Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Någon med inomhuspool i Skåne?  (läst 5642 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nicdol

Någon med inomhuspool i Skåne?
« skrivet: maj 30, 2015, 13:18:19:19 »
Hej
Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som har inomhuspool gärna i närheten av Lomma Bjärred eller i Skåne som kan ge tips och trix samt möjlighet att kika på en live. Tanken är att starta eget projekt men vill få så mycket fakta som möjligt först.
Tacksam för all hjälp
Nico

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Någon med inomhuspool i Skåne?
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2015, 13:31:55:55 »
Leta på hemnet och gå på visning om du hittar ett hus med inomhuspool. De är dock ovanliga så chansen att hitta någon är nog liten. Vi tittade nog på över 100 hus innan vi köpte. Tror vi såg två inomhuspooler.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad TommyC

SV: Någon med inomhuspool i Skåne?
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2015, 17:11:21:21 »
Det varierar säkert en hel del mellan olika områden och prisklasser på hus men nog är utomhuspooler mycket vanligare. De inomhuspooler vi såg var närmast avskräckande p g a dåligt skick men jag skulle gärna ha en inomhuspool med ett stort glasparti som gick att öppna upp vid fint väder.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Dada

SV: Någon med inomhuspool i Skåne?
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2015, 17:17:41:41 »
Nu gissar jag.

Med tanke på vattnet, volymen + värme + avdunstningen är det nog inte enklaste projekt. All vattenånga måste hållas inne i samma utrymme eller ventileras på ett kontrollerbart sätt (återvinning). Annars kommer huset att mögla. Det måste kräva en annan konstruktion av poolutrymmet. Allt ska vara vattentätt. Även taket. Och inga organiska material i närheten.

Men som jag skrev. Jag gissar bara.
Pool Intex rörpool 488cm x 122 cm - 19 156 liter.
Pump Intex SF90220T - 4000 l/h

Utloggad Erica

SV: Någon med inomhuspool i Skåne?
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2015, 17:45:41:41 »
Nej så svårt är det inte alls med inomhuspool. Vi har haft det i över 10 år utan problem. Äldre inomhuspooler var ibland byggda efter principen att man skulle ha allt vattentätt, väggar, tak o.s.v. och så tillät man väldigt höga fuktnivåer, men så gör man inte idag. Även om man med rätt material kunde få rummen att hålla så blev atmosfären otrevlig och rå.

Nyckeln till det hela är i stället att hålla nere fukten till låga nivåer. Att man täcker poolen när det inte badas gör en enorm skillnad. Till det kommer att rummet skall ha ventilation och avfuktare. Man måste bygga riktigt vattentåligt bara i poolens absoluta när område där vatten från t.ex. badande barn kan skvätta direkt mot väggar etc. Taket bör tåla lite skvätt men man skall aldrig få kondensation i taket, då är det något fel. Fuktnivån i poolrummet ligger vid icke bad på ca 35 %, när det badas på 50-65 %. Det får aldrig bli över 85 % vid något tillfälle, inte ens vid barnkalas... Ventilationen körs på högre fart när det behövs och avfuktarna kör vi bara när poolen inte är täckt + någon timma efter att det badats ordentligt.

Vi använder ju vår pool till att bada i och har ett separat, ganska stort poolrum. Det finns de som har pooler mest som ett vackert blickfång i en öppen planlösning och som aldrig täcker poolen. Men då får man välja klart lägre vattentemperatur - vattnet måste vara kallare än rumsluften för att hålla avdunstningen stången. Sådana pooler är oftast 20-22 grader. Vi kör vår pool vid 28-30 grader men täcker den i stället när det inte badas.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Någon med inomhuspool i Skåne?
« Svar #5 skrivet: maj 30, 2015, 22:51:03:03 »
Är det verkligen så ovanligt? Jag känner till 3st inom 150m radie från mitt hus. Men om dom används idag vet jag inte. En vet jag var överbyggd med trägolv när huset bytte ägare för 3 år sedan iaf.

Jag känner inte till en enda som har inomhuspool. Tror att det är ganska ovanligt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Någon med inomhuspool i Skåne?
« Svar #6 skrivet: maj 30, 2015, 23:37:54:54 »
Jag känner inte till en enda som har inomhuspool. Tror att det är ganska ovanligt.

De är färre än utomhuspoolerna, helt klart. Men visst finns de. Det finns väl två huvudkategorier av inomhuspooler:
1. poolentusiaster  som vill kunna bada hela året och som byggt ihop anläggningarna själva för att klara det till en rimlig kostnad 2. i en del villor i de höga prislägena är det en del av den höga standarden och det flotta intrycket. Då handlar det om proffsbyggda, ofta ganska lyxiga anläggningar med hög budget, ibland med extra påkostade detaljer som den som det skrevs om i en annan tråd med höj och sänkbar poolbotten. Säkert en dyr lösning men i ett hus till salu för 27.5 milj. så är det kanske en mindre del. Själva hör vi definitivt till kategori 1 !

Utloggad nicdol

SV: Någon med inomhuspool i Skåne?
« Svar #7 skrivet: maj 31, 2015, 09:03:12:12 »
Jag har byggt och ägt utomhuspool i mitt förra hus och vet det mesta kring det men när det kommer till inomhuspool käner jag mig ganska novis och hade hoppats på någon av alla er trevliga forummeddlemar som kanske skulle bo i söder :)
Tanken är en pool om ca 9x4,5m och ett nybyggd del till huset om ca 100m2
Sen måste man ju husera maskinrum, toa dusch och gärna en liten bastu längs ena väggen.

Utloggad Erica

SV: Någon med inomhuspool i Skåne?
« Svar #8 skrivet: maj 31, 2015, 09:17:02:02 »
De mått du anger verkar väl ganska vettiga. Det är viktigt att inte bara klämma in så stor pool man kan utan man behöver även andra ytor i rummet. Detta är viktigt i vårt fall, vi använder rummet även för fester och umgånge och behöver bra ytor. Vi har ca 100 m2 rum, 8 x 4 m pool. Maskinrummet (ca 4x1.5 m plus ett klorförrådsutrymme på ca 1x1 m) ligger inte i rumsplanet utan maskinrummets golv ligger på samma nivå som poolens botten. Toa, dusch och bastu ligger inte i poolrummet utan i separata utrymmen vid sidan av.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan