VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värma upp naturpool  (läst 3065 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RulleBulle

  • Gäst
RulleBulle
Värma upp naturpool
« skrivet: maj 31, 2020, 19:47:05:05 »
Hejsan.
Jag har byggt för ett år sen en naturpool. Allt blev super fint men inser nu att jag vill värma upp vattnet så att jag kan nyttja den mer än vad jag gör nu.
Pga min tomt är som den är så har vi inte isolerat plus att storleken utav baddammen hade gjort det orimligt dyrt. Men visst nu i efterhand så kanske man hade gjort annat val. Vi visste inte heller vilken temp den skulle hålla och nu kan jag säga att det är inte tillräckligt varmt för att njuta av det.
Som mest har den varit uppe i runt 20c i förra året när vi hade som varmaste dagar men det är inte ofta vi har över 25c i Sverige.
Idag har jag tex mätt vattnet till runt 14-14,5c det är fortfarande tidigt så det dröjer några veckor till innan det närmare sig 18-20c.
Hade jag haft värme till den så hade jag kanske kunnat njuta av den Juni-Aug eller varför inte Maj-Sep om vädret tillåter det.
Nu till frågan, hur kan jag värma upp dammen till 22-24c utan att bränna en förmögenhet på el varje dag, poolen har de sämsta förutsättningar för det jag vet det men tänker att det skadar inte att fråga er experter om det är bara att glömma eller om det är möjligt mot en rimlig kostnad. Poolen rymmer runt 100m3 vatten och som sagt den är oisolerad samt att jag täcker inte den då man tappar charmen med en baddamm om man täcker den hela tiden...
Snälla, hjälp mig :)

Poolgiganten

Utloggad inge_klor

SV: Värma upp naturpool
« Svar #1 skrivet: juli 26, 2020, 22:47:42:42 »
Hej!

Naturpooler kan värmas men utan isolering och täckning... Nej el går bort under dessa förutsättningar. Kan du inte berätta lite om hur temperaturen i vattnet varit hittills i sommar?
Hur djup är poolen och vilken breddgrad finns den på? Djupet påverkar såklart men temperaturen blir å andra sidan mer stabil och det är därför bättre för biologin i poolen. Egentligen har du inte så många alternativ är jag rädd. Soluppvärmning med solfångare samt täckning kan ge stor skillnad i vattentemperaturen. Om du inte vill täcka hela poolen kan du täcka delar. Ju större yta du täcker och därigenom avdunstning du förhindrar desto mer värme stannar kvar. Jag ser inte mycket växter på bilden. Hur ser reningen ut i poolen?
Om du har stora regenerationszoner kan de delvis planeteras med näckrosor vilket något förhindrar avdunstningen även om transpirationen kanske motverkar det en del.
Solfångare är riktigt effektiva mot kallt vatten. Ibland säljs begagnade anläggningar vilka kan få nytt liv som poolvärmare. Eller kan man bygga egna solfångare.
Lycka till!
« Senast ändrad: juli 26, 2020, 23:01:43:43 av inge_klor »

Utloggad nyburjare

SV: Värma upp naturpool
« Svar #2 skrivet: juli 26, 2020, 23:06:24:24 »
Ingen egen erfarenhet. Men det fanns en sådan pool i byn jag bodde i 2001.. man kopplade in en pump och en luftpump som höjde tempen till 27 gr..... 1 vecka senare kunde man gå på vattnet.... så mkt sörja och alger utvecklades och deras hund drack av vattnet och dog på 2 dagar.

Utloggad TommyC

SV: Värma upp naturpool
« Svar #3 skrivet: juli 26, 2020, 23:14:38:38 »
Ni har byggt en vacker damm. Njut av den som den är. Att värma upp den är troligen en dålig idé.

Min första tanke om ni vill bada i dammen är bygg en bastu på bryggan. För många år sedan badade jag i en sjö i April. Jag minns inte exakt vad vattentemparturen var men långt under 10 grader. Efter 20 minuter i bastun och inmundigande av 2 öl så var det ganska ok att bada men inte så länge.

Min andra tanke är våtdräkt.

Alternativ till bastu är att ställa ett spabad på bryggan.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Plums

SV: Värma upp naturpool
« Svar #4 skrivet: juli 26, 2020, 23:15:47:47 »
Stackars hund! De är av naturen köttätare, så den kanske fick en chock av all spenat?

Jag rekommenderar alla att gå en ABC kurs. Andning, blödning, chock! Fast där får man iofs träna på människo-dockor. Dom kanske har hund dockor om man frågar.

Utloggad nyburjare

SV: Värma upp naturpool
« Svar #5 skrivet: juli 27, 2020, 09:59:51:51 »
Stackars hund! De är av naturen köttätare, så den kanske fick en chock av all spenat?

Jag rekommenderar alla att gå en ABC kurs. Andning, blödning, chock! Fast där får man iofs träna på människo-dockor. Dom kanske har hund dockor om man frågar.

kan inte förstår kopplingen till köttätare riktigt ? detta händer varje år, en hund får alltid i sig lite vatten som den dricker när den badar, så även klorvatten men detta ger på sin höjd magproblem om de är mkt vattem .

https://www.expressen.se/kvallsposten/annas-hund-ar-dodssjuk-efter-bad-i-skansk-sjo/

Utloggad inge_klor

SV: Värma upp naturpool
« Svar #6 skrivet: juli 31, 2020, 13:22:17:17 »
Glömde fråga om hur det ser ut med solbelysning, om hela dammen/poolen är solbelyst för det är nog det viktigaste för att få behaglig badtemperatur. Min pool som har sol hela dagen har inte varit under 20 grader någon gång sedan maj och då var ändå juni riktigt usel med kallt väder.

Ni som snackar om att baddammar/naturpooler är smutsiga algsoppor vet inte vad ni pratar om. En naturpool liknas mest vid ett snabbt rinnande näringsfattigt vatten vilket åstadkoms utan att att döda allt liv genom biologisk filtrering
Lite kontroversiellt här kanske men själv simmar jag hellre i vatten jag kan dricka än vatten som ger hälsoproblem (jag får hudproblem och problem med ögonen av klorerat vatten).

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan