Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spricka i glasfibertrappa, hjälp!  (läst 5081 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kjell

  • Gäst
Kjell
Spricka i glasfibertrappa, hjälp!
« skrivet: juni 21, 2012, 17:02:06:06 »
Hejsan!

Vi har fått en liten, liten spricka i vår glasfibertrappa. Vi märkte det idag och vet inte vad det beror på! Trappan har varit lite konstig sedan poolen byggdes, dvs att det känns som om det finns luft under den och inte ordentligt packad med massa under till. Men det är inte så pass mycket att hela trappan svajar utan det är på sina ställen, alltså inget allvarligt.

Nu till huvudämnet, vad ska vi göra? Låta det vara och hoppas på att det inte spricker mer eller använda någon typ av lagning? Vill helst inte göra en lagning som blir ful eller syns för mycket. Jag bifogar bild, tack på förhand!

Bild:
 

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Spricka i glasfibertrappa, hjälp!
« Svar #1 skrivet: juni 21, 2012, 17:15:10:10 »
1. Det ju nästan omöjligt att packa bärlager under en pooltrappa. Du måste se till att trappan har andra stöd under sig. Jag har två betongpelare på andra steget och en mitt på på översta steget.

2. Är dålig på detta med plastning men det brukar gå rätt bra att plasta med glasfibermatta och sedan på med gelcoat. Exakt procedur kan jag inte bistå med. Räkna med att du behöver frilägga så du kommer åt baksidan för att det ska bli bra (men har den spruckit behöver du nog gräva lite ändå och fixa stöd).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

POOLBOSSE

  • Gäst
POOLBOSSE
SV: Spricka i glasfibertrappa, hjälp!
« Svar #2 skrivet: juni 21, 2012, 21:46:14:14 »
Hej jag har precis lagat min trappa som sprack .Du måste packa om under trappan jag gjorde inte det första gången så den sprack igen.  Maila mig din adress så skall jag tala om för dig vad du skall göra.

POOLBOSSE

  • Gäst
POOLBOSSE
SV: Spricka i glasfibertrappa, hjälp!
« Svar #3 skrivet: juni 21, 2012, 22:09:19:19 »
Här är kanske fler som har problem med glasfiberpool. Så gjorde jag, slipa i sprickan borra ett litet hål på var sin sida av sprickan . Så kan den ej sprickan bli större om man har otur att den spricker igen blanda i 2komponentslim som tål vatten . Låt stå 2 dygn  så det härdar .Måla den sen, färgen blir mörkare den mattas av sen av allt klor. Du måste packa om under trappan den kan spricka på fler ställe. Lycka till   

Utloggad TommyC

SV: Spricka i glasfibertrappa, hjälp!
« Svar #4 skrivet: juni 22, 2012, 11:15:31:31 »
Jag blir nyfiken på vad tillverkarens monteringsanvisning säger beträffande stöd under trappan. Kolla det, är det inte tydligt hur stödet under trappan ska se ut så kan du ju reklammera felet. Hade trappan varit tillräckligt tjock och rätt armerad så hade den aldrig spruckit. Jämför med plastbåtar.

Om du ska laga trappan själv så måste du välja matchande matrial som de som den är tillverkad av. Om den är tillverkad i glasfiberarmerad polyesterplast vilket jag tror är vanligast så är skikten utifrån och in: topcoat (ett lager), gelcoat (troligen mer än ett lager), polysterplast (eller bättre kvalite typ vinylester) med glasfiberarmering (flera lager). 

Gelcoat betyder polyester (eller annan kvalite) som är färjad för att få en snygg yta. Ren polyester är inte snygg, den är brun/grön-matt och delvis transparent i tunna skikt. Topcoat är gelcoat med tillsats av 5% parafin. När man gjuter i en form med ytskiktet mot formen behövs inte topcoat, det härdar ändå. Gelcoat härdar inte mot luft, det gör däremot topcoat p g a att paraffinet som lägger sig på ytan.

Om nu trappan är byggd i polyster så är det lämpligt att laga sprickan med gelcoat eller gelcoatspackel. Jag är osäker när det gäller om man behöver bry sig om att lägga topcoat ytterst när det bara är en liten spricka. Förutom att borra i ändarna av sprickan så kan behöver sprickan breddas och göras V-formad för att det ska gå att få i gelcoaten och få den att fästa ordentligt. Om du har en Drehmel så använd den med ett litet slipstift.

Om trappan är byggd av andra matrial, t ex epoxy så gäller inte ovanstående. Om man reparerar polyester med epoxyspackel så går det inte att lägga gelcoat som ytskikt. Då behövs t ex en epoxyfärg.

Jag rekommenderar att du håller dig till samma matrial som trappan är byggd av. I katalogen från seasea finns en kortfattad beskrivning av hur man reparerar plast och gelcoatskador. På webben finns det många tips av högst varierande kvalite.

Lycka till!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag