Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vi skal bygge en Thermopool  (läst 49930 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cyberkul

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #20 skrivet: juni 09, 2011, 21:10:04:04 »
Ser bra ut!

Gunnar

Poolgiganten

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #21 skrivet: juni 12, 2011, 09:57:52:52 »
Trappen er ferdig "designet".  :)
Er vel kanskje ikke så mye å designe. Det enkle er som regel det beste. Vi har i allefall valgt at første trinnet skal være kort, deretter to lange trinn (2x25cm) og et kort i bunnen. Siden jeg gikk tom for blokker så har jeg jukset litt med å legge grus i bunn på enkelte av skiftene for så å fylle betong. Håper for all del at ikke frostsprengning vil lage problemer på grunn av grusen. Time will show...

Pumperommet er ferdig og klart for betong.
Har støttet av mot gulvet ved hjelp av 2x4" og lagt gamle terrassebord på toppen. Dette skal gå bra. På taket har jeg brukt 10mm armeringsjern og lagt dem i et rutemønster med 10-15cm avstand mellom hvert jern. Selve betongen blir 10-12 cm tykk. For å avlaste vekten av taket og kommende terrasse så laget jeg to vertikale søyler på hver side av luken, langs med pool-veggen.

Dags for å forskale poolen. Fant ut at det kunne være lurt å støtte av alle de blokkene som har blitt svekket etter at man har felt inn alle innstøpingsdeler. Det er vel ganske elementært etter å ha lest alle de gode byggetrådene her på forumet. I tillegg er et av tipsene jeg har plukket opp at man bør støtte av like bra på utsiden av poolen. Det enkleste for meg var å bruke gamle terrassebord liggende horisontalt på utsiden, støttet av vertikale stolper. Alt stemplet av mot murer på begge sider av poolen.

Blokkene som var levert til trappebuen virket å ha en sterkere trykkfasthet i forhold til de vanlige byggeblokkene. Valgte derfor å ta en sjanse og ikke forskale rundt hele buen. (Kryss fingrene og ønske lykke til!  ::) ). Satt opp en støtte midt på buen, en i hvert hjørne og en støtte på et punkt jeg visste ville være svakt.

Gjorde klar noen gamle paller som stillas slik at man enkelt kunne bevege seg rundt når betongen skal fylles i veggene. Pumpebil bestilt....  :)

Bilder kommer når det er mulig å laste dem opp.
(Får timeout på sesjonen...)

Mvh Turbo

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #22 skrivet: juni 12, 2011, 22:37:15:15 »
Litt flere bilder...

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #23 skrivet: juni 12, 2011, 23:48:02:02 »
På fredag kom pumpebilen. Hadde bestilt 9,5 m3 med B30, 50% redusert pukk og flyt 18. Sjåføren monterte på en reduksjonstut på slangen. Pumpebilen stod også parkert på nedsiden av muren, ca 4 meter lavere enn poolen, slik at fallhøyden på betongen ikke ble så aller verst. Begynte å fylle på den ene langsiden. Betongen så ut til å ha en fin konsistens. Men så smalt det...  :o

Betongen renner ut av veggen og inn i poolen. Ganske fortvilende syn. Det er jo akkurat dette som man for all del vil unngå. Det blir gris og søl over alt. Til alt hell så unngår jeg at noe renner ned i bunnsluken. Etter en rask inspeksjon bestemmer vi oss for å prøve og fikse skaden med en gang. Sjåføren på pumpebilen må likevel laste over betong fra bil nr 2. Heldigvis skjedde skaden nær trappen, og den trenger jo også å fylles. Finner frem spader og øsekar og får skrapet opp mesteparten. Bruker en god time på å stemple av skadestedet og presse blokkene tilbake i veggen. Setter også opp ekstra støtter på utsiden av veggen. Begynner å fylle igjen. Denne gangen går det bra. MEN, det knaker og braker flere steder. På det ene stedet er veggen på vei inn mot poolen, mellom første og andre skift, men det nederste trappetrinnet tar imot. Blir bare en liten bul. Andre stedet det knaker er på kortveggen inn mot pumperommet! Heldigvis tar en av støttene til taket imot presset. Blir ikke noe mer enn en utvendig bul her også. Tredje bulen kommer midt på den samme veggen som allerede har sprukket. På utsiden denne gangen. Rekker å sette opp en støtte og presse bulen tilbake. Puh!

Prøver oss på forsiktig stauking i betongen for å få ut eventuell luft. Fører bare til mer knaking i blokkene så vi gir oss mens leken fortsatt er god og veggene er fylt.

Fyller deretter opp vegger og tak til pumperommet. Der trodde jeg at det skulle bli noen utfordringer, men her gikk det greit. Til slutt får vi støpt dekke til den nye uteboden vi skal ha ved poolen. Alt i alt brukte vi 3 timer på fyllingen, inklusive reparasjonen. Synes ikke det var så ille. Det oppstår ingen skader der hvor innstøpingsdelene er montert.

Så, hvorfor sprakk blokkene egentlig? Tror jeg har svaret. Det er tre ting som førte til at dette gikk shit. Jeg hadde ikke brukt byggskum som "lim" mellom første og andre skiftet. Det var en liten glipe mellom første og andre skiftet akkurat der blokkene sprakk. Og for det tredje så lå det 2-4cm med vann nede i første skiftet. Jeg hadde jo fylt første skiftet halvfullt med betong for å låse dem av og forhinde at dem sprakk helt nede. Men som bildet viser så har jeg laget masse små groper som vannet kan samle seg i. Når så betongen kommer så presses dette vannet ut mellom første og andre skiftet (man kan jo også se betongvannet som har rent ut ved siden av skadestedet). Dette var en dårlig kombinasjon.

Men men, etter en nervepirrende arbeidsøkt smakte Hansa'en ganske bra. Det verste er nå unnagjort. Men pass på dere som skal fylle betong i styrofoam blokker! Det lønner seg ikke å slurve...


Hilsen Turbo.

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #24 skrivet: juni 13, 2011, 21:40:28:28 »
Da var forskalingen revet. Det viste seg at veggen som sprakk ikke har blitt helt bra. Regnet med at det ville bli noen ujevnheter, men vi har fått en ganske stor bul på innerveggen.  :-\
Her får man bare gå løs med kniv og jevne ut så godt det lar seg gjøre... Trøsten er at dette kommer under vann og er kanskje ikke så veldig synlig...?

Pumperommet ble bra synes jeg. Kommer til å la forskalingen under taket stå i et par uker til slik at betongen får herdet skikkelig.

Mvh Turbo

Utloggad DJME

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #25 skrivet: juni 14, 2011, 12:43:02:02 »
De ojämnheterna fixar du lätt med en kniv och lite spackel :)  Fick liknande problem när jag limmade ihop mina bitar men det gick bra att jämna till kanterna efteråt och sedan spacklade jag med husfix för att få det lite jämnare. Nu när fleecen är ditlimmad på väggarna så syns eller känns det ingenting.

/Mikael
Thermopool 8x4 med glasfibertrappa och GT hylla.
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Utloggad lugaid

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #26 skrivet: juni 14, 2011, 17:44:59:59 »
Hej.

Tråkigt när de händer men de glöms fort.
Råkade ut för samma sak att 2 block släppte och sprack och just vid dom blocken hade jag testa att "limma" men byggskum.
Alla andra staplade jag utan att limma med något och där var det inga problem, tror byggskumet gör att blocken inte passa ihop riktigt och på så vis blir försvagade.

Annars är det en riktigt fin pool du håller på att bygga + miljön runt omkring  :)

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #27 skrivet: juni 28, 2011, 20:30:38:38 »
Takk for det Lugai,

Nå er jeg igrunnen bare lettet over at veggene tross alt holdt betongen på plass uten at det sprakk flere plasser. Det var nære på flere steder. Den aller verste bulen har vi fått på bassengveggen som vender inn i pumperommet (se bildet under). Hadde denne sprukket så ville betongen ha rent rett ned i pumperommets sluk, som igjen går rett i drenert grunn. Så her hadde man rett og slett gullhår! Naturlig nok har tiltroen min til disse styrofoam blokkene blitt noe redusert. Skulle vært artig å vite hva trykkfastheten er på blokkene som Grønt Fokus leverer. Når jeg sammenligner med Glava EPS 200 og Sundolitt XPS 300 så virker dette å være av en helt annen kvalitet og konsistens, og muligens mye dyrere også.

Hilsen Turbo

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #28 skrivet: juni 28, 2011, 20:38:43:43 »
På tide å montere knotteplast. 4000 spenn! Himla dyrt for en rull med plastik.   <hmm>

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #29 skrivet: juni 28, 2011, 21:02:54:54 »
Med knotteplasten på plass så er det klart for å fylle på igjen med pukk. Så langt har jeg fått tilkjørt 3 lass á 13 tonn. Alt ble løftet på plass med kran, på samme måte som da vi gjorde klart for støping av platen. Jammen er det lettvint og effektivt med kran, og vel verdt pengene. Eller... Vi får se på det når regningen kommer.

Etter pukken så begynte jeg å legge rør. La ned noen gamle terrassebord i bunn. Teorien med dette er at hvis grunnen skulle sige, eller av andre grunner fordele seg ujevnt, så vil plankene kunne ta av for noe av den skjeve belastningen. Har også laget til noen isolasjonskassetter av styrofoamplater. Samme typen som jeg isolerte med under basseng gulvet. Disse har relativt høy trykkfasthet og veldig lav vannopptakningsevne. Tror det blir bra. Etter at rørene ble lagt i kassettene så limte jeg det hele igjen med byggskum. Rester fra den ekstremt dyre knotteplasten får gjøre nytten sin som en ekstra beskyttelse mot vann fra oven.

Hilsen Turbo!



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag