VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Har jag tagit vatten över huvet??  (läst 4093 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gusten

Har jag tagit vatten över huvet??
« skrivet: september 15, 2010, 19:34:24:24 »
Vi har precis fått hem våran 8:a ifrån poolkungen, grävningen börjar nu till helgen och platta gjuter dom nästa vecka. Sedan är det dags för monteringen och den tänkte vi göra själva.
Jag känner att jag har koll på det mesta utan själva återfyllningen.

Jag har räknat att vi behöver ca 7m3 torrblandad betong.

Det känns ganska mycket, någon som har något tips på hur man lägger upp det effektivast och hur många man bör vara?

Jag har fixat en tombola, men det känns som ett riktigt tungt jobb

//Gusten

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Har jag tagit vatten över huvet??
« Svar #1 skrivet: september 15, 2010, 21:09:56:56 »
För mig med en 3,5x5,4x1,5 meters åtta gick det åt ca. 70 säckar cement och 8 kubik sand...

Det är ett riktigt hästjobb att återfylla. Jag gjorde det själv eftersom jag fyllde vatten med två vanliga trädgårdsslangar så hann jag med att tömma runt i samma takt som vattnet fylldes på.

Jag hade en rätt liten tombola så det gick en halv säck cement och drygt åtta-tio skyfflar sand men det blev precis ett skottkärrslass... Töm blandaren i skottkärran, starta en ny blandning och kör och töm skottkärran så är det klart blandat tills du kommer tillbaka.

Vattna vid varje 20-30 cm ungefär.

//Anders

AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad gusten

SV: Har jag tagit vatten över huvet??
« Svar #2 skrivet: september 17, 2010, 09:33:05:05 »
Hej igen

Då är det nog så att jag behöver mer för min pool är 4,2 x 6,5. Men vi får väl se när grävarna är klara hur mycket som behövs.

Hur lång tid tog det för dig?

MVH Martin

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Har jag tagit vatten över huvet??
« Svar #3 skrivet: september 17, 2010, 10:50:57:57 »
Jag hade en rätt stor (ca. 4x2 meter) sluttande del i kortsidan på gropen samt runt midjan på åttan var det nästan 1 meter brett "dike". Jag hade en trave gamla gipsskivor som jag ställde ner på långsida i gropen för att skapa ett ca. 40 cm brett "dike" runt poolen först och sen satte jag några "distansklossar" av 145x45mm regel (ca. 40 cm långa) mellan plåten och gipsskivorna. Jag lade 20 mm isolering mot plåten så "distansklossarna" hjälpte ju också till att hålla isoleringen på plats. :)
Sen skyfflade jag jord (och gräsmatta) på utsidan av skivorna innan jag började återfylla med magerbetong på insidan mot poolen.

Jag lade en 145x45mm regel som "spång" på kanten på gipsskivan för att köra skottkärran på.

Jag höll på i drygt 2½ dag men då kopplade jag om inlopp/slang och fixade "lådor" runt inloppen också.

Jag kan väl säg att jag aldrig någonsin haft så ont i kroppen som efter den första dagen...  :o

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad M. Fehrling

SV: Har jag tagit vatten över huvet??
« Svar #4 skrivet: september 26, 2010, 00:39:47:47 »
Har du möjlighet att leja bort återfyllningen så gör det!
Vi gjorde det själva i våras och det var ett riktigt tungt jobb!!!
Tennisarmen börjar ge med sig nu...
Åttaformad 6,5 x 4,20 med trappa. Poolkungen. Clearwater saltklorinator.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Har jag tagit vatten över huvet??
« Svar #5 skrivet: september 26, 2010, 17:26:05:05 »
Har du möjlighet att leja bort återfyllningen så gör det!
Vi gjorde det själva i våras och det var ett riktigt tungt jobb!!!
Tennisarmen börjar ge med sig nu...


Kul är det ju inte, men heller inte som att bestiga Mt. Everst... Med tålamod och en del svett löser det sig...  ::)

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag