VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: PP-pools-projekt i Skåne [LÄCKOR...]  (läst 37226 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cy_berg

PP-pools-projekt i Skåne [LÄCKOR...]
« skrivet: april 30, 2009, 15:51:41:41 »
Ja, då börjar det dra ihop sig! Min fru och jag har spenderat ett antal år med att totalrenovera vår gamla Skånelänga (korsvirke med tegel i facken) och började redan för några år sedan lite löst diskutera pool. Nu är husrenoveringen klar, och vår trädgård behöver egentligen fixas till eftersom vi grävt en hel del i den och inte lagt ner någon tid för skötsel p.g.a. av att tiden gått till renoveringen. Vi fick in en offert på ca. 100k för att gräva av lite, bredda infarten för att lättare komma in med hästtransport, lägga lite plattor etc. 100k för att göra något som knappt märks  ::) Nä, vi lägger pengarna på en pool istället! Vi började göra lite research kring hur mycket 100k räcker till, olika typer av pooler etc. etc. och som vanligt inser man snabbt att det är en djungel. Jag har med stor nyfiken och behållning läst en jädrans massa trådar här inne och jag insåg att vi faktiskt MÅSTE göra slag i sak för det verkar så trevligt med pool hemma  :) Det ska bli väldigt skönt att slippa åka iväg bara för att så lite sommarsvalka och jag inbillar mig att poolen även bidrar till att öka husvärdet (i alla fall inte sänka det). Och nu när det börjar dra ihop sig inser jag att jag lika gärna kan starta en byggtråd här för att så att säga ge tillbaka lite till forumet som tack för alla bra trådar och inlägg. Jag ska försöka återkomma med bilder allteftersom.

Projektet
Själva projektet innebär en pool, plus trädäck som förhoppningsvis blir i olika nivåer. Därtill tillkommer lite grävning som inte direkt tillhör poolprojektet men som ska göras samtidigt.

Pooltyp
Jag har en ungefärlig budget för poolen på 100k. Det innefattar själva poolpaketet, grävning, underarbete, lite inkoppling osv. Trädäcket går på en egen budget. Men med tanke på den låga budgeten insåg jag snabbt att jag behöver lägga mig i liner-pools-segmentet. Jag hade egentligen hellre köpte en pp- eller glasfiberpool eftersom jag tycker den "känns" mer rätt, men de priser jag kollat på dessa gör att jag blir lite avskräckt om jag ska hålla mig inom budgeten (ja, det går helt enkelt inte alls, den billigaste 3*8 poolen i glasfiber jag har hittat var från Polen där den kostade 85k).

Vi bor ute på landet och hela vår tomt på ca. 3500m2 är gräsmatta, så ytor har vi gott om  :D tanken är att poolen ska ligga bakom vårt hus (söderläge) och den totala gräsytan vi kan utnyttja är väl ca. 20*20 meter. Vi började mäta ut hur mycket 8*4m är eftersom det verkar vara standardi storlek. Vi insåg ganska snabbt att det kändes lite väl litet, och eftersom vi har ganska mycket plats lutar det åt något i stil med 5*10.

Jag ringde och pratade med Rubinpool idag eftersom de ligger i Skåne, där vi bor, och verkar välrenomerade. De har bra priser och en leveranstid på 3-4 veckor vilket är helt lagom. Deras ovala pooler i lagom storlek ligger på dryga 40k vilket känns billigt. De är dessutom 1,5 djupa vilken är en förutsättning för oss. Min fru vill tvunget ha en trappa i poolen och det var dyrare än jag trodde. Rubinpool tar 20-25k för en trappa och det tycker jag är rätt mycket. Det gör att poolpaketet hamnar på nästan 70k  ::) Nåväl, skulle man köpa en så stor pool i PP eller glasfiber springer det väl över 100k.

Min tanke är att försöka ta mig till Rubinpool och prata lite närmare med dem kring projektet, och försöka göra det till hlegen (om de har öppet) eller i mitten på nästa vecka.

Processen
Jag ringde idag för att dubbelkolla om man behöver bygglov, men kommunen meddelade att eftersmo vi bor på landet behövs varken bygglov eller bygganmälan. Vidare ringde jag "vår" lokala schakt-firma och de ska komma och diskutera gräv/schaktning till helgen om de hinner. Jag tänker inte ta in fler offerter eftersom jag av erfarenhet vet att de gör ett bra och billigt arbete, men någon form av uppskattning hade varit bra. Det kan bli lite trickigt att komma in med stora maskiner på baksidan av vår tomt, men det ska nog lösa sig. Min förhoppning är att de ska kunna komma och gräva hålet till poolen inom 2-3 veckor så att jag kan påbörja grundarbetet. Jag kommer med största sannolikhet att ta lite hjälp med det av lite folk som vi haft till vår husrenovering. Rubinpools pooler kräver ingen gjuten platta men det ska ju ändå dit makadam eller motsvarande, dränering, frigolit etc.

Ja, so far so good  :) Jag vet att jag är tidsoptimist så vi får väl se hur långt projektet tar i kalendertid. Jag ska försöka uppdatera med lite foton när det börjar hända saker.

/Kristian
« Senast ändrad: oktober 13, 2021, 11:32:16:16 av Rickard »

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Markpoolsprojekt i Skåne under uppstart
« Svar #1 skrivet: april 30, 2009, 19:04:18:18 »
Hej o Välkommen.  :)

Mycket bra prioritering! Pool är underbart att ha. <sol>

Rubinpool har mycket välfyllda packet så där tror jag du gör ett bra köp, o en härligt stor pool dessutom.
Några funderingar på uppvärmning?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Markpoolsprojekt i Skåne under uppstart
« Svar #2 skrivet: april 30, 2009, 21:12:51:51 »
Hej Kristian! Vilken trevlig introduktion
Jag är svag för gamla hus i allmänhet och skåne/hallandslängor i synnerhet. Så posta gärna nån bild på huset.

Kristian! En skånelänga med en 10X5 utanför kan väl inte vara helt fel, jag tror du är på rätt spår O0

mvh Mats

 

 

 
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad cy_berg

SV: Markpoolsprojekt i Skåne under uppstart
« Svar #3 skrivet: maj 01, 2009, 00:13:17:17 »
Hej o Välkommen.  :)

Mycket bra prioritering! Pool är underbart att ha. <sol>

Rubinpool har mycket välfyllda packet så där tror jag du gör ett bra köp, o en härligt stor pool dessutom.
Några funderingar på uppvärmning?

Tack  :)
Jo, funderingar på uppvärmning har jag haft, men just nu kommer vi att arbeta efter förutsättningen att inte ha någon värme alls under denna sommar. För vår del kommer syftet med poolen vara att svalka sig i under de varmare dagarna vilket bör innebära att poolen redan har en hyfsad temperatur. Vi får se hur det funkar, vi kanske omvärderar det  ::) Vi installerade en pelletspanna när vi renoverade huset och jag ska kolla om det går att värma poolen med denna. Min tanke är att ha pump etc. i pannrummet som ligger 5 meter från det ställe där poolen ska ligga, och det är väl inga problem att ha den en bit ifrån poolen? Jag vill gärna slippa att ha ett separat "rum" under trädäcket eller i anslutning till detta, endast för pump och sådant.

Utloggad cy_berg

SV: Markpoolsprojekt i Skåne under uppstart
« Svar #4 skrivet: maj 01, 2009, 00:17:14:14 »
Hej Kristian! Vilken trevlig introduktion
Jag är svag för gamla hus i allmänhet och skåne/hallandslängor i synnerhet. Så posta gärna nån bild på huset.

Kristian! En skånelänga med en 10X5 utanför kan väl inte vara helt fel, jag tror du är på rätt spår O0

mvh Mats

Tack  O0
Jag ska posta lite bilder på huset och den del av trädgården där poolen är tänkt att vara. SKa försöka fixa det under helgen  :)

Jo, storleken på poolen känns viktig, alltså att inte snåla för jag tycker personligen att det ska gå att ta ett par simtag, och att det ska kännas att det inte bara är ett "hål i marken" Jag håller på med lite skisser för att se hur stor pool det går att ha. Det är ju inte bara poolen som ska få plats utan ett trädäck som poolen ska vara nersänkt i. Jag planerar att göra trädäcket i 2 etager så att man kan ha bord/stolar och kanske en grill ett etage upp (2-3 trappsteg upp) och allt det ska ju passa in i landskapet så att säga. 

 
Rättade citatet.
Fia

 
« Senast ändrad: maj 01, 2009, 09:34:59:59 av Fia »

Utloggad cy_berg

SV: Markpoolsprojekt i Skåne under uppstart
« Svar #5 skrivet: maj 01, 2009, 19:14:48:48 »
Idag har vi varit ute i trädgården och planerat och planerat och planerat...det är svårt att visualisera poolen, trädäck, nivåer etc. Vi la ut en trädgårdsslang för att få lite koll på poolens tänkta storlek, och la ut lite bråte för att markera trädäckets olika delar. EFtersom poolen kommer att bli oval kändes 10*5 meter helt lagom, så det blir nog den storleken. Ett "problem" är att det största pool-skyddet som Rubinpool säljer är ca. 10*5 meter. Vi kommer att ha en trappa och oavsett om vi sätter den på lång- eller kortsidan kommer Rubinpools största poolskydd inte räcka. Jag ska prata med dom nästa vecka för att se om/hur man löser det.

Jag har också läst en massa trådar om dränering och känner att jag börjar få lite koll på det. Jag grävde efter avlopp och annat häromåret så jag vet precis var avlopp och dagvatten går, vilket bara är några meter från det ställe vår pool kommer att ligga. Dagvattnet går bara 80cm under marken så det får bli dräneringspump men det borde väl inte vara några konstigheter.

Här är förresten huset i fråga. 2 bilder från framsidan. Huset är en gammal tjänstebostad till en herrgård som ligger ett par hundra meter från huset, och har från början troligtvis huserat 3 familjer. Byggt ca. 1830.



Här är en bild på baksidan av huset. Man kan ana konturen av en gul trädgårdssland som markerar poolens tänkta placering. Det som ut som kriget på baksidan efterom vi grävt en del där till vatten/avlopp/kulvertslangar. Som man kan se ligger det ett gammalt träd mitt i poolen  ::) och det ska fällas. Det är ett gammalt plommonträd med gudomligt goda plommon, men det är ruttet och ett par stora grenar har redan trillat av helt av sig själva.


Här är en bild tagen från terrass-dörren på baksidan av huset. Det är den utsikt vi får från trädäck och pool  :)


Utloggad cy_berg

SV: Markpoolsprojekt i Skåne under uppstart
« Svar #6 skrivet: maj 07, 2009, 17:00:33:33 »
Som jag nämnt i en annan tråd här innen går vi just nu i valet och kvalet mellan att välja en linerpool + trappa eller en PP-pool. Jag har fått bra priser på glasfiberpool från Polen, men måtten blir för små. Deras pool som är 8*3,70 som de har kampanj på är mindre än när man tittar på de faktiska innermåtten plus att allt sluttar inåt ju längre ner man kommer vilket gör bredden på poolen på botten till ca. 3m. Det känns helt enkelt för litet, och går man upp i storlek blir deras pooler för dyra för vad jag har lust att lägga på detta projekt.

Som det ser ut nu kommer vi att välja en PP-pool 4*9m, troligtvis oval med trappa inuti. Jag har fått ett pris på 104k för en sådan pool, och är inte riktigt säker på om det är det bästa jag kan få, men det är av en firma som ligger 4 mil från oss eller och jag tycker det känns tryggt att handla av någon som är nära.

Vår "hovleverantör" av gräv- och schakttjänster var på plats idag och jag bad om offert på följande:

* Gräva ut för poolen 5*10m och 1,5m djupt (poolen är 1,5m djup men den kommer att stå 30-40cm ovanför marken när allt är klart så jag behöver inte gräva ut 1,5m + extra djup för makadam etc. Istället bygger jag upp nivån runt poolen så att hela poolen fortfarande blir "nergrävd"

* Gräva 2 smala rännor; en för allt som ska in/ut ur pannrummet, och en för att nå dagvattenledningen

* Schakta bort en grusgång som är 20*2 meter (schakta bort översta 20cm eftersom vi ska slänga ut jord där och så gräs)

* Frakta bort all uppgrävd jord och deponera som fyllnadsmassor.

Jag fick garanti på kostnaden på max 25k + moms, men mer troligt runt 20k + moms. Denna firma kan dessutom ta dit en maskin och lyfta ner poolen i hålet när hålet är klart, och det skulle kosta runt tusenlappen.

Siffrorna var ungefär som jag räknat med. Jag har tänkt 8-10k för all grävning, och det är ju rätt mycket fyllnadsmassor som ska bort så 10k till för det känns inte orimligt. Fick även pris på stenmjöl (0-4) för återfyllnad runt poolen: 100 kronor + moms per ton om jag tar ett helt lass (15 ton).
« Senast ändrad: oktober 13, 2021, 11:31:12:12 av Rickard »

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Markpoolsprojekt i Skåne under uppstart
« Svar #7 skrivet: maj 09, 2009, 00:09:17:17 »
Hej !

Gillar Skånegårdar. är själv uppfödd i en med bl.a stampat lergolv anno 1765. Tittade på bilderna du lagt in och undrar varför ni inte lägger hela poolen på andra hållet =  kortsidan på poolen mot huset, kommer att ge en känsla av att kunna "simma mot kullen".....vi man hoppa och dyka gör man det från kortsidan, inte från långsidan, ta en funderare.......

LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad William

SV: Markpoolsprojekt i Skåne under uppstart
« Svar #8 skrivet: maj 09, 2009, 08:04:14:14 »

Tittade på bilderna du lagt in och undrar varför ni inte lägger hela poolen på andra hållet =  kortsidan på poolen mot huset,

LOTTERÖD

Hade precis samma tanke när jag tittade på bilderna.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad cy_berg

SV: Markpoolsprojekt i Skåne under uppstart
« Svar #9 skrivet: maj 15, 2009, 20:55:30:30 »
Angående riktningen på poolen i förhållande till huset: Jag brukar kalla mig själv för "symetriker", d.v.s. jag ser symetrier i allting överallt, och för mig känns det helt självklart att poolen ska gå i samma riktning som huset  :D MEN, det är för att jag får den känslan när jag sitter och skissar på den totala lösningen, och jag har inte reflekterat över hur det påverkar utsikten när man väl badar osv. så jag ska ta mig en funderare  O0

Nu börjar allt dra ihop sig! Jag har, som jag skrivit tidigare, fått en offert på en PP-pool från Söderro Gård med ett pris som jag tycker är väldigt vettigt. Idag var jag inne på BeQu i Skurup (vi bor ett par kilometer från Skurup) eftersom jag såg på deras gamla hemsida att de säljer pp-pooler. Deras nuvarande hemsida avslöjar inget om detta eftersom de anslutit sig helt och hållet till Folkpools koncept och hemsida. HUrsomhelst, jag bad om en offert som de skulle försöka maila mig idag men har inte fått någon än...hade egentligen tänkt beställa poolen idag för att få ett vettigt leveransdatum men jag tror jag ska ge BeQu tills på måndag för att skicka offerten bara för att ha som jämförelse. De beställer inte sina pooler från Centralplast, vilket Söderro Gård går, så vi får se hur priset ser ut. Jag befarar att BeQu är betydligt dyrare...Men nästa steg blir beställning av poolen och därefter klartecken till Skurups Åkeri & Schakt som ska stå för grävarbetet  <antman>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan