex montera en poolsarg av något slag, det gör man som regel från sidan av poolen, svårt om den ligger kloss mot en vägg.
Samma sak om du skall täcka på eller av poolen, de flesta täckningar kräver dels ett par dm (minst) utrymme utanför poolsargen, men även om du täcker med en enkel täckning med stroppar så måste du kunna gå runt poolen och stroppa fast den.
Det bör vara minst en meter till vägg som jag ser det, men om du tänkt igenom precis hur du tänkt bygga, underhålla och täcka av och på poolen och det fungerar så behöver du ju inte bry dig om mina synpunkter.
OM det dessutom är en kompromiss mellan "tillräckligt" utrymme att röra sig på, och att det skulle passa bäst i er utemiljö att ha den väldigt nära väggen så kan man ju vara beredd att det får vara lite krångligare att göra sånt som måste göras från tid till annan.

Hm, det där har jag inte tänkt på. Det ska vara en terrasspool så jag tänkte att man kan lyfta av/fälla upp locket från en sida. Och rent teoretisk kan man nog sitta på locket och sätta fast stropparna.

Vi har väldigt lite plats i trädgården så 1 meter på alla sidor blir inte alls bra. 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan