VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: både aktivt syre och klor ??!! hjälp  (läst 11935 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alfons10elias

både aktivt syre och klor ??!! hjälp
« skrivet: juni 20, 2008, 11:34:52:52 »
hej allesammans !
Hoppas att kunna få råd av någon kunnig här... Vi har satt upp en pool ( bestway 360 rund och 122 djup ) Allt gick väldigt fort när det skulle göras för mannen skulle på 5v. tjänsteresa nu har vi haft den ett par veckor , dock ej badat så mkt i den. Jag har till min förskräckelse förstått att vi har använt oss av både klor och aktivt syre metod. Vi har köpt ett startset till poolen som innehöll aktivt syre så vi gjorde som det stod + att vi la i en "boll" med klor AQUA 7 heter den. Idag när jag skulle mäta var PH värdet ganska högt så jag tillsatte ph minus + att den aktiva syre halten var skyhög mycket högre än den skulle och jag hittar inte hur jag sänker, kan det bero på att jag (min man) använt både och ?? Hur ska jag göra ??

Jag har stängt av klorbollen...Om jag fattar AQUA 7 rätt så ska det räcka att bara ha det , eller ska jag plocka bort den ?

Måste köpa klormätare / stickor nån som har tips på var jag gör det ?

som tur är är det inte badväder så jag har några dagar på mig att rätta till det...

// helena orolig mamma

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: både aktivt syre och klor ??!! hjälp
« Svar #1 skrivet: juni 20, 2008, 12:02:13:13 »
hej
jag var in och läste på Rusta:s sida om dina grejor och vad jag förstår så räcker det med AQua7 om poolen inte är större än 10000 liter.
Du har nog gjort rätt som tagit bort kloret.
Om du har möjligheter att mäta dina värden så är det viktigt att PH ligger på 7,4-7,6
för att det skall fungera bra.
Viktigt är ju att du först får reda på vilka värden du har och sedan är det förmodligen lättare att få hjälp här på forumet
mvh + trevlig midsommar carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad alfons10elias

SV: både aktivt syre och klor ??!! hjälp
« Svar #2 skrivet: juni 20, 2008, 12:28:38:38 »
jag har tagit bort kloret idag och försökt sänka ph värdet det var på 8 enl mina mätningar jag har som sagt slängt i ph minus och ska mäta imorgon och när jag mätte aktivt syre så kan jag inte läsa mig till hur jag sänker det... det var i alla fall långt över normal värdet...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: både aktivt syre och klor ??!! hjälp
« Svar #3 skrivet: juni 20, 2008, 14:05:27:27 »
Aktiva syret förbrukas, du får vänta lite så blir det nog bra.
Kanske kan man sänka det med nåt också, men det vet jag inget om.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fia

SV: både aktivt syre och klor ??!! hjälp
« Svar #4 skrivet: juni 21, 2008, 13:35:16:16 »
Hittade dett på nätet hos Poolstar.
De går alltså att använda tillsammans men frågan är varför man ska det?
Aktivt syre ska ju vara ett alternativ i stället för klor. <hmm>

"Soft Pucks"
Klorfri desinfektering. 20 grams puckar aktivt syre. Går även att använda tillsammans med klor."

 
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan