VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läckage litet men svårstoppat  (läst 2550 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Läckage litet men svårstoppat
« skrivet: augusti 23, 2007, 20:46:40:40 »
Hej,

Jag har sedan ett bra tag tillbaks ett minimalt läckage vid topplocket på min 6 vägs ventil.
Jag har ett Astral Cantabric filter med toppmonterad ventil (Astral part no 20565).
Det läcker i toppen ovanför anslutningen till pumpen, jag har bytt packningen överst av de som ingår i packnings kit med nummer 5
på sprängskissen, se länk http://pdbdocs.astralpool.com/recambios/KIT14_UniRec0283_AP_v01-2007.PDF

Jag tror att orsaken till läckaget är att jag råkade starta backspol mot ett stängt avlopp under bråkdelar av sekund innan
jag insåg misstaget och stängde av pumpen. Har ngn (t.ex PelleiSthlm) med kunskaper om Astrals prylar några ideér så tas de tacksamt emot.

Känns lite surt att behöva köpa en ny ventil för att få det tätt. Jag har synat plasten och kan inte se några skador, vattnet sipprar sakta fram
i skarven mellan locket (no 2 på skissen) och bildar så småningom en droppe som så småningom faller. Hur som helst så blir det avlagringar av vattnet
när det dunstar och jag vill gärna ha det tätt.....

Tacksam för ideér.

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage litet men svårstoppat
« Svar #1 skrivet: november 25, 2007, 19:24:31:31 »
Hej,

Alla mysterier har en lösning, en del uppdagas andra inte :)

Har idag synat min 6-vägsventil med förstoringsglas och lupp i stark belysning inne i garaget.
Resultatet av den övningen ger vid handen att jag kan byta packningar hela livet utan att få det tätt,
det finns en hårfin spricka i ventilhuset kring en av klackarna som utgör ena halvan av lockets bajonettfattning.

Har täckt sprickan på insidan med super-epoxi, återstår till våren att se om det hjälper. Hade slut på Tangit lim,
vilket kanske hade varit ett bättre alternativ. Jag tycker det känns som om detta löser upp plasten lite när man limmar.
Om så är fallet så kanske det skulle göra susen även på min lilla spricka. Om det finns kunskap om vad Tangit gör med plasten så tar jag mer än gärna emot lite sakkunskap...
Silvertejpen kändes lite väl simpel även om det var frestande...

Hoppas jag slipper köpa ny ventil till våren, men blir det så så är det en dyr lektion i att alltid ha avloppet öppet.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad PelleSthlm

SV: Läckage litet men svårstoppat
« Svar #2 skrivet: november 26, 2007, 11:31:42:42 »
Kolla på www.gpa.se under produktkatalog/varudeklarationer. Där hittar du info angående Tangit. Observera att ditt ventilhus är tillverkat i ABS-plast...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag