CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ännu en tragisk påminnelse om vikten av säkerhet runt poolen  (läst 5514 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.416835-tvaaring-i-alvsbyn-dog-i-pool-olycka

Ännu en dödsolycka med ett litet barn har tyvärr inträffat. Det verkar som om mångas säkerhetstänkande inte riktigt hängt med i poolexplosionen. Nu låter väl detta som det var en markpool för en 2-åring tar sig kanske inte så lätt upp i en ovanmarkare, men om jag tittar mig omkring verkar det som om folk oftast glömmer säkerheten när det gäller ovanmarkare - jag har sett hur många sådana som helst oövertäckta under sommaren, även då ingen varit i närheten av dem.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ännu en tragisk påminnelse om vikten av säkerhet runt poolen
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2010, 08:18:28:28 »
Enligt Piteå-Tidningen var det en uppblåsbar ovanmarkare, men i övrigt håller jag med, även jag har sett några pooler av denna typ som stått obevakade utan pooltäckning i sommar.

Nu kan man ju aldrig veta omständigheterna kring en enskild olycka, men rent generellt är ju täckning av poolerna och övervakning av små barn det viktigaste vi kan tänka på för att minimera olyckorna.

Vad jag tänker är att de som säljer dessa riktigt billiga pooler även borde kunna ta fram ett riktigt billigt poollarm, som larmade om någon faller i vattnet...

När mängden billiga pooler ökar blir det allt viktigare att småbarnsföräldrar inte lämnar sin barn utan uppsikt, för jag tror aldrig att vi kommer att få alla att täcka sina pooler, risken för drunkning i villakvarter kommer framöver att vara större även för de som inte själva har en pool, det är nog bara att konstatera.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5982.new
« Senast ändrad: juli 29, 2010, 08:22:15:15 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad utopiazz

SV: Ännu en tragisk påminnelse om vikten av säkerhet runt poolen
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2010, 12:56:23:23 »
Vad jag tänker är att de som säljer dessa riktigt billiga pooler även borde kunna ta fram ett riktigt billigt poollarm, som larmade om någon faller i vattnet...

När mängden billiga pooler ökar blir det allt viktigare att småbarnsföräldrar inte lämnar sin barn utan uppsikt, för jag tror aldrig att vi kommer att få alla att täcka sina pooler, risken för drunkning i villakvarter kommer framöver att vara större även för de som inte själva har en pool, det är nog bara att konstatera.

Säkerheten är oftast under all kritik när det gäller dessa pooler. Här tycker jag att säljare och tillverkare/distributörer har ett enormt ansvar att informera köpare om hur man på ett säkert sätt hanterar pooeln och de risker som en pool medför. Det räcker inte med att det ligger en lapp i paketet där det står " Det här är ingen leksak och använd endast i vuxens sällskap".

Oftast så följer det inte ens med ett säkerhetstäcke utan det är extra tillbehör som oftast inte kostar många kronor men om poolen kostar 5-700kr så är inte sannolikheten så stor att man köper till ett säkerhetstäcke för 200:-.

Att ett säkerhetstäcke dessutom inte fungerar speciellt bra på uppblåsbara pooler är ju inte heller bra. Eller som det säkerhetstäck jag såg för ett par helger sedan, färdigstansade hål i mitten som dränering. Tanken är god men i praktiken fungerar det inte eftersom täcket sjunker i mitten när ett barn hamnar där, därefter är det omöjligt att ta sig upp från täcket för ett mindre barn(vi testade).


Jag vill gärna dra en parallel till den olyckan som hände förra hösten då ett barn dog pga av slarv med elen runt en liknande pool. De poolpumpar som ingår i paketen borde antingen ha slang så att pump och kontakt hamnar långt från poolen eller ha en sladd som gör att en skarvladd inte ska behövas.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag