VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: JF Storpool Delux 5,5 Rund  (läst 16186 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Davidkulneff

JF Storpool Delux 5,5 Rund
« skrivet: juli 16, 2017, 14:44:10:10 »
Vi bestämde oss för att bygga pool.
Valet föll på JF och en rund 5,5 m. Vi tvekade in i det sista mellan den och den ovala på 3,6-6,1 men för att slippa stödbenen blev det den runda. Vi börjar med lite planering och grävbilder! Vår plan var att gräva ner den ca 40 cm för att kunna bygga in den med befintligt trädäck senare med två trappsteg upp.
« Senast ändrad: juli 16, 2017, 16:47:32:32 av Davidkulneff »

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: JF Storpool Delux 5,5 Rund
« Svar #1 skrivet: juli 16, 2017, 16:49:31:31 »
Grattis! Tänk på ett bra överdrag som isolerar och hindrar avdunstning för att kunna hålla poolen varm. Ni behöver en poolvärmepump om vattentemperaturen ska bli behaglig. Barnsäkerhet krävs i form av antingen minst 90 cm högt staket eller överdrag som tål att gå på och som barn inte kan ta sig under.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Davidkulneff

SV: JF Storpool Delux 5,5 Rund
« Svar #2 skrivet: juli 16, 2017, 16:51:58:58 »
Blev sjukt mycket jord... Närmare bestämt 14 kubik. Grävde en kvadrat på 6x6 meter för att ha lite spelrum. Goda vänner och familj fick snällt hugga i en dag. Allt klart på samma dag! Vi hade inget val dessutom eftersom det var då vi kom över släpet och poolen skulle levereras dagen därpå  >rulla<

Ett hinder på vägen blev att vi inte visste vad vi skulle göra med all jord. En vän tipsade om företag med släpväxlare. En annan vän löste släpet och satte dit, hämtade på eftermiddagen och sen var det klart!

Utloggad Davidkulneff

SV: JF Storpool Delux 5,5 Rund
« Svar #3 skrivet: juli 16, 2017, 16:55:35:35 »
Dagen efter grävning kom poolen. Väl packeterat och med allt som skulle finnas där. Iväg och börja köpa cellplast. Upptäckte att jag bara fick med 3 pkt per vända så fick bli 2 vändor. 48 skivor totalt av XPS300 ca 120x60 cm. 5 cm tjockt. Även konstgräs fick handlas på Bauhaus. Tog 4 bitar 4x2 m för enklare transport hem. Dock hade det räckt med 3 såna bitar...

Utloggad Davidkulneff

SV: JF Storpool Delux 5,5 Rund
« Svar #4 skrivet: juli 16, 2017, 16:58:20:20 »
Sen var det drygt 1,6 ton stenmjöl som krattades ut och lodades in med hjälp av kompis. Lång bräda med ett vattenpass ovanpå fick bli måttstock och fick till det hyfsat rakt tyckte vi. Efter några timmars vattning/ regn så kollade jag pölarna och justerade stenmjölet med krattan. Detta gjorde jag 2-3 vänder innan jag var nöjd. Småpölarna som blev sen fick va där.

Utloggad Davidkulneff

SV: JF Storpool Delux 5,5 Rund
« Svar #5 skrivet: juli 16, 2017, 17:01:00:00 »
Söndag- grävning
Måndag- Leverans pool och stenmjöl på
Torsdag- Poolbygge! Blev någon dags paus att inhandla cellplasten och invänta fint väder och att vännerna hade tid att hjälpa till

Utloggad Davidkulneff

SV: JF Storpool Delux 5,5 Rund
« Svar #6 skrivet: juli 16, 2017, 17:04:37:37 »
Tipset är att va minst 4 personer... Att hålla plåtramen behövdes ända fram till att det var ca 10 cm vatten i! Linern hade vi ute i solen under hela dagen så den var lättarbetad när den skulle i. Ett annat tips är att lägga den gröna mattan innan man monterar ramen. Blev att skära till men fick nog till det rätt bra. Vi skar också ut håll i cellplasten för marksten att placera under alla ben för ökad stabilitet.
Vi var två i baljan som drog i linern, och två utanför som monterade benen så småningom.

Utloggad Davidkulneff

SV: JF Storpool Delux 5,5 Rund
« Svar #7 skrivet: juli 16, 2017, 17:06:19:19 »
Tar sjukt lång tid att fylla baljan... Vågade inte ha vattnet igång på natten ifall nåt skulle gå snett.

Utloggad Davidkulneff

SV: JF Storpool Delux 5,5 Rund
« Svar #8 skrivet: juli 16, 2017, 17:27:33:33 »
Skar hål till skimmer och inlopp och monterade alla packningar och kopplingar. Gick ganska smärtfritt även om jag nästan har tummen där den inte ska vara...

Däremot upptäckte jag sedan läckor både vid inlopp och skimmer... Inloppet lyckades jag nog lösa med silikon, men ska kolla på detta igen vid tillfälle. Skimmern droppar det fortfarande under så det måste nog åtgärdas snarare...

Försöker just nu få igång pump/ filter så vi kan chock- klora lite, men det vill sig inte. Får för lite vatten in i pumphuset i pumpen tror jag. Fyller på lite mer vatten och hoppas öka trycket nedåt i skimmern lite så kanske jag kan dra igång det.

Utloggad Davidkulneff

SV: JF Storpool Delux 5,5 Rund
« Svar #9 skrivet: juli 17, 2017, 13:19:11:11 »
Mer vatten i poolen var lösningen för att få tryck i pumpen. Chockade poolen igår och bra värden idag enligt stickorna. Dock är det på tok för kallt... 18 grader, burr. Elektriker kunde ev. i nästa vecka så då kan vi få igång värmepumpen också hoppas jag.

Idag kom efterlängtad hjälp också för att lösa läckorna. Pumpade ut vatten till ner under skimmern, sen monterade vi av skimmer, tätade med flera varv gängtejp och i igen. tätt! Passade på att skruva dit avstängningsventilen där också som jag visst missade vid montering  ::)
Vid inloppet drog vi åt "muttern" och gängtejpade om avstängningsventilen där. Jag som trodde man bara skulle dra på nåt varv med tejpen sen var det klart. Nej, flera varv och på rätt håll var det visst  :angel:

Nu är systemet tätt och håller på att fylla på vattnet vi pumpade ur. Solen skiner så hoppas få upp några grader idag också bara med hjälp av solfolien.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan