VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Placering av solvärmemattor  (läst 3112 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Affe

Placering av solvärmemattor
« skrivet: juli 19, 2010, 22:33:58:58 »
Ska montera upp solvärmemattor från J & F Fritid. Det problem jag har är att det bästa solläget där jag helst vill placera mattorna är taket brevid poolen, och taket börjar 3,5 meter över pumpen. Taket lutar ca 45 grader, så överkanten på solmattorna blir ganska högt upp. Högre än vad J & F Fritid rekommenderar. Pumpen är på 750 w (1 hk). Kommer pumpen orka att skicka upp vatten i mattorna eller kommer det inte att fungera?
« Senast ändrad: juli 19, 2010, 22:40:57:57 av Affe »

Poolgiganten

Utloggad pennan

SV: Placering av solvärmemattor
« Svar #1 skrivet: juli 20, 2010, 06:31:03:03 »
Hej!

Jag har "toppen" på mina solpaneler på garagetaket, ca. 4 meter över pumpen som är på 0,8 hk, så det borde inte bli några problem för dig heller. Enligt Miamipool där jag köpte mina kunde jag lägga dem på hustaket ca 6 meter upp.

Mvh Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad Affe

SV: Placering av solvärmemattor
« Svar #2 skrivet: juli 20, 2010, 07:22:06:06 »
Jag glömde nämna att jag ska sätta upp 3 mattor som har storleken 4,5x1. Alltså "toppen" av mina mattor bör hamna ca 6-7 meter över pumpen. Nu lutar ju taket och jag har inte räknat ut exakt.. J & F Fritid rekommenderar högst 5 meter upp till överkant av mattorna.

Hej!

Jag har "toppen" på mina solpaneler på garagetaket, ca. 4 meter över pumpen som är på 0,8 hk, så det borde inte bli några problem för dig heller. Enligt Miamipool där jag köpte mina kunde jag lägga dem på hustaket ca 6 meter upp.

Mvh Magnus

Är flödet så bra att du känner att pumpen skulle klara av om du hade överkanten av solpanelerna 6 meter över pump?

Utloggad pennan

SV: Placering av solvärmemattor
« Svar #3 skrivet: juli 20, 2010, 08:17:48:48 »
Tror inte det blir något problem i alla fall. Taket börjar på 3,5 m och panelerna är 4,5 m långa. Med 45 graders lutning borde det bli 3,5+(4,5/2)=5,75 m till högsta punkten.

/Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan