VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Budget pool bygge inkl trädäck, staket mm  (läst 17833 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Klabbarpan

Budget pool bygge inkl trädäck, staket mm
« skrivet: december 13, 2012, 20:04:55:55 »
Hej

Har börjat planera mitt budget poolbygge som jag har tänkt att fixa i vår.

Poolen köptes för ett par år sedan en intex rörpool 457 cm i diameter och 107 cm hög. Poolen har hittills stått uppställd temporärt, men till våren har jag tänkt att bygga in den i trädäck och fixa till det lite snyggare.

Har massor av idéer och frågor.

Min tanke är att bygga ett trädäck som är ca 6*6 m för poolen (Kommer sitta ihop med mitt 50kvm trädäck).

Tanken är att inte ställa poolen mitt i utan att på 2 sidor endast ha ca 50 cm mellan pool och staketet runt poolen, för att få mer plats på de andra sidorna. Har tänkt att bygga en trappa och en avsats som jag fäster stegen i, resten av trädäcket hamnar ca 30 cm över poolbotten.

Jag har tänkt att sätta sandfilterpump i utrymmet som blir under avsatsen till trappan, sedan ha det öppningsbart både ovanifrån och från utsidan.

Poolen kommer troligen placeras på frigolit då jag redan har det hemma. Eftersom denna pool måste vad jag vet tas ner på hösten så kan jag göra om underlaget om det inte funkar med dessa kan de bytas året efter.

Framtidsplanen är en bättre ovanmarkpool t.ex Primastars men det får vänta då pengarna för det inte finns.

Tänker jag helt fel? Nåt som är helt galet?

Har tänkt att köpa sandfilterpump från Harald nyborg för att byta ut pumpen som ingår i paketet. Vill inte lägga för mycket pengar på poolen då den kommer bytas om 3-6 år.

Tacksam för alla synpunkter, bilder kommer är äventyret startar...

Hälsningar
Clas

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Budget pool bygge inkl trädäck, staket mm
« Svar #1 skrivet: december 26, 2012, 17:25:41:41 »
Ja dina planer kan nog fungera, men vad jag inte begriper är varför poolen skall monteras ned varje vinter - det låter ju väldigt jobbigt. Eftersom den står helt över mark har du ju inget jordtryck så det är väl inga risker med att tömma den, men att plocka ned alltihop ?

Harald Nyborgs sandfilterpump är inte dålig. Det är inte toppkvalitet heller, men i förhållande till priset så tycker jag den är helt ok. Vi har en sådan som reserv till vårt ordinarie Pahlens-filter. Vi hade den ändå över från en tidigare pool och på detta vis är vi inte ställda om vi måste göra någon större reparation på vår ordinarie pump. Eftersom vi har inomhuspool så går ju systemet hela året och då hinner det ju bli ganska många driftstimmar på sakerna.

Frigolit under poolen fungerar bra både som utjämning och isolering, men om du inte har någon gård skiva ovanpå den (och sedan en tunn skyddsisolering) så blir nog botten lite känslig. Risk för hälmärken eller för punktering om barnen har i leksaker eller om någon åker i med klackskor kan nog inte uteslutas.

Hur har ni tänkt att värma upp poolen ? Eftersom luften kommer åt på alla sidor av en sådan här pool får man nog tänka sig att isolera väggarna också för att få ned värmekostnaden. Men som alltid är ju uppåt allra värst, ett bra överdrag är nödvändigt. Detta gäller ju även ur säkerhetssynpunkt om man inte har staket runt om.

Utloggad Klabbarpan

SV: Budget pool bygge inkl trädäck, staket mm
« Svar #2 skrivet: december 26, 2012, 23:05:39:39 »
Hej

Skoj med ett svar  O0

Efter att ha läst en del på forumet så kommer nog poolen få stå uppe året runt, bara tömma under ventilerna. Blir avsevärt mycket skönare.

Botten isoleringen är en stor fråga just nu, funderar på att köra på den isolering jag har hemma första året, om det blir riktigt illa så plockat jag ner poolen våren efter och fixar det, duger den ett par år till dvs tills jag byter pool så blir jag kalasnöjd...

Uppvärmning har jag planerad att sätta upp en luftvärmepump men det får vänta till år 2014! Isolering runt om hade jag tänkt att slippa men kanske bör sättas något där oxå, problemet till våren är tid och pengar...

I slutet av april får vi vårt andra barn och efter det datumet så är det i princip byggstopp då det inte kommer finnas tid för bygge, så min plan är att ha detta kört innan dess, och då kan det bli ett par lite sämre lösningar som får göras om året efter eller senare, sen ska jag försöka hålla i pengarna lite, utbyggt hus och en tomt som har gjorts iordning + att vi båda varit föräldralediga 1 1/2 år mer vårt första barn gör att sparkontot inte direkt svämmar över...

Vad tror i om tanken med att placera pump+sandfilterpump under det förhöjda trädäcket i anslutning till poolen? Borde funka ett-två år iallafall?

Hälsningar
Clas

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Budget pool bygge inkl trädäck, staket mm
« Svar #3 skrivet: december 27, 2012, 19:29:57:57 »
Det enda jag kan tänka mig kan bli ett problem med pumpplaceringen är att den kanske bullrar så att det stör när ni inte badar utan sitter och slappar vid poolen, fundera på om du kan ljudisolera, utan att för den sakens skull gör det allt för tätt (pumpen behöver kylning)
Du skulle ju också kunna sätta in en brytare bra placerad, så du enkelt kan stänga av cirkulationspumpen om den stör, kanske t.o.m en "pensionärstimer" så att du kan stänga av den i ett par timmar - och sedan återstartar den själv.
(Pensionärstimern fungerar väl oftast tvärt om, spisen skall stänga av sig automatiskt efter en viss tid om de glömmer)

Tanken med timern är att ni inte av misstag skall glömma att starta pumpen igen, det kan rätt fort bli algbildning efter bad om man inte kör pumpen.

Rent allmänt så brukar jag rekommendera att man itne snålar med slangarna mellan utlopp, filter/pump och inlopp, man får mycket effektivare rening om man kan maximera flödet, och då är rejäla slangdiameter ett prisvärt sätt, istället för att välja en större cirkulationspump för att få samma effekt.

Smart att inte satsa allt för mycket när målet ändå är att köpa nåt bättre längre fram.
Huruvida frigoliten håller eller ej beror nog mest på vilken typ av frigolit det är, är det billig vit "förpackningsfrigolit" lär den inte hålla för trycket, men är det en hård markskiva så brukar det hålla, även om det kan bli hälmärken om man hoppar i poolen.
Du kan ju för övrigt testa frigoliten innan, lägg en skiva på ett hårt underlag, klättra upp en meter, och hoppa sedan ned på den utan att låta benen vara allt för "mjuka".
Med klackskor blir det nog hål i 98% av alla pooler i Sverige.  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Budget pool bygge inkl trädäck, staket mm
« Svar #4 skrivet: december 27, 2012, 23:43:56:56 »
Jo buller kan ju vara lite irriterande, men det går ju att bygga lite skydd runt om man bara tänker sig för så att kylluft kommer till. Men "pensionärstimers" är väl ALLTID sådana att de slår AV efter den inställda tiden. Man får nog ha något mera proffsigt tidrelä i så fall.

Slangdiameterar som är väl tilltagna är säker bra, fast i det här fallet blir ju ledningarna väldigt korta jämfört med om man har maskinrum inne i huset, så man behöver nog inte ta till några maxdimensioner heller.

Vad det gäller skiva så menade jag förstås hård, inte gård som jag skrev... Man kan ju t.ex. lägga plywood på frigoliten och sedan någon lämplig tunn dämpduk mellan den och linern.

Nja att det skulle gå hål i 98 % av alla pooler om man badar med klackskor betvivlar jag. Man kan ju först räkna bort alla linerlösa pooler, som betongpooler, stålpooler, PP-pooler m.fl. Men det var ju en här på forumet som hade testat i deras pool trots liner (de skulle ändå byta ut den) och dansat med högklackat vid någon poolfest utan att något hände, men väl att märka då hade de hårt underlag (betongplatta) under linern. Trots allt väger man ju mycket mindre i vattnet. Men vi som har hårda pooler slipper ju oroa oss för sådant. Samma sak om t.ex. en hund hoppar i / ramlar i - klorna är ju rätt vassa om den krafsar för att komma upp. Även älgar i pooler har ju hänt och klövarna är nog rätt vassa, plus att de har en vikt på några hundra kilo. Så en tålig botten kan nog vara bra vare sig man har poolfester eller inte. Och har man en verklig budgetpool så är väl oftast linern lite tunnare än på de lite mera påkostade.

Utloggad Klabbarpan

SV: Budget pool bygge inkl trädäck, staket mm
« Svar #5 skrivet: januari 01, 2013, 20:55:56:56 »
Hej och tack för era svar... Frigoliten är billig skitisolering som jag köpte till poolen första året då stod poolen på lermark och bara frigoliten mellan lera och pool, blir lite avtryck men tror att den får duga även nu då den är 5 cm tjock så blir det inga större problem att byta isoleringen när poolen byts, 2 år borde frigoliten duga.. I värsta fall får jag tömma poolen och byta frigoliten. Fördelen blir att jag kan bygga upp trädäck inkl trappa till pool med rätt höjder då det verkar finnas vettig isolering sm är 5 cm tjock.

Isolera pumpen lite lagom mycket är ett topprids, inga större problem att få till.

Tror inte att jag kommer byta slangdimensioner i detta läge utan blir intex original 32 el 38 mm.

Idagsläget lutar det åt en sandfilterpump från Harald nyborg och förbereda för poolvärmepump och även förbereda för att kunna bygga ett litet indre maskinrum/skjul. Förberedelserna kommer innebära förbereda för slangdragning i trädäck.

Tack för era tankar, har en känsla av att allt kommer hinna förändras innan poolen är på plats.

/clas

Utloggad Klabbarpan

SV: Budget pool bygge inkl trädäck, staket mm
« Svar #6 skrivet: januari 07, 2013, 20:09:54:54 »
Har nu börjat räkna på hur mycket virke som ska beställas hem, det jag funderar på är hur jag ska sätta sargen mellan trädäck och pool, har ett par alternativ men vet inte vilket som blir bäst vad säger ni.

1 bygga hålet inkl sarg runt, troligen försöka blöta 45*22 virke och böja och skruva fast

2 bygga det 16 kantigt och gera alla brädbitar

3 annat förslag?

Poolen är idag 16 kantig men kommer om ett par år bytas till en rund, anledningen att jag vill ha sargen är för att undvika att ha ändträ "mot" poolen, kommer ha några cm mellanrum, men om poolen flyttas lite vill jag inte riskera att poolen skaver mot ändträet, tacksam för alla tips och idéer


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Budget pool bygge inkl trädäck, staket mm
« Svar #7 skrivet: januari 08, 2013, 17:57:36:36 »
Tror du itne det blir svårt att bygga nu, för en pool som kommer om några år?
Det är ju inte ens säkert att den pool du tänkt dig finns att köpa då...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Klabbarpan

SV: Budget pool bygge inkl trädäck, staket mm
« Svar #8 skrivet: januari 08, 2013, 19:56:57:57 »
Jag tänkte på det igår och det är ju en risk, kan ju även va så att denna pool håller i 5 år och vi är jättenöjda med den...

Får nog bli 16 kantigt efter befintlig pool men tänka lite när jag sätter reglarna för att göra en förändring hyfsat smidig...

Jag vill ha vår nu och börja bygga...

Härligt med lite respons på det man skriver!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Budget pool bygge inkl trädäck, staket mm
« Svar #9 skrivet: januari 08, 2013, 21:40:01:01 »
Du har inte gjort någon ritning på altanbygget som du kan bifoga?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan