VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: solfångare  (läst 10054 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

christer

  • Gäst
christer
solfångare
« skrivet: mars 17, 2005, 10:56:32:32 »
Ni som har pool solfångare..

Fungerar det bra?  Hur varmt får ni i era pooler?
Hur stor area har ni valt?
Vad har ni betalt för era anläggningar?
Är ni nöjda och något speciellt man bör tänka på vid ev köp?
Har ni valt automatik för styrningen?


Christer

Poolgiganten

Utloggad Janne

Re:solfångare
« Svar #1 skrivet: mars 17, 2005, 18:07:59:59 »
Hej!

Fungerar mycket bra, förutom att panelerna blåste ner.

Halva ytan på poolen skall du ha "minst".

Automatisk styrning, 3 paneler 10,8 m2 med anslutningsdetaljer 21.700:-

Fäst panelerna väl för storm.

Vi har automatisk styrning.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Fia

Re:solfångare
« Svar #2 skrivet: mars 17, 2005, 22:52:53:53 »
Vi köpte  Svenska poolfabrikens paket och betalade 23 900kr, komplett med 4 paneler kopplingar egen pump och automatik.Solvärmen har ett eget kretslopp (in- och utlopp). Vår pool är 3,5*7, 35 kvadrat. Jag kan inte svara på värmen i poolen för vi har även bergvärme att koppla in. I somras (nyhetens behag) körde vi bergv. molniga dagar och båda soliga dagar. Tempen låg på ca: 30 grader. För oss var det ingen  diskussion, solvärme såklart! Det fungerar väldigt bra. Speciellt med automatiken. Vädret kan ju slå om när man är på jobbet.
M.V.H Fia
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Janne

Re:solfångare
« Svar #3 skrivet: mars 18, 2005, 20:29:28:28 »
Angående styrning.

Om du har manuell styrning och solen går i moln.
Så kommer vattnet att kylas ner istället för att värmas upp.

Jag förutsätter att du har sätt schema på inkoppling av solfångare och styrenhet?

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Fia

Re:solfångare
« Svar #4 skrivet: mars 18, 2005, 22:26:15:15 »
Jag är inte säker på vad du menar med schema men vi hade alltid reningsverkets pump igång samtidigt som solfångarens pump. Solfångarens givare, som känner av poolvattnets temperatur sitter på utgående vatten så när detta vattnet var kallare än solfångarvattnet så drog sol.pumpen igång. Vi har inte installerat detta själva utan det har en rörmokare med egen pool gjort. Jag bara följer hans instruktioner (eller försöker i alla fall). Vi ska installera timer på systemen nu i sommar. Bergvärmen sköter jag manuellt då den enbart är tänkt att vara som stödvärme.
M.V.H Fia
« Senast ändrad: mars 18, 2005, 23:12:26:26 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Janne

Re:solfångare
« Svar #5 skrivet: mars 19, 2005, 15:24:40:40 »
Fia när jag svarade så tänkte jag på Christer.
Som startade tråden först.  :D

Ha det //Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Janne

Re:solfångare
« Svar #6 skrivet: maj 09, 2005, 19:25:42:42 »
Jag ha redan kört igång våra.
Men våran frost är över i Skåne.  ;)

18 grader i våran pool just nu.
Men bara 7 grader på morgonen i luften.

/Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Fia

Re:solfångare
« Svar #7 skrivet: maj 09, 2005, 19:38:15:15 »
Vi har bara 6 grader i våra ännu men varmare vatten stundar snart, hoppas jag. Jag gjorde frågan till till ett nytt ämne. Tack för svaret Janne.
M.V.H Fia
« Senast ändrad: maj 09, 2005, 19:39:06:06 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad primouza

Re:solfångare
« Svar #8 skrivet: maj 20, 2005, 14:43:01:01 »
Ni som har pool solfångare..

Fungerar det bra?  Hur varmt får ni i era pooler?
Hur stor area har ni valt?
Vad har ni betalt för era anläggningar?
Är ni nöjda och något speciellt man bör tänka på vid ev köp?
Har ni valt automatik för styrningen?


Christer

Jag har 4st solfångare på min pool (3x6m).
Och i somras så ställde jag termostaten på MAX dvs att den skulle värma så varmt som möjligt bara för att testa hur varmt det blev. Resultatet blev 36,5 gr. Så jag kan gå i god för att solfångare är suveräna.

Jag startade min pool i söndags, då var tempen 7 gr och nu idag (fredag) så är tempen 19,5gr.

Jag har en elpatron som "reserv" men har inte behövt använda den en enda gång. Dock provkörde jag den för att se att den fungerade. Det visade sig att den värmer ca: 0.5 - 1gr /dygn. Jämför detta med mina solfångare som lyckades pressa upp värmen 7 (SJU!!) grader på en enda dag förra sommaren....så vad folk än säger så är solfångare ÖVERLÄGSET....

Hälsn
Stefan

christer

  • Gäst
christer
Re:solfångare
« Svar #9 skrivet: maj 24, 2005, 10:14:03:03 »
Ok, Tack för alla svar.

Nu har jag ca 25m2 solfångare på taket och en automatisk reglering av dito. ;D ;D ;D

Köpte från Primastar för 13000 kr. Hoppas deras grejer är bra!!!

Christer


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan