CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bergvärmepump eller Poolvärmepump  (läst 1276 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alwil

Bergvärmepump eller Poolvärmepump
« skrivet: januari 11, 2024, 19:22:12:12 »
Hej!

Har idag en pool på 6x3m utan uppvärmning. Är i startgroparna med att införskaffa bergvärme. Det blir en Nibe S1256-13kW. Det jag nu undrar över är om vi ska koppla in poolen så att den värms via bergvärmen eller om det är bättre att koppla in en separat poolvärmepump?

Tar tacksamt emot för -och nackdelar med respektive system!

Tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bergvärmepump eller Poolvärmepump
« Svar #1 skrivet: januari 12, 2024, 20:35:17:17 »
Kan du placera en poolvärmepump så den inte stör så är det nog billigare.
Jag värmer själv med jordvärme, men skulle jag investera idag blev det nog poolvärmepump.
Jag är styr och reglertekniker, och kan fixa styrningen själv, i princip gratis, men utan den fördelen så är nog poolvärmepump som regel billigare.
De stora tillverkarna tar bra betalt för både poolvärmarna och styrningen, inte minst styrningen.
Kolla upp det innan du beställer.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Alwil

SV: Bergvärmepump eller Poolvärmepump
« Svar #2 skrivet: januari 16, 2024, 09:18:32:32 »
Tack för svar! Har du någon uppfattning om driftkostnaden på de olika? Förstår att det bara blir spekulationer men kanske det går att få en fingervisning?

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Bergvärmepump eller Poolvärmepump
« Svar #3 skrivet: januari 29, 2024, 14:02:26:26 »
Har du poolen endast uppvärmd på sommaren kommer du sannolikt få lägre driftkostnad om du använder en poolvärmepump. Detta baserar jag då på att genomsnittligt utetemperatur under de månader poolen värms kommer vara högre en genomsnittstemperaturen i ditt borrhål.

Eftersom poolvärmepumpen utvinner energi ur utomhusluften som är varmare än borrhålet får den bättre COP (effekt in / effekt ut) än bergvärmepumpen.

Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Eee

SV: Bergvärmepump eller Poolvärmepump
« Svar #4 skrivet: februari 08, 2024, 16:23:36:36 »
Jag värmer poolen med bergvärmen och skulle absolut välja det igen. Jag undrar mest vad ni får för COP på en poolvärmepump? En modern bergvärmepump ger ju typ COP 5 vid 30 graders vatten. Vi har 30 grader i poolen från April till slutet september. Det som drar mest ström är helt klart cirkulationspumpen till poolen.

Investerar man dessutom i en ny BV så är det ju lätt att anpassa den så den är dimentionerad till pool och hus.
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bergvärmepump eller Poolvärmepump
« Svar #5 skrivet: februari 09, 2024, 11:22:53:53 »
Gullberg och Jansson skriver såhär: COP 6.4 - 5.1
Värmeeffekt och verkningsgrad är angivna vid en utomhustemperatur på 15 °C, relativ luftfuktighet 70% och en pooltemperatur på 26 °C, i enlighet med fransk poolvärmepumpsstandard, NF 414. NF 414

Min kommentar:
Är utetempen högre blir COP högre, men är vattentempen högre så blir den lägre.
Att ange COP på en poolvärmepump är oerhört svårt, men runt 5.0 mitt i sommaren borde de flesta kunna ge.
Börjar det gå mot 0 ute så blir det ju sämre förstås.

Även bergvärmepumpar ger ju varierande COP, vi kör 32 grader i poolen och behöver ca 43 grader på framledningen till värmeväxlaren.
Finns de som har klenare växlare som behöver köra ännu högre temp, så även för bergvärmepumpar kan COP skilja mycket beroende på förutsättningarna.

Vad betalade du för värmeväxlare, poolstyrning, växelventiler och extra borrdjup.
Har du någon aning om det?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Eee

SV: Bergvärmepump eller Poolvärmepump
« Svar #6 skrivet: februari 09, 2024, 13:36:06:06 »
Självklart skiljer det mellan fabrikat och temperaturer. Givetvis måste man dimentionera växlaren så den kan avge värmen utan att temperaturen stiger.
Växlaren betalade jag 8000kr för och styrningen finns i pumpen, man behöver dock en shunt som styr värmen mellan radiatorkretsen och poolen.

Borrhålet är marginellt längre men beror ju på förutsättningarna var man bor. Totalt kostade det inte mera än 20000kr.

Dock i södra sverige så jobbar inte värmen så mycket de veckorna mitt på sommaren när man har pooltak, men i början och slutet på säsongen när det är kalla nätter.
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad Per Thermopool

SV: Bergvärmepump eller Poolvärmepump
« Svar #7 skrivet: mars 31, 2024, 11:18:42:42 »
Jag ska byta till en växlare i stället för en en G&J pump som iofs funkar bra. Trött på ljudet och blir galen på de dyra priserna mot vad man får för garanti.

Hoppas verkligen bergvärmen kommer fungera bra.

Men tar också tacksamt mot råd.






Hej!

Har idag en pool på 6x3m utan uppvärmning. Är i startgroparna med att införskaffa bergvärme. Det blir en Nibe S1256-13kW. Det jag nu undrar över är om vi ska koppla in poolen så att den värms via bergvärmen eller om det är bättre att koppla in en separat poolvärmepump?

Tar tacksamt emot för -och nackdelar med respektive system!

Tack på förhand!

Utloggad Per Thermopool

SV: Bergvärmepump eller Poolvärmepump
« Svar #8 skrivet: mars 31, 2024, 11:20:21:21 »
Fast en bra värmepump till poolen kostar idag upp mot 40.000 kr och har tveksamma garantier. Blir billigare att koppla sig mot bergvärmen


Kan du placera en poolvärmepump så den inte stör så är det nog billigare.
Jag värmer själv med jordvärme, men skulle jag investera idag blev det nog poolvärmepump.
Jag är styr och reglertekniker, och kan fixa styrningen själv, i princip gratis, men utan den fördelen så är nog poolvärmepump som regel billigare.
De stora tillverkarna tar bra betalt för både poolvärmarna och styrningen, inte minst styrningen.
Kolla upp det innan du beställer.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag