Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nu har jag fått tummen ur!  (läst 3630 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peteristan

Nu har jag fått tummen ur!
« skrivet: december 28, 2013, 13:16:08:08 »
Nu har jag kommit igång med mitt poolprojekt.. Har lämnat in bygglovshandlingar till kommunen, som jag fått tillbaka för kompletterande uppgifter. Men slutet av nästa vecka skall allt vara klart för 'kommunens beslutstid'..

 Men en 'liten' osäkerhet smög sig in.. Vad har jag så missat ?

Tre personer säger att allt kommer kosta en miljon..  Men de offerter jag har papper på talar emot.. Vad säger samlade kunskapskällan här?

Jag är hantverkare och gör allt bygge själv..
Bakgrunden är poolhus 100 m2 med thermopool 8*4 m

Bygglov 7000 kr

KA 21000 kr

Grävning 10 000 kr (markförhållanden kända)

Pool 60 000 + betong armeringsjärn etc 7000 kr

Reglar (45*220) fackverk takstol etc 50 000

Fönster 20 000 kr

Ventilation inkl 2 st Wood 50 avfuktare 15000

El 20 000kr

Plus material till plattan 25000

Sedan är det kosmetiskt inne som tillkommer.. Byggs självklart enligt de regler /praxis med bl.a. Bkr ...

Totalt 240 000

All isolering inkl i mina offerter..

Bara att ta vanligt butikspris via nätet på ex fibo-tresbo (exempel) är det långt ifrån den miljonen som hävdas...

Min kalkyl är på 400 000 totalt..

Så.. Har jag totalt missat ngt eller ska jag lita på mig själv och offerterna ? :)

Tack för er tid :)

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Nu har jag fått tummen ur!
« Svar #1 skrivet: december 28, 2013, 16:07:11:11 »
1 miljon låter ju väldigt högt om du är självbyggare ! Vi har också inomhuspool och ett poolrum på ca 100 m2 och en 8x4 m pool, men kom inte i närheten av de siffrorna. Vi gjorde också det mesta själv, men kostade på lite extra i form av kemikalieautomatik, jetstream (hemmabyggd) m.m. Vi hamnade väl totalt runt 250-300.000:- ,lite beroende på hur man räknar eftersom vissa system servar inte bara poolen/poolrummet utan har andra kopplingar till huset också.

Utloggad peteristan

SV: Nu har jag fått tummen ur!
« Svar #2 skrivet: december 28, 2013, 16:38:14:14 »
Tack Erica!

Nu vet jag bättre än lyssna på tyckare..

Byggnaden och allt det kan jag på mina fem.. Min okunnighet är pooldelen.. Men jag är på banan..

Tack för ditt svar.. Självklart kommer bilder när jobbet startar i vår med grävning tills allt är klart :)

Utloggad Erica

SV: Nu har jag fått tummen ur!
« Svar #3 skrivet: december 29, 2013, 13:48:08:08 »
Jag kan tillägga att dels var vårt bygge ju för några år sedan, så något har saker förstås stigit. VI köpte en del saker begagnat - t.ex. fönster. Du måste ju ha treglas isolerfönster i ett poolrum. Eftersom min man är elkraftsingenjör och själv har behörighet så kunde även elet fixas som självjobb. Samma med vattenrör m.m., vi bor ute på landet och har egen brunn, alltså får man koppla det själv.

Jag ser inget pris för något tak i din kalkyl, det fodras ju både ytter och innertak, men du nämner bara takstolar. Ventilation har du nog räknat för lågt på. Bara ett fläkt/värmeväxlaraggregat kostar ju minst den summan du nämnde, sedan kommer alla rör, krökar, huvar, ventiler m.m. som tillsammans ger nästan lika mycket. Likaså är PEM- och PVC-rör och delar till poolens maskinerier inte så billiga. Jag tror att den delen drog till runt 10.000:- för vår del.

Vad har du tänkt för pooltyp ? Med tanke på att du angett 7000:- för betong och armeringsjärn så är det väl knappast en betongpool ? Har du räknat in filter/reningsverk/uppvärmning någonstans ? Poolbelysning ? Men visst, du skrev ju att din kalkyl landade på 400,000:- så där har du ju en hel del marginal jämfört med vad vi betalade. Långt långt ifrån den där miljonen som du tydligen fått höra om :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan