VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läckage i äldre pool  (läst 2113 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kave

Läckage i äldre pool
« skrivet: maj 08, 2017, 17:37:57:57 »
Våran Pool är förmodligen från 1974. Vi bytte liner i den 2011.
I höstas sjönk nivån i Poolen på en vecka till 1dm under breddavloppet.
Jag struntade i problemet. Under vintern har det fyllts på vatten så det är runt breddavloppet.
Nu inför vårstarten så började jag fylla på vatten över bräddavloppet för att få igång cirkulationen. Det kändes som det tog väldigt lång tid. Nåväl, jag fick igång cirkulationen och justerade ph halt och chockklorerade.
Jag stängde av cirkulationen, efter två dagar hade det sjunkit under breddavloppet igen.Efter ytterligare ett par dagar är det nu 1dm under breddavloppet och tycks vara kvar där.
Jag kan inte hitta någon skada i linern vid nuvarande vattenlinje.
Uttagen för vattentillförsel sitter ett par dm ovanför botten på våran pool. Pump och filter sitter i husets källare.
Jag gissar att slangen för tilloppet läcker nere i marken vid den höjden som vattenytan är nu.
Någon som har någon bra idé om lämpligt tillvägagångssätt?
Vi har inte rört marken runt ikring poolen där läckaget kan tänkas vara.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Läckage i äldre pool
« Svar #1 skrivet: maj 08, 2017, 19:35:54:54 »
Om det inte finns något annat på den nivå där vattnet slutar läcka så har du nog tyvärr rätt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Läckage i äldre pool
« Svar #2 skrivet: maj 08, 2017, 20:58:31:31 »
Har du möjlighet att plugga tilloppet och höja nivån så ringar du in läckan med större säkerhet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Plums

SV: Läckage i äldre pool
« Svar #3 skrivet: maj 08, 2017, 21:09:05:05 »
Är det nån fuktfläck på marken dår slangen går?

Utloggad kave

SV: Läckage i äldre pool
« Svar #4 skrivet: maj 08, 2017, 22:26:35:35 »
Bra ide, nivån var ju högre än nu innan jag startade cirkulationen. Förmodligen har väl inte häverteffekten fungerat tidigare pga luft i slangen. Tillutloppen är minst 1m under jord med stenplattor och sen trädäck ovanpå så det syns nog inte. Förmodligen är det en Y-skarv som läcker under jord.

Utloggad kave

SV: Läckage i äldre pool
« Svar #5 skrivet: juni 19, 2017, 11:52:23:23 »
Min slutsats nu är att det läcker både i något rör för både till och utlopp.
Det blir att köra utan bredavlopp med en slang för vatten till poolen och en ur för filtreringen tills nästa år.
Tur man har robot som kan ta botten.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Läckage i äldre pool
« Svar #6 skrivet: juni 26, 2017, 20:32:43:43 »
Min slutsats nu är att det läcker både i något rör för både till och utlopp.
Det blir att köra utan bredavlopp med en slang för vatten till poolen och en ur för filtreringen tills nästa år.
Tur man har robot som kan ta botten.

Kan du verkligen ha haft sådan otur att det uppstår två oberoende läckor samtidigt? Är det svårt att komma åt anslutningen till ditt breddavlopp? Eftersom det stannar 10cm under detta riktas mistankarna mot slangövergång och gänganslutningen i botten på detta. Kan du ta upp silkorgen och lysa ned och se om vattnet står över eller under anslutningen i botten?

//Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Erica

SV: Läckage i äldre pool
« Svar #7 skrivet: juni 27, 2017, 00:29:21:21 »
Du har möjligeninte någon poollampa på den aktuella nivån ? Sådana brukar ofta kunna läcka.

Finns det avstängningsventiler i installationen ? Om det går att stänga någonstans vid filtret så kan du ju separera inlopps/utloppssystemen. Många bräddavlopp brukar ha en liten avstängningsskruvskiva nere i botten så att man kan stänga avloppet. Kan du stänga där och vid pumpen så ser du ju om läckaget stoppar - i så fall har du felet på ledningen från bräddavloppet till pumpen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan