VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Demontera och flytta stålpool  (läst 2530 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zupe

Demontera och flytta stålpool
« skrivet: augusti 06, 2020, 07:51:47:47 »
Har kommit över en begagnad oval 6.1x3.75m
Stål pool med liner till bra pris.
Den är 6år gammal så den borde hålla ett antal år till.
Det är en swim fun pool men dwn liknar jf storpool i konstruktion.

Finnas det några bra tips hur man bäst demonterar en sån här pool.

Är det möjligt att demontera en sån här pool och montera igen utan att förstöra linern?
Hur ska man få linern att hamna på exakt samma ställe så hålen för skimmer och slangar passar. Eller är det bara att räkna med att köpa ny liner?

Poolgiganten

Utloggad Zupe

SV: Demontera och flytta stålpool
« Svar #1 skrivet: augusti 06, 2020, 22:48:37:37 »
Ingen som vet?
Måste svara i morgon om kag ska ha poolen eller inte.

Utloggad OF

SV: Demontera och flytta stålpool
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2020, 08:39:48:48 »
Jag hade nog satsat på att byta liner. Tror JF fritid har liner i den storleken. Kör på en mönstrad.
Annars måste du börja vid skimmer och utlopp när du sätter linern, men det kan bli knepigt att få det riktigt bra. Men det går säkert om man är tillräckligt envis.... >:D

Utloggad TommyC

SV: Demontera och flytta stålpool
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2020, 09:00:59:59 »
Jag har ingen aning men det mesta brukar ju gå om man är noggrann och envis. Är det tillräckligt billigt och det går att få tag på ny liner i värsta fall samt fortfarande blir bra pris så är det nog värt att slå till. Tag rikligt med bilder när du demonterar den för det kommer säkert att vara detaljer som du inte lagt på minnet när du ska montera.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Zupe

SV: Demontera och flytta stålpool
« Svar #4 skrivet: augusti 07, 2020, 19:02:53:53 »
Blev köp.

Hur många behöver man vara för att hålla i påten innan man fått loss allt. Räcker det om. Man är 3 pers?
Två som håller och en som skruvar?
Eller behöver man vara fler som håller?


Ska man montera upp den nu fastän säsongen snart är slut? Eller ska man vänta till våren?
Är kanske lättare att montera upp nu medans det är varmt att få dit linern. I vår kanske man får vänta tills midsommar innan värmen kommer.

Fick även med en 7kw värmepump i köpet. Men den känns kanske i minsta laget då poolen rymmer 24 kbm.
Men de som haft den säger att de hållit 28 grader.
Jag Har även solvärmemattor på 12kvm sedan tidigare.
Så nästa sommar borde bli najs.
Borde gå att hålla 29-30 grader juni-augusti utan att värmepumpen måste gå på natten
Man har ju blivit rätt borskämd med 30-34 grader i vår lilla pool på 5kbm vi har nu.

Utloggad Erica

SV: Demontera och flytta stålpool
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2020, 20:07:55:55 »
Så hög temperatur som 34 grader kan nog vara riskabelt i linerpooler. Tillverkarna brukar sätta gränser på max. temp. , en del säger t.ex. 28 grader. 34 låter väldigt högt.

Vad det gäller att flytta en ovanmarkspool - visst går de att flytta men man för vara varsam och förbereda sig en del. Men jag kom att tänka på ett fall från hos en granne från tiden vi bodde i USA. Mannen föreslog sin fru att de skulle flytta poolen till andra sidan huset för det blåste ofta i skräp,löv m.m. där de ställt den. Fruns svar var nog inte så genomtänkt: Men kan man flytta poolen som den är ? Eller måste vi tömma ut allt vattnet först ?  :)

Utloggad Zupe

SV: Demontera och flytta stålpool
« Svar #6 skrivet: maj 23, 2021, 14:31:54:54 »
Det går att flytta en ovanmarkspool och återanvända linern.

Monterade upp den förra helgen.

Grävde ur 35 cm och la i dräneringsslang runt fyllde upp med grus 18-32 15-20cm. (egentligen ville jag gräva ned den djupare men det gick inte pga fallet på dräneringen.) paddade detta lager på med markduk sen grus 0-10 5cm. Padda/vattna jämna av i flera omgångar till ytan blev nästa perfekt. Slog på någon millimeter här och där. Sen var grunden klar blev ju nästan som betong när det torkat.

Tips till avjämning. Säkert många som redan vet men tänkte dela med mig av vad jag gjode.
Kom på ett mycket bra sätt att jämna av. Borjade med en regel som jag tejpade fast ett lång vattenpass på. Men det var sjukt jobbigt att dra regeln. Skruvade fast 5st pinnar typ 30 cm långa på regeln. Nu gick lättare då man hade dessa pinnar som handtag för att dra regeln. Sen bankade jag ner två rör i poolens centrum för radien och borrade hål i ena änden på regeln och träde den över röret. Nu gick det som en dans att jämna av. Men regeln grävde ned sig inne vid röret så jag grävde ned två trädgårdsplattor en på var sida av röret som regeln kunde vila på. Dessa vägdes av på mm med ett egengjort slangvattenpass. Som även användes för att kolla av ytan efter jag dragit över den med regeln. Slang vattenpass är super att använda blir lika exakt som lasee men med Enda nackdelen är att det tar mycket längre tid än laser. Tar typ 30 sek efter varje flytt onnan nivån är stabil. Mycket enkelt att bygga ett eget slangvattenpass rekommenderar det starkt till alla som vill väga av något exakt utan laser.

Åter till poolen.

Montage av plåt
Montaget av plåten och rälsen gick ganska bra då ci var tre st. Men det höll på att skita sig ordentligt det kom nämligen en j#$$$vla vid pust frpn ingenstans som välte ikull plåten när vi var mer än halvvägs. Som tur var blev det inga skador. Men vi fick börjaim från början med plåten. Som nu säkrade upp med fyra långs reglar som låg över kanten mellsn två skruv och ur från poolen lutsde ned mot marken. Med trädgårds plattor ovan på regeln. Detta blev stabilt som attan. Vi gjorde detta ifall det skulle komma en liknande vindpust. Resten av montaget av plåten gick väldigt smidigt.


Bygga sandvall och matta
Bestämde mig för art bygga en liten sandvall ifall linern skulle bli för stor. Men den hade ju legar krymt tre storlekar så en stor sandvall hade vart bättre.
Sopades och dammsögs poolbotten innan vi la i konstgräsmattan. Kanon med matta frpn bauhaus på 4m rulle så det blev inga skarvar. Billig var den också 50 kr/m². Mattan viktes upp 5 cm runt om och skarven tejpades med silvertejp. Nnan va nu stenar under mattan? Tydligen så lossnar det nya små från den paddade ytan. Riva bort mattan igen?
Vi provade att klippa små snitt typ 2 cm i mattan och pilla bort alla små vassa stenar sen trycka igen hålet som inte syntrs något överhuvudtaget. Tror vi fick bort alla små rackare.

Sen skulle linern monteras allt såg ok ut och vi fyllde i två cm vatten och började justers bort väck osv..
och hur vi en försökte kunde vi inte få det bra det verkade som poolen var skev. Kryssmätte och den var ju inte skev. Men hur vi än jobbade och sprätte fick vi det inte 100%. Det blev för lite liner i två hörn och för mycket i två andra. Fattade ingenting. Vi höll på i 2 timmar att försöka sparka linern rätt så det blev lika på alla sidor. Linern verkade för liten? Trots att vi byggt sandvall. Trode den skulle bli för stor? Provade på chans att ställa mig på linern nere vid plåten där det fattades liner och den töjde sig faktiskt utan att gå sönder. Efter ha justerat och flyttat linern så det var ganska ok. Gick vi runt ocj töjde ned ned i hörnen och det verkade fungera. Nu var klockan 21.00 och nu måste det i vatten i poolen för det skulle börja blåsa på batten och alla skulle till jobbet i morgon. Var orolig att linern skulle spricka i hörnen nere vid poolbotten när vi börjar fylla vatten. Speciellt vid brädavlopp och intag. Men vi måste chansa annars får jag väl köpa en ny liner om de går åt helvete. Fyllde på med 5m³ vatten från en tank vagn och det höll! Linern töjde sig och sprack inte. Phu äntligen kan vi lämna poolen och fortsötta fylla en annan dag.

Montaget tog BETYDLIGT längre tid än väntat hade räknat med 7 timmar men det tog det dubbla.


Det stora misstaget!
Kom på dagen efter varför det inte hade fptt att få linern rätt. Pga att hålen för brädavlopp och inlopp redan var gjorda i linern så måste linern vara på det stället linern är i plåten. Vi utgick från bilder av plåten och hålens placering när vi moterade plåten.
STORT misstag. Man kunde nu nät det var sol och ljust ute se de gamla linjerna efter bottenrälsen de stämmde ju inte alls med mina bottenrälsband. De var vridna typ 7cm. Dvs hela linern var vriden 7cm. Varför?
Jo vi hade inte fått hålet i plåten för brädavlopp på exakt samma ställe som det tidigare. Kommer jag montera ned och göra om hela poolen? Nej den är nu fylld och det håller så det får vara. Om jag byter linner så spelar det ju ingen roll för då tar man upp hålen när man fått linern på plats.
Önskar så här i efterhand att jag tagit ett exakt mått vart hålen skulle vara och kanske även numrerat bottenrölsen och markerat exakt position av hålen.
Men nu är iallafall poolen på plats och fylld sedan en vecka. Hade premiär badet igår i 25 grader. Brrrr. Men värmepump och solmattor får nog upp den ett oar grader till när inte nätterna är så kalla




Utloggad Zupe

SV: Demontera och flytta stålpool
« Svar #7 skrivet: maj 23, 2021, 14:38:29:29 »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag