CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool & Mark linköping Pålitliga?  (läst 11153 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Pool & Mark linköping Pålitliga?
« Svar #10 skrivet: november 18, 2014, 17:58:05:05 »
Glasfiberpooler är ganska ovanliga bland användarna här. Därför blir det kanske inte så mycket konstruktiv återkoppling på frågor om sådana.

En svårbedömd risk med glasfiberpool är att den kan drabbas av s k böldpest om tillverkaren misslyckats vilket går att göra på många olika sätt. Det finns några, ganska få, exempel här på att det skett med bl a trappor i glasfiberarmerad plast. Det som är lite trist med plasten är att det inte går att se på den om den är tillverkad på rätt sätt eller riskerar att drabbas av böldpest i framtiden.

Vi har en amatörbyggd glasfiberpool som närmar sig 25 år. Vår pool har klarat sig utan minsta antydan till böldpest. Vi har haft lite andra problem med sprickor p g a brister i underlag och lite för tunnt med plast i främst några hörn men det är en annan historia. Har man byggt eller som jag renoverat poolen själv så går det att relativt billigt lägga på ny plast vid behov men det är ju inget man vill göra när man har betalt för en färdig balja.

Tyvärr finns det nog inget säkert sätt att bedöma om en viss glasfiberpool är ett bra köp föränn den har varit i drift ganska många år. Jag tror att risken för böldpest är obefintlig om kvaliten på råvarorna är bra och tillverkningen sker efter alla anvisningar. Detta är dock omöjligt att bedöma för en köpare. Sannolikheten för problem är kanske låg men det hjälper ju knappast den som drabbas.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pool & Mark linköping Pålitliga?
« Svar #11 skrivet: november 19, 2014, 08:00:21:21 »
Sammanfattningsvis kan man väl säga att det är väldigt svårt att säga om den typen av pooler är bra eller dåliga, men visst, om det hade funnits 10 personer här som hade just den typen av pool det frågas om här så hade det varit kanon.

Mark har inte tillstånd (och det vet han efter upprepade raderingar) att framhålla sina produkter i ämnen som dessa, om/när han gör det får ni gärna anmäla så jag kan radera.
Jag håller med om att det är direkt skadligt för honom och hans företag att uppträda som han gör...
Nu raderar jag inte eftersom halva tråden handlar om just att han skrev.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad niklas369

SV: Pool & Mark linköping Pålitliga?
« Svar #12 skrivet: december 11, 2014, 22:17:13:13 »
Glasfiberpooler är ganska ovanliga bland användarna här. Därför blir det kanske inte så mycket konstruktiv återkoppling på frågor om sådana.

En svårbedömd risk med glasfiberpool är att den kan drabbas av s k böldpest om tillverkaren misslyckats vilket går att göra på många olika sätt. Det finns några, ganska få, exempel här på att det skett med bl a trappor i glasfiberarmerad plast. Det som är lite trist med plasten är att det inte går att se på den om den är tillverkad på rätt sätt eller riskerar att drabbas av böldpest i framtiden.

Vi har en amatörbyggd glasfiberpool som närmar sig 25 år. Vår pool har klarat sig utan minsta antydan till böldpest. Vi har haft lite andra problem med sprickor p g a brister i underlag och lite för tunnt med plast i främst några hörn men det är en annan historia. Har man byggt eller som jag renoverat poolen själv så går det att relativt billigt lägga på ny plast vid behov men det är ju inget man vill göra när man har betalt för en färdig balja.

Tyvärr finns det nog inget säkert sätt att bedöma om en viss glasfiberpool är ett bra köp föränn den har varit i drift ganska många år. Jag tror att risken för böldpest är obefintlig om kvaliten på råvarorna är bra och tillverkningen sker efter alla anvisningar. Detta är dock omöjligt att bedöma för en köpare. Sannolikheten för problem är kanske låg men det hjälper ju knappast den som drabbas.



Bra skrivet, tackar för info. Det man kan fasa för är ju den här böldpesten. Om man nu får den i värsta fall så är det ju tråkigt men man måste väl kunna plasta om den och laga den isf eller? Jag känner att jag eventuellt är villig att ta risken jämfört med att inte ha råd att köpa en svensk pool för det dubbla/tredubbla.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag