VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmeväxlare till bergvärme  (läst 4323 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Killevippen

Värmeväxlare till bergvärme
« skrivet: juli 12, 2005, 10:30:49:49 »
Hallå alla Poolare!
Hur stor värmeväxlare ska jag ha som ska kopplas in på bergvärmen? Vilka olika leverantörer finns det?
Jag tänker använda den för uppstart vid vår och hålla tempen uppe på hösten. Under sommaren så får mina 700 meter PEM 32 hålla tempen.
Gjuten "frigolitpool" 7x3,5 med Jackoform isolering i botten och Vetax skivor på väggar och golv. Liggunderlag 10mm på botten och 5 mm Sealed Air på väggarna, och på detta en Fransk liner med snapp in list.

Poolgiganten

Utloggad Anna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Sävedalen/Göteborg
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Re:Värmeväxlare till bergvärme
« Svar #1 skrivet: juli 12, 2005, 12:30:52:52 »
Vi har en växlare från Pahlén till vår inomhuspool på 3x6 meter. Kommer inte ihåg exakt modellbeteckning (jag är på jobbet nu) men jag kan kolla upp det ikväll.
Inomhuspool med mosaik 3x6 meter, jetstream, värms med vvx till bergvärme-VP.

Aromata

  • Gäst
Aromata
Re:Värmeväxlare till bergvärme
« Svar #2 skrivet: juli 12, 2005, 23:38:34:34 »
Killevippen

700 meter PEM. Använder du detta som solfångare? Blir kanske 25 kvm vilket borde ge massor av värme.

Om du använder slangen som solfångare, hur har du lagt ut den?

Jag har själv PEM men bara 175 meter. Värmer bra men egentligen inte tillräckligt. Vill ha fler meter men vet inte var jag ska lägga dem. Integrerat i trädäcket runt poolen vore bra, funderar åt det hållet, men har inget slutgiltig lösning än. Har du?

Utloggad Anna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Sävedalen/Göteborg
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Re:Värmeväxlare till bergvärme
« Svar #3 skrivet: juli 13, 2005, 07:43:41:41 »
Jag kollade igår kväll vad vi har för växlare. Det är en Maxi-Flo på 75 kW (artikelnr 11367).
Så här på sommaren går värmepumpen ca 1 timme per dygn för att upprätthålla temperaturen på 27-28 grader.
Inomhuspool med mosaik 3x6 meter, jetstream, värms med vvx till bergvärme-VP.

Utloggad Killevippen

Re:Värmeväxlare till bergvärme
« Svar #4 skrivet: juli 13, 2005, 22:44:08:08 »
Har lagt 7 x 100 m i lakrisremmar med buntband. De blir 2 meter i diameter. Alla ligger på garagetaket. Håller precis på att driftsätta detta, så jag har inte kopplat in det ännu. Genom kompisar fick jag bra pris på slang (5:-/m) och kopplingar. 1500 buntband har gått åt  :).

Tack Anna för informationen, då vet jag att det är 75 kw som jag ska ha.
Gjuten "frigolitpool" 7x3,5 med Jackoform isolering i botten och Vetax skivor på väggar och golv. Liggunderlag 10mm på botten och 5 mm Sealed Air på väggarna, och på detta en Fransk liner med snapp in list.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag