Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: C`s Thermopool 8x4 2013  (läst 34177 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
C`s Thermopool 8x4 2013
« skrivet: januari 11, 2013, 19:17:46:46 »
Hej!
Var lite osäker på om jag skulle lägga upp en byggtråd eftersom det tyngsta arbetet var lagt ut på entreprenad. Men nu när stommen står på plats så kommer jag att göra det mesta kvarstående arbetet själv, utom (kanske)trapp och liner. Så det kvalificerar kanske för en byggtråd?

Får se hur det går, lyckades ha av en sena i axeln, så nu är jag opererad och läkaren hotar med upp till 6 månaders konvalesens innan jag kan använda armen fullt ut. Så kanske jag måste ta in någon till de tyngre arbetsuppgifterna. Vill gärna ha poolen badklar tilll 1 juni.
Lägger upp lite bilder av varierande kvalitet, glad för råd om det är något som ser tokigt ut. Eller andra förslag.

Lite fakta:
12 cm betongplatta på 10 cm isolering. Thermoblockpool 8x4 m invändigt
Invändig hörntrapp, platssvetsad liner
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Före grävningen såg det ut så här. Det är nästan så man ångrar sig som det ser ut på tomten nu. Lera överallt….




Hade hoppats att buskarna skulle kunna flyttas, men dom hamnade under massorna..




Så stötte vi på berg. Kalkylen sprack alltså på en gång…






Borrat...




..sprängt...



...färdigt!

« Senast ändrad: januari 11, 2013, 19:33:33:33 av Conny737 »
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Poolgiganten

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #1 skrivet: januari 11, 2013, 19:18:35:35 »
Så var det dax för att gjuta platta.


Grabbarna var tvungna att köra gruset med skottkärra eftersom det inte går att komma fram med lastbil till poolområdet.







10 cm isolering skall på






Isolering och form på plats, bara cementen fattas

« Senast ändrad: januari 11, 2013, 19:25:47:47 av Conny737 »
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #2 skrivet: januari 11, 2013, 19:19:17:17 »
Plattan fick en vecka på sig att brinna, sedan var det dags för armering och "legobygge"
Undan gick det.







Klart! Tydligen behövs det inte några stöd för att förhindra att blocken spricker. Bara att vänta på betongen.






Gjutningen gick finfint, så nu är det bara att invänta våren för att fixa resten.....










Poolen kom cirka 25 cm högre upp i terrängen än vad jag egentligen ville. Berodde på att jag hade varit tvungen att spränga en hel del extra för att komma ner dessa centimetrar, dessutom hade det blivit ett 25 cm högt trappsteg vid trekammarbrunnen (den gick inte att sänka mer).  Nu kommer däcket att täcka brunnen.

Kanske är det lika bra att det blev som det blev, tror kanske att det är skönare med ett däck i samma nivå som poolen, än ett däck med nivåskillnader som man kanske snubblar på.
Nackdelen är att jag tappade lite sjöutsikt från tomten/bastun på grund av höjden, men det kan man väl leva med. Från sjösidan hade det nog också sett lite bättre ut med  en lägre mur.
Hursomhelst är det svårt att göra något åt detta nu.

Ser ingen anledning att lägga tilbaka massor mot poolkontruktionen eftersom det kommer ett trädäck över. Eller borde jag göra det?  Köpte i alla fall lite Platon i fall det blir aktuellt, men det var visst onödigt även om man skulle fylla tillbaka.

Tänkte att ha trädäck på vänstra sidan och låta detta sluta mot berget.  Så får jag se hur jag gör med verandan, kanske kapar hörnet och bygger en bred trapp ned mot poolen.

På höger sida blir däcket ca 1,5 m brett och ska gå fram til kontreforen och därifrån en trappa ned till marknivå.
På sidan mot trekammarbrunnen tänkte jag låta däcket bli cirka 4 meter långt, här är nog den naturliga platsen att ställa några solstolar tänker jag.
Hur det slutligen kommer att se ut med trädäcket kommer nog att växa fram under projektets gång.

På poolens sjösida tänkte jag plantera Tuja eller annat vintergrönt som blir 100-150cm högt  för att dölja poolkonsruktionen när man ser den från sjön. Just nu ser det inte så väldigt snyggt ut.

Ska bygga ett pumprum också. Har egentligen två alternativ. Ett under trädäcket bredvid poolen eller ett eget pumprum  i anslutning till bastun ca 10 m från poolen.
Enklast är kanske att bygga under trädäcket, men för att slippa oljud från pumpar och VP så lutar det åt ett eget pumprum. Vid bastun är det också framdraget el och vatten. Nackdelen är att pump/sandfilter hamnar i nivå eller något över  vattenytan, men det är väl ett lösbart problem har jag förstått.

Så velade jag lite när det gäller rening. Eftersom jag är borta en del och vill ha det mesta automatiskt, så fastnade jag för en Saltklorinator. Men gick på en mina när jag beställde den. Prövade först med en firma i Australien, men det visade sig att Zodiac inte tillåter export från Australien av Pro modellen (automatisk klor och pH reglering).

Så de kunde inte leverera anäggningen. Men det fick jag reda på först efter att jag skickat pengar.

Dom lovade att jag skulle få pengarna tillbaka, men de kom aldrig. Så damp ett paket ner från Australien. Visade sig vara en Zodiac, dock inte Pro utan den enklare varianten med automatisk pH kontroll och halvautomatisk klordosering. De hade skickat den trots att jag hade annulerat ordern, dessutom har jag betalt för den dyrare modellen.
Får inte längre svar på mail som jag skickar till dom, så mellanskillnaden kan jag nog glömma.

Problemet som detta ledde till är att när jag fick besked att de inte kunde leverera den saltgenerator jag var ute efter, så beställde jag en från Tyskland istället.. Så nu har jag två saltklorinatorer.

Får väl ha den ena saltklorinatorn som reserv i fall den andra går sönder eller försöka att sälja den ena. Suck. Så går det när man ska försöka spara pengar.

Bättre gick det med en poolrobot jag beställde från USA. Det blev en Dolphin M5. Den sändes med Jetcarrier till Sverige eftersom firman inte fick sända denna utanför USA. Fungerar utmärkt på 240 volt, har testat den i källaren, kul med fjärrkontroll…

Allt som allt har det blivt väldig mycket dyrare än jag tänkt mig från början, men det beror nog mest på min ganska otillgängliga tomt. Och att jag hade granit under gräsmattan. Och alla festliga tillbehör man kan köpa.

Dessutom har jag borrad brunn vilket innebär att det kostar 12000:- att fylla poolen med tankbil. Så MathiasS ide med strömgenerator verkar intressant så man slipper att släppa ut en massa vatten varje höst.

Närmast på jobblistan är att montera träregel som linern skall fästas i. Men det får bli när snön försvunnit.

Tänkte fästa en bärlina till trädäcket i poolstommen och gjuta plintar för övriga bärlinor. Kan inte tänka mig att det skulle vara problem med att montera en bärlina i poolstommen. Det borde ju bara vara att skära bort frigoliten och fästa bärlinan i cementen. Det gör verandajobbet väsentligt lättare, slipper ju ett antal plintar.Men det är kanske någon som har en annan åsikt?
 
För övrigt är tanken att ha Cumarotrall som går ända till poolkant, tänkte inte ha kantsten (har kommit i andra snubbelåldern :).

Så får vi se när kung Bore släppt greppet om Mälardalen så man kan fortsätta!
« Senast ändrad: januari 12, 2013, 13:35:29:29 av Conny737 »
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad Fia

SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #3 skrivet: januari 11, 2013, 19:35:04:04 »
Klart du ska ha en byggtråd! :)

Vilken otur med din axel men samtidigt är det ju inte vår än så du har ju lite tid på dig att bli bättre.
Jag skulle nog lägga pumprummet i anslutning till bastun, pumpen låter ju en hel del tycker jag, o som du säger så finns det ju backventiler som fungerar bra.
Kul att få följa med på bygget! O0 
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #4 skrivet: januari 11, 2013, 19:43:03:03 »
Tack Fia! Har gått och gruvat mig lite för att lägga in byggtråd med bilder och allt, men det fungerade visst. Är väl en och annan felstavning antar jag, men det kan kanske accepteras av moderatorerna  ;)

Fint att få det bekräftat det där med placering av pumprum, var ganska osäker men den naturligaste platsen kändes som att det skulle vara vid bastun.
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad Mackemarc

SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #5 skrivet: januari 12, 2013, 09:05:19:19 »
Hej. Såg att du bygger thermopool. Jag är i startgroparna. 4,5x9.

Såg att ni även har gjutit kontreforväggar, är det ett nödvändigt ont eller är det för att du inte ska återfylla?

Med vänlig hälsning, Marcus

Utloggad MathiasS

SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #6 skrivet: januari 12, 2013, 09:30:02:02 »
Kul med bilder, fortsätt att ösa på!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #7 skrivet: januari 12, 2013, 11:45:51:51 »
Hej. Såg att du bygger thermopool. Jag är i startgroparna. 4,5x9.

Såg att ni även har gjutit kontreforväggar, är det ett nödvändigt ont eller är det för att du inte ska återfylla?

Med vänlig hälsning, Marcus

Hej!
Nu är jag lite osäker på just den saken, det har aldrig varit aktuellt att återfylla runt hela poolen. Men det har ju poolfirmorna som säljer blocken koll på.
Kontreforer lade min poolleverantör till automatiskt när jag beskrev hur jag ville ha det. Killarna som monterade blocken sa at gränsen för att ha en vägg utan kontrefor är 8 m. Jag antar att kontreforer är en blygsam kostnad i sammanhanget,  men behövs de inte om man ska återfylla så kan man kanske strunta i dessa. Möjligen kan man inte fylla poolen med vatten innan återfyllning, men det är väl ett mindre problem.
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #8 skrivet: januari 12, 2013, 13:18:54:54 »
Den där saken har Mattias koll på, han kommer säkert svara så fort han är inne och läser.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #9 skrivet: januari 12, 2013, 23:48:34:34 »
Erik, såg i din byggtråd att du fäst en bärlina i poolväggen, det var det jag tänkte göra också.
Det ser ut som du monterade bärlinan direkt på isoleringen, jag trodde man måste skära bort den för att få plankan direkt mot betongen.

Men det är ju enklare att inte göra det, du har inte märkt några problem med att göra som du gjort?
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan