VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur mycket värmer en poolvärmare?  (läst 4568 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad phonic

Hur mycket värmer en poolvärmare?
« skrivet: november 02, 2023, 19:35:12:12 »
Jag har kikat på Lyfcos poolvärmare, det är så att jag ska värma upp varmvatten i en beredare till mina sommargäster, och är inte sugen på att köpa en luft vatten för 50k för detta.
Då jag även har solfångare på taket behöver jag bara något som håller grundvärme 40C i min tekniktank.

Är det döfött att köpa en poolvärmare eller orkar den värma upp 500L till 40C någorlunda?
Min andra fundering är hur kondensorn ställer sig till 0,3-0,4bar, de verkar inte gilla tryck alls när man läser specen, antar det är PVC? men ett så lågt tryck borde den tåla tycker jag.

Denna jag har kikat på
https://outl1.se/poolvarmepump-8kw-inverter-wifi

Det tekniska behöver ni inte fundera över, jag undrar egentligen bara om den orkar värma till 40C, vilket nästan är max vad specen säger och kinesiska specar, ja det tar man ju med en nypa salt.
Jag är väl medveten om att man tappar mycket COP, det räcker om den ger mig 3-4kw.
« Senast ändrad: november 02, 2023, 19:41:20:20 av phonic »

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur mycket värmer en poolvärmare?
« Svar #1 skrivet: november 03, 2023, 10:49:21:21 »
Om den bara ska gå på sommaren borde det fungera, avfrostningsfunktionen på poolvärmepumpar brukar vara ett skämt, så räkna inte med drift på vintern.
Det där med trycket blir ju bara en ren spekulation, men som regel sitter ju värmepumpen efter cirkpumpen så det kan vara skapligt högt tryck i dem, inte minst när någon pluggar inloppen med fingrarna, 1 bar skulle jag inte tro är onormalt.
Att den bara värmer upp till som mest 45 grader KAN vara en begränsning i styrdatorn, att det inte går ställa börvärdet högre, tekniken som sådan med R32 och inverter borde möjliggöra 65 grader.
Max börvärde kanske är 40 grader?
Och att då max fram kan gå till 45 grader?
För att få veta så måste du nästan få svar från någon som säkert vet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad phonic

SV: Hur mycket värmer en poolvärmare?
« Svar #2 skrivet: november 03, 2023, 10:59:46:46 »
Om den bara ska gå på sommaren borde det fungera, avfrostningsfunktionen på poolvärmepumpar brukar vara ett skämt, så räkna inte med drift på vintern.
Det där med trycket blir ju bara en ren spekulation, men som regel sitter ju värmepumpen efter cirkpumpen så det kan vara skapligt högt tryck i dem, inte minst när någon pluggar inloppen med fingrarna, 1 bar skulle jag inte tro är onormalt.
Att den bara värmer upp till som mest 45 grader KAN vara en begränsning i styrdatorn, att det inte går ställa börvärdet högre, tekniken som sådan med R32 och inverter borde möjliggöra 65 grader.
Max börvärde kanske är 40 grader?
Och att då max fram kan gå till 45 grader?
För att få veta så måste du nästan få svar från någon som säkert vet.

Du sätter fingret på mina tankar, det borde fungera, men man vill ju gärna veta innan man slänger ut 10k på en installation.
Man får en riktig luft vatten från samma märke (det är powerworld som lyfco säljer) en stooor kineskisk tillverkare, en LV kostar typ 25-30k hemma, men just nu vill jag ha pengarna på börsen, varje kr man plockar ut där nu blir riktigt dyr på 1-2års sikt..
Jag har en LV redan men den börjar bli till åren, så detta är tänkt som en ren backup, men det måste ändå fungera, då jag har 15 pers som kommer bitvis, det går åt mycket varmvatten!
R32 är ju i var varannan maskin nu så jag tänker att det har med att de snålar nog på allt i dessa maskiner, men 40C räcker, då är det iaf ljummit vatten i duschen, det fungerar ju på sommaren, solfångarna gör resten 9/10 dagar.
Men det hade varit kul att veta om någon hade kört en poolvärmare mot ett spabad med 40C som börvärde, borde ju fasen fungera på 500L, om detkan hålla 28C på 20.000liter.
Visst, det är stor skillnad i COP på 28 och 40C ut från pumpen
Det är bara tänkt att köra den vår, sommar, höst, då är det ju i princip aldrig under 7C utomhus, så man bör ju iaf ha halva effekten alltid, alla värmepumpar är ju specade vid +7C
« Senast ändrad: november 03, 2023, 11:11:25:25 av phonic »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur mycket värmer en poolvärmare?
« Svar #3 skrivet: november 03, 2023, 11:54:36:36 »
De har ju uppgett en fantasi-COP på över 15.0, så man får nog ta allt som står där med en stor nypa salt, om du ska värma till 45 grader så kan du kanske räkna med ca 4.0 i COP och kanske 4-5 kW uteffekt.
(vid höga temperaturer förlorar en kompressor både i uteffekt och drar mer ström, hur mycket effekt som förloras och hur mycket mer ström den förbrukar beror på kompressortyp och vad den är designad för, en scrollkompressor förlorar t.ex inte lika mycket uteffekt som en kolvkompressor, men ökar å andra sidan effektförbrukningen mer)
Lyfco må vara ett stort märke, men säljs av Outl1 som kanske har sveriges sämsta betyg på olika recensionssajter - räkna inte med att det är en kvalitetsmaskin, och räkna inte med bra hjälp om den går sönder.
Med detta sagt så är väl konstruktionen på en poolvärmepump bland det enklaste man kan åstadkomma, det ska vara riktig illa ställt om man inte får en sådan att fungera.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad phonic

SV: Hur mycket värmer en poolvärmare?
« Svar #4 skrivet: november 03, 2023, 16:16:53:53 »
De har ju uppgett en fantasi-COP på över 15.0, så man får nog ta allt som står där med en stor nypa salt, om du ska värma till 45 grader så kan du kanske räkna med ca 4.0 i COP och kanske 4-5 kW uteffekt.
(vid höga temperaturer förlorar en kompressor både i uteffekt och drar mer ström, hur mycket effekt som förloras och hur mycket mer ström den förbrukar beror på kompressortyp och vad den är designad för, en scrollkompressor förlorar t.ex inte lika mycket uteffekt som en kolvkompressor, men ökar å andra sidan effektförbrukningen mer)
Lyfco må vara ett stort märke, men säljs av Outl1 som kanske har sveriges sämsta betyg på olika recensionssajter - räkna inte med att det är en kvalitetsmaskin, och räkna inte med bra hjälp om den går sönder.
Med detta sagt så är väl konstruktionen på en poolvärmepump bland det enklaste man kan åstadkomma, det ska vara riktig illa ställt om man inte får en sådan att fungera.

Så är det, man kan aldrig lita på kinesiska specar det har man lärt sig sedan länge.
Beställde en pump iallafall, 8000kr inkl frakt för en ny, fick 5% rabatt på deras nedsatta pris.
Inte värt att bråka med import själv från powerworld, den kostar typ hälften i kina, men rätt skönt att kunna köra garanti mot outl1 2år, fungerar den i 2år fungerar den nog i 5.
Powerworld är ingen lite tillverkare precis, de tillverkar flera hundra tusen enheter i månaden, kvalitén från kina har blivit rejält mycket bättre sista 10 åren, sedan är man ju händig själv och kan lösa det mesta, är man totalt ohändig är det nog bättre att köpa en märkespryl! Jag kan tänka mig det är styrningen som är akilleshälen i det nordiska klimatet, kineserna vet ju knappt vad snö är.
Sen kan man ju inte jämföra det med en nibe, men det kostar ju därefter också.
Får jag ut 4kw ur den är jag nöjd, det finns nog potential att den ger 5-6 också en mulen eller regning dag när mina solfångare inte ger något.
Det jag är mest skeptisk till nu, är flödet, de vill ju ha ett rejält flöde, jag kommer köra den på 28mm koppar, har en VVC som matar igenom, så lär väl få köra den på hög effekt så man får upp flödet, är ju 50mm in och ut på pumpen.
Återkommer med hur det går till våren, kanske kan hjälpa någon annan senare att ta beslut.

Det är som billiga luft luft, alla "seriösa" klagar på dom, jag köper på amazon, leverans hem till dörren och inget gnäll om kylcert, värmer hela fastigheten, tre byggnader, med tre luft luft för 5000kr st ner till par minus, sedan eldar jag med vedpannan istället för då tappar dom såklart effektivitet, det är ju ombyggda AC, inte direkt gjorda för det nordiska klimatet, men likväl är det r32 gas i dom, så det fungerar vettigt tycker jag.
« Senast ändrad: november 03, 2023, 16:50:23:23 av phonic »

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Hur mycket värmer en poolvärmare?
« Svar #5 skrivet: november 09, 2023, 07:41:23:23 »
Jag skulle vara lite försiktig med installationen du pratar om. Om du kopplar detta till en buffert tank som sen värms upp mer innan det går ut till dusch kan det funka men som du skriver att gästerna får nöja sig att duscha i ljummet vatten 40 grader för det är vad du hoppas värmaren klarar.

Det innebär en oerhörd risk för legionella som är absolut störst att få i en dusch när du andas in vatten dimma så utav den anledningen är det inte en lösning jag skulle rekommendera för att värma tappvatten. tvärt om.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad kwhalp

SV: Hur mycket värmer en poolvärmare?
« Svar #6 skrivet: november 10, 2023, 09:07:50:50 »
Hej!

Jag har rätt bra koll på Lyfcos minsting till poolvärmepump Splash 35.  8)

https://youtu.be/shifymXP1xw?si=slRvmHdNJd_Xwn9W

Den klarar nästan 42°C ut, med 40°C in och med en effekt om 650Win @ 20°C lufttemperatur.

COP vid dessa temperaturer är under 3 för lilla Splash 35.

En inverter har bra COP vid låglast, men (typ) samma som en (billig) start/stopp värmepump vid höglast, då den tvingas gå på full fräs.

Ungefär 3.3 i COP vid 40°C inloppstemperatur, får jag för din pump, om jag jämför prestandasiffrorna i de två manualerna och använder min referensfilm som "kalibrering" sinsemellan.


Som tidigare inlägg pekat på, Legionella is real...
Du får installera en elpatron eller industriell doppvärmare, för att bränna ur tanken/ledningarna REJÄLT varannan vecka (det är det intervallet på min Nibe F750, och vi har ej blivit sjuka ännu)... men betänk att plast m.m i poolvärmepumpen kan vara värmekänsliga, så läs på innan, så du inte smälter plast, om du kör upp till 70°C (60°C funkar också, men tar längre tid!)


Utloggad phonic

SV: Hur mycket värmer en poolvärmare?
« Svar #7 skrivet: november 17, 2023, 16:44:39:39 »
Jag skulle vara lite försiktig med installationen du pratar om. Om du kopplar detta till en buffert tank som sen värms upp mer innan det går ut till dusch kan det funka men som du skriver att gästerna får nöja sig att duscha i ljummet vatten 40 grader för det är vad du hoppas värmaren klarar.

Det innebär en oerhörd risk för legionella som är absolut störst att få i en dusch när du andas in vatten dimma så utav den anledningen är det inte en lösning jag skulle rekommendera för att värma tappvatten. tvärt om.

Jag har solfångare på taket, de värmer till 70C, men inte alla dagar, då det regnar. Så legionella är ett ickeproblem. Denna pumpen ska bara hålla grundvärmen i tanken, gästerna blir nog inte så glada om det är 25C efter natten, men 40C går att duscha i på sommaren.

Har nu kopplat in värmepumpen, det fungerar bättre än förväntat, +3C ute idag och det tog max 1,5h att värma från 29-40C på 500L, nu går returen ut en bit upp, så säg att jag värmde 350L så är det nog nämare sanningen eftersom vattnet skiktar sig, det tog över en timma innan pumpen behövde avfrosta trots att det har regnat typ  ien månad i sträck så luften är otroligt fuktig, ungefär 2min så var den avfrostad, man har ändå hört om värdelös avfrostning på dessa så blev positivt förvånad.

Jag fick bygla vattenflödesensorn, den klagade på för lite flöde, jag ligger nog precis under gränsvärdet, räknade lite på det, bör ligga runt 2kbm/h, och denna vill helst ha 2-3kbm så är strax under.
Det är  4-5 grader delta på in och ut, så jag tror inte det blir några problem i längden. Lite sämre COP får man nog då dom verkar vilja ligga på 1-2C delta.

För 8000+2000kr installationsmateriell och 5h arbete får man vara nöjd med detta resultat. Får jag 2-3år ur pumpen är jag nöjd.
« Senast ändrad: november 18, 2023, 11:18:12:12 av phonic »

Utloggad kwhalp

SV: Hur mycket värmer en poolvärmare?
« Svar #8 skrivet: november 18, 2023, 20:08:57:57 »
Jag har solfångare på taket, de värmer till 70C, men inte alla dagar, då det regnar. Så legionella är ett ickeproblem. Denna pumpen ska bara hålla grundvärmen i tanken, gästerna blir nog inte så glada om det är 25C efter natten, men 40C går att duscha i på sommaren.

Har nu kopplat in värmepumpen, det fungerar bättre än förväntat, +3C ute idag och det tog max 1,5h att värma från 29-40C på 500L, nu går returen ut en bit upp, så säg att jag värmde 350L så är det nog nämare sanningen eftersom vattnet skiktar sig, det tog över en timma innan pumpen behövde avfrosta trots att det har regnat typ  ien månad i sträck så luften är otroligt fuktig, ungefär 2min så var den avfrostad, man har ändå hört om värdelös avfrostning på dessa så blev positivt förvånad.

Jag fick bygla vattenflödesensorn, den klagade på för lite flöde, jag ligger nog precis under gränsvärdet, räknade lite på det, bör ligga runt 2kbm/h, och denna vill helst ha 2-3kbm så är strax under.
Det är  4-5 grader delta på in och ut, så jag tror inte det blir några problem i längden. Lite sämre COP får man nog då dom verkar vilja ligga på 1-2C delta.

För 8000+2000kr installationsmateriell och 5h arbete får man vara nöjd med detta resultat. Får jag 2-3år ur pumpen är jag nöjd.

Intressant!

4.25 kW i snitt på 1.5 h uppvärmning!

3.7ish i COP, om det är 1.15 kW_in (enligt manualen). Bra! Men gissar att P_in är mycket högre i verkligheten, så COP är nog kring 3 som de flesta tappvarmvattenvärmepumpar.

Men snälla, lova att se till att bevaka tempen så att den "bränns" ur ibland :) 
Räcker om du når över 50°C stadigvarande, eller 70°C i ett par sekunder.

Utloggad phonic

SV: Hur mycket värmer en poolvärmare?
« Svar #9 skrivet: november 18, 2023, 21:42:31:31 »
Intressant!

4.25 kW i snitt på 1.5 h uppvärmning!

3.7ish i COP, om det är 1.15 kW_in (enligt manualen). Bra! Men gissar att P_in är mycket högre i verkligheten, så COP är nog kring 3 som de flesta tappvarmvattenvärmepumpar.

Men snälla, lova att se till att bevaka tempen så att den "bränns" ur ibland :) 
Räcker om du når över 50°C stadigvarande, eller 70°C i ett par sekunder.

Jag har pulsmätare från Tibber så ser i realtid, den drog aldrig över 1,15kw. Däremot gick den ner några gånger i varv och låg runt 800watt, fråga mig inte varför.

Alltså jag har 4 system kopplat på samma tank.
Vedpanna, luft/vatten, poolvärmare och solfångare.
Poolvärmaren är bara ren backup, så jag är bergis att det finns varmatten om man är bortrest och det strular.
Gästerna pröjsar 2500-3000kr/dag, då förväntar man sig att slippa frysa i duschen!  >rulla<
Uppe på det har jag tre luftluft värmepumpar, då det är tre olika byggnader.
Det går inte att gästerna inte har komfort, då är man körd.  :-\
« Senast ändrad: november 18, 2023, 21:48:39:39 av phonic »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag