CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Erfarenheter rörande OUTL1.SE  (läst 21676 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad barco

SV: Erfarenheter rörande OUTL1.SE
« Svar #10 skrivet: april 23, 2020, 20:50:33:33 »
Det är ju någon som verkar följa upp alla dåliga omdömen nu i alla fall om man kikar.

Jag har i alla fall beställt ett lyfco av dem nu så vi får se :) (eller ja, helst vill man ju inte testa supporten)

Poolgiganten

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Erfarenheter rörande OUTL1.SE
« Svar #11 skrivet: april 25, 2020, 00:08:44:44 »
Lyfco verkar inte ens vara billiga så varför beställa därifrån om det är tveksam service/support?

Ok, om något vore riktigt riktigt billigt så kan man förstå att man kan prova .
Såg ut som dom ville ha 4000:- för att installera men det ingick nästan ingenting så det måste vara bra business  ::)

Utloggad barco

SV: Erfarenheter rörande OUTL1.SE
« Svar #12 skrivet: april 25, 2020, 11:32:10:10 »
Lyfco verkar inte ens vara billiga så varför beställa därifrån om det är tveksam service/support?

Tja, 16900 för en 9kw on/off pump med känd kompressor med 7 års kompressorgaranti är väl inte så tokigt? Eller har du hittat något bättre så får du gärna delge det (jag kan lätt beställa en annan).
« Senast ändrad: april 25, 2020, 11:57:22:22 av barco »

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Erfarenheter rörande OUTL1.SE
« Svar #13 skrivet: april 25, 2020, 13:09:28:28 »
Kolla på på tex Hydro Pro P8/R32 eller P12/R32 beroende på vilken effekt som behövs vid +15 ute.
Bra generalagent ( Dansk/Holändsk) vilket bör göra att återförsäljaren har bra service och support.

Den där kompressorgarantin som finns på lite olika märken och modeller ska man inte alla gånger dra så höga växlar på då det kan vara materialgaranti och det är inte direkt gratis att be en kylmontör tvätta systemet, byta kompressor, vacumsuga och fulla på med köldmedia !!!
Kompressorhaverier är väldigt sällsynt, kretskort/givare är då en större risk att det strular med.
Har man köpt en ”invertermodell” så blir kretskorten bra mycket dyrare.

Känt märke på kompressor kan kännas bra men det betyder inte att det är en riktigt bra kompressor för ändamålet.

Monterar du en Ferrari motor i en trabant så blir det ingen Ferrari för det  ;)

Utloggad barco

SV: Erfarenheter rörande OUTL1.SE
« Svar #14 skrivet: april 25, 2020, 13:55:35:35 »
Kompressorn är ju en sak som kan gå sönder. Kretskort är en annan, det är ju billigt (jämförelsevis) att byta kretskort eftersom precis som du säger ingår en massa andra saker runt om när/om kompressorn går sönder. Just därför vill jag att det skall sitta en bra kompressor i pumpen. Garantin är ju verkligen en andrahandssak som jag inte tror mig någonsin kunna utnyttja, men få firmor ger garantier på saker de inte tror skall hålla (eftersom även om det är dyrt för mig att byta den så är det inte gratis för dem att ge mig en ny heller....)
Valde bort inverter just för att det är jobbigare/kostsammare att fixa själv.

Tittade på Hydro pro men trodde nog inte det ansågs bättre än lyfco men hade ingen aning om att det fanns en generalagent närmare. Det kan ju faktiskt vara en stor fördel för mig. P12 levererar ju bara lite drygt 1kw mindre än den Lyfco jag beställt så det kan ju vara något. Jag har en Hydro pro idag ("7kw" dvs 4.3kw på "riktigt") som jag måste reparera (3 eller 4 år gammal). Reparera är nog enkelt, bara knapparna som oxiderat inuti så en handfull nya löder jag på nästa vecka (men kretskort verkar väldigt tillgångliga runt om i Europa vilket ju är väldigt bra).
Lyfcon har ju wifi och eftersom jag bygger hemautomation som anpassar vad som körs när efter elpriset så har jag en förhoppning att reverseengineera Lyfcons API för att kunna styra den på samma sätt (om det går vet man ju inte ännu.... :) ). Verkar inte finnas för Hydro Pro tyvärr (men det är kanske inte det viktigaste, jag kan nog lura ihop något med att manipulera sensorerna i den).

Monterar man en Ferrarimotor i en trabant så är det nog i alla fall inte motorn som går sönder först och det är bra för det är dyrast, det är mitt resonemang.
« Senast ändrad: april 25, 2020, 13:59:19:19 av barco »

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Erfarenheter rörande OUTL1.SE
« Svar #15 skrivet: april 25, 2020, 16:13:19:19 »
Har sålt många olika märken med både kända märken på kompressorn och mindre kända märken och just kompressorhaverier är väldigt sällsynt på poolvärmepumpar.
är det bara materialgaranti så är en kompressor inte speciellt dyr för återförsäljaren att köpa in, betydligt dyrare kan det vara att få den utbytt och än värre för slutkunden om han/hon måste skicka den och står för kostnaden.

Trodde just den där garantin var viktig för dig då du uppgav det i din text.

Wifi har jag inte riktigt begripit mig på vad det ska vara bra för, har man tex 30000-50000 liter vatten som ska värmas så blir det väldigt svårt att få en jämn temperatur om man ska köra den när det är som billigast pris.
Är priset tex billigare på natten så kommer den troligen lägre utetemperaturen då få värmepumpen att gå med sämre effektivitet istället.

Vilka effektuppgifter dom visar vid +15 ute och vad den verkligen avger skulle vara kul att ta reda på  ::)

Känns priset rätt och återförsäljaren känns bra att ha att göra med så är det väl bara att köpa :)
Kolla gärna vilket märke och modell det är på kompressorn när du fått hem den och skriv tillbaka.


Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Erfarenheter rörande OUTL1.SE
« Svar #16 skrivet: april 25, 2020, 19:55:28:28 »
Kikade på deras garantivillkor och det var kanske inte solklart .

Men då du tyckte att 7 års kompressorgaranti var en trygghet för att det var en ”kvalitetskompressor” så undrar jag hur du tolkar att produkten bara 1års garanti  ::)
Bara nyfiken på ditt resonemang om hur man avgör vad som är kvalite.

Men huvudsaken är att man som kund känner att man har gjort en bra affär och nöjd med vad man fått för pengarna.

Min personliga åsikt verkar vara annorlunda än din  ;)

Utloggad barco

SV: Erfarenheter rörande OUTL1.SE
« Svar #17 skrivet: april 27, 2020, 09:44:00:00 »
Wifi har jag inte riktigt begripit mig på vad det ska vara bra för, har man tex 30000-50000 liter vatten som ska värmas så blir det väldigt svårt att få en jämn temperatur om man ska köra den när det är som billigast pris.
Är priset tex billigare på natten så kommer den troligen lägre utetemperaturen då få värmepumpen att gå med sämre effektivitet istället.
Eftersom jag labbar ganska mycket med detta med timpriser så har jag rätt bra koll. Det är VERKLIGEN inte ovanligt att priset på natten (mellan 21 och 06 ungefär) är 4-5-6 gånger längre än på dagen. Så om pumpen skulle jobba med cop 1 (vilket ju är rätt osannolikt tror jag)  under natten och 5 under dagen så är det faktiskt break even i kostnad. Men min styrlogik kommer även ta hänsyn till utetemperatur och eventuellt pooltemperatur såklart. Om du är intresserad så föreslår jag att du kikar på detta då det innehåller mycket större möjligheter om man har lite grundläggande saker (Tibber, Homey t.ex) än vad man kanske tror. Man behöver inte heller värma när det är billigast, men man kan enkelt undvika de 4-5-6 timmar under dagen som är absolut värst. Å andra sidan kan man lyckas rätt bra bara med att ha en timer som undviker att köra 0630-0900 och 1600-2000 ungefär....

Vilka effektuppgifter dom visar vid +15 ute och vad den verkligen avger skulle vara kul att ta reda på  ::)
Verkligen! För alla märken. Och även vad de har för COP som funktiom av utetemp hade varit spännande.


Men då du tyckte att 7 års kompressorgaranti var en trygghet för att det var en ”kvalitetskompressor” så undrar jag hur du tolkar att produkten bara 1års garanti  ::)
Bara nyfiken på ditt resonemang om hur man avgör vad som är kvalite.
Ja, nu tyckte jag väl kanske att jag gjorde klart att jag är intresserad av att de saker jag inte kan fixa själv och som är dyrt att fixa skulle hålla, som kompressorn. Elektronik är billigt och tämligen enkelt att byta (i alla fall för de billigare pumparna). MEN det verkar som Hydro Pro kanske har enklare tillgång till reservdelar och det är viktigt för mig.

Min personliga åsikt verkar vara annorlunda än din  ;)
Så är det, man värdesätter olika saker. Jag är tämligt ointresserad av en bra leverentör då jag sällan behöver/vill ha kontakt med en sådan. Jag vill ha scheman och reservdelar tillgängliga enkelt via nätet på flera ställen, gärna i europa.

Intressant diskussion :) men vi har hamnat rätt off-topic är jag rädd. Jag tar av denna diskussion till mig att Hydro Pro kan vara ett bra alternativ till Lyfco och lämnar nu. Faktum är att jag avbeställde Lyfco och beställde en Hydro Pro pga din input som fick mig att inse att Hydro Pro är nog trevligare att äga när det gäller reservdelar!
« Senast ändrad: april 27, 2020, 13:31:42:42 av barco »

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Erfarenheter rörande OUTL1.SE
« Svar #18 skrivet: april 27, 2020, 23:08:07:07 »
Ha ha ja då får vi hoppas att din återförsäljare vid eventuellt behov av reservdelar ser till att det levereras så jag inte står med hundhuvudet  ::)
Då jag tvärtemot dig uppskattar och är intresserad av att handla av en bra leverantör.

Lyckas du spara pengar med tariffstyra poolvärmepumpen och ändå behålla en jämn önskad pooltemperatur så är det lysande, då det är rätt billigt att hålla temperaturen med bra isolering en normal säsong så borde det inte göra så stor besparing med dagens elpriser.
Men som du skriver så kan själva känslan att man styr allt själv göra att eventuell vinst inte är allt.

Ja det är ibland lite kul att diskutera hur folk tänker vid sina köp O0

Vilken modell köpte du förresten ?
P12/R32 eller P14/R32 eller har du nappat på någon utförsäljning av äldre modell med köldmedia R410?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag