Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: brun-gult vatten från egen brunn  (läst 18776 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tomelf

brun-gult vatten från egen brunn
« skrivet: juli 03, 2013, 22:05:59:59 »
Hejsan alla glada :-)  Efter att ha suttit och läst en hel del på det här trevliga forumet så tänkte jag att det vore på sin plats att skriva ett inlägg för att få svar på min fråga.

Jag har köpt mig en mindre rampool till ungarna och fyllt den med vatten från en gammal grävd brunn på gården. Problemet är att när jag fyllde poolrn första gången så var vattnet helt röd-brunt. Så jag gjorde enligt anvisningarna och justerade upp Ph till rätt nivå och chockklorerade.

Efter en natt så hade det inte hänt någonting alls. Då provade jag att blanda i flockningsmedel enligt anvisning och lät det stå ett dygn utan pump igång. Fortfarande ingen skillnad och inga flockar som lagt sig på botten.

Jag tröttnade och tömde ur allt vatten och började om med samma sak igen och nu står jag här 3 dyng senare och vattnet är fortfarande missfärgat. Det börjar dock bli bättre efter att jag chockat en gång på morgonen och en på kvällen.

Är det någon som har några tips på vad jag gör för fel, eller vad jsg bör göra för att få vattnet fint?

Mvh Tommy :-)

Poolgiganten

Utloggad Pellepool

SV: brun-gult vatten från egen brunn
« Svar #1 skrivet: juli 03, 2013, 22:16:27:27 »
Det kan vara så att du har järn i ditt brunnsvatten. Prova att tillsätta ren askorbinsyra (C-vitamin) så blir det kristallklart på ett par minuter om det är järn. Jag tillsatte 1kg för 40000 liter.

Utloggad Tomelf

SV: brun-gult vatten från egen brunn
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2013, 11:17:20:20 »
Det är nog en hel del järn i vattnet skulle jag tro. Jag tycker bara att det är konstigt att det inte fungerar med flockningsmedel, när det står överallt att det är de som man ska använda. Förstör man vattnet om man chockklorerar för mycket eller är det skillnad på långtidsklor och snabbklor. Vart kan man köpa den där askorbinsyran någonstans? På en någon järnhandel eller livsmedelsaffär kanske?

Mvh

Utloggad Pellepool

SV: brun-gult vatten från egen brunn
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2013, 12:45:50:50 »
Här köpte jag 2kg. Billigaste jag kunde hitta. På Amerikanska forum hittar man mycket info om  ehandling med ascorbic acid.

http://borgebykryddgard.jetshop.se/kiloforpackningar-c-103-7.aspx




Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: brun-gult vatten från egen brunn
« Svar #4 skrivet: juli 04, 2013, 18:09:37:37 »
Hej! Jag köpte askorbinsyra på willys matkedja.
Finns i deras kryddsortiment visserligen lite mindre påsar
men det är bara köpa så många du behöver tror inte
det var dyrare än den länkhänvisningen
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Tomelf

SV: brun-gult vatten från egen brunn
« Svar #5 skrivet: juli 04, 2013, 21:51:40:40 »
Tack för alla svar. Då blir det till att uppsöka matvarubutiken då :-) . Är det dumt att fortsätta chockklorera ett tag till för att sedan ta det där ni tipsade om sist? vattnet blir ju finare och finare nu för varje dag som går. Bytte även filter idag och det var så brunt och skitigt så hälften hade räckt :-)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: brun-gult vatten från egen brunn
« Svar #6 skrivet: juli 05, 2013, 01:03:03:03 »
Jag tror att tiden och filtret är det som fixar ditt bruna vatten. Det gäller nog bara att vänta. Och naturligtvis hålla koll på värdena under tiden.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Tomelf

SV: brun-gult vatten från egen brunn
« Svar #7 skrivet: juli 05, 2013, 16:43:59:59 »
Nu har jag provat att ha i sånt där askorbinsyra, och visst blev det bättre men fortfarande inte bra. Det konstiga är att kloret försvann helt när jag hade i det där och ph värdet blev lägre.?
Jag försöker posta ett par bilder så får ni se hur det såg ut när jag startade

Utloggad Tomelf

SV: brun-gult vatten från egen brunn
« Svar #8 skrivet: juli 05, 2013, 16:45:53:53 »
Så här såg det ut tidigare idag innan askorbinsyran.

Utloggad Tomelf

SV: brun-gult vatten från egen brunn
« Svar #9 skrivet: juli 05, 2013, 16:47:04:04 »
Så här ser det ut nu efter askorbinsyran.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan