CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Då var det dax - Betongpool i skalblock 10*4, baddjup 180->100+  (läst 65197 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Då var det dax - Betongpool i skalblock 10*4, baddjup 180->100+
« Svar #110 skrivet: september 09, 2016, 22:24:32:32 »
Jahaja, trappa va det ja.

Byggde den av skalblock och armerade, men lite mindre än i väggarna. Borrade 28mm-hål i golvet och hällde i expanderbetong. Ställde därefter de stående järnen i detta. De sitter som berget efter det. Hålen bör dammsugas ur innan man fyller dem. Tur att man ha experthjälp till sådant.

Min trappkonstruktion tar inte så mycket yta av poolbredden. Jag vill få plats med två som simmar fram och tillbaka bredvid varandra utan att dundra in i trappan. Jag vill ha ett steg ner till vattnet och därefter en hylla som är lite större. De som inte bottnar kan utgå från denna när vi badar tillsammans. Kostnad för trappan är några få tusenlappar.

Nästa steg var att fylla det stora tomrummet med cellplast och forma. Bilder på det kommer inom kort.

//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Då var det dax - Betongpool i skalblock 10*4, baddjup 180->100+
« Svar #111 skrivet: september 10, 2016, 08:54:22:22 »
Trappan lär ju sitta fast bra med den infästningen men för bästa styrka (i mer kritiska sammanhang) ska man blåsa ut hålen med tryckluft innan man gjuter fast armeringsjärnen. Hålen bör även vattnas lite om styrkan är viktig. Blomspruta fungerar bra till det.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Då var det dax - Betongpool i skalblock 10*4, baddjup 180->100+
« Svar #112 skrivet: september 10, 2016, 14:31:16:16 »
Trappan lär ju sitta fast bra med den infästningen men för bästa styrka (i mer kritiska sammanhang) ska man blåsa ut hålen med tryckluft innan man gjuter fast armeringsjärnen. Hålen bör även vattnas lite om styrkan är viktig. Blomspruta fungerar bra till det.

Hej, ja, bra med tryckluft. Vattna gjorde jag faktiskt missade att nämna det.

//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad TommyC

SV: Då var det dax - Betongpool i skalblock 10*4, baddjup 180->100+
« Svar #113 skrivet: september 10, 2016, 19:30:53:53 »
 O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Då var det dax - Betongpool i skalblock 10*4, baddjup 180->100+
« Svar #114 skrivet: september 14, 2016, 20:40:54:54 »
Fortsättning på trappbygget

Startade med att fylla upp tomrummet med cellplast. Går lätt att kapa till den till rätt längd med sänksågen. Därefter var forsatte jag med armering och formbygge. Det kommer nog hålla skulle jag tro. Satt fast formplyfa till stegen med spikplugg efter att jag vägt av det med lasern. Gjorde lite enklare stöd med regelvirke för säkerhets skull. Funkade kanon. Skalblocken är verkligen käcka att jobba med. Lite tunga innan man fått handlaget rätt, men använder man bara kroppen rätt så kastar man snabbt upp dem. Det som tar längst tid är att kapa till armering i rätt längd och fästa den i vägg o golv.

Nästa steg blev att gjuta. Kommer bilder inom kort.

//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Då var det dax - Betongpool i skalblock 10*4, baddjup 180->100+
« Svar #115 skrivet: september 15, 2016, 17:19:49:49 »
Så där skulle jag ha gjort min trappa i stället om jag bara vetat om det då. I stället för att mura leca-block och sedan putsa.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Då var det dax - Betongpool i skalblock 10*4, baddjup 180->100+
« Svar #116 skrivet: september 22, 2016, 08:31:30:30 »
Gjutning av trappan,

Ett steg i taget..eller ja.. två steg gick att göra på en gång med lite trixande. Använda samma metod som tidigare att få ner betongen. Blandade uppe på maskinrummet, hällde ner i skottkärran på poolbotten via rännan. Rätt smidigt gick under förutsättningarna. Det gick åt ca 45 säckar färdigbetong. Blev att dela upp det i olika etapper så att det fick sätta sig lite mellan varven. Annars rinner det ut i steget nedanför när man vibbar.

Gjorde ett litet första steg när översta ytan var klar. Den kommer att hamna ca 10cm nedanför vattennivån är det tänkt. Gjorde den med ett mycket litet fall utåt för att kanske slippa ansamlingar av skräp där. Vet inte hur det kommer att funka. Går ju inte att ha någon direkt lutning på ett steg. Det skulle nog kännas konstigt när man går i det.

Sedan var det bara att vänta lite innan jag kunde ta bort formen.

Off topic: Undrar varför stavningskontrollen tycker att ordet gjutning skall ersättas med njutning? Hur kan den veta att det är så :)

//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag