VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Varför alltid VVX för 90 grader?  (läst 1076 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
Varför alltid VVX för 90 grader?
« skrivet: augusti 01, 2016, 08:32:58:58 »
Nu är det tredje gången jag är med om samma sak... Först när jag beställde pool upplyste jag leverantören om att jag har bergvärme och ändå skickade de en VVX för 90oC framlednings temp från pannan. De erkände dock sitt misstag och jag fick byta ut den till en för bergvärme (60oC) istället.
Nästa bygge jag hjälpte till vid var grannen några hus bort, samma sak igen, en 90o levererades men han fick inte byta utan en massa tjafs eftersom leverantören hävdade att han inte meddelat att han har bergvärme.
Nu igen med den tredje poolen jag hjälper till med, trots att det meddelats att det är bergvärme kommer en VVX märkt för 90o. Här hävdar leverantören att det gör en så liten skillnad att det går bra att köra den. Effekten som är märkt vid 90o är 88kW så vid 60o lär det inte vara mycket mer än max. 40kW skulle jag tro, knappast tillräckligt för att värma 50m3 vatten...  >:(


Varför gör leverantörerna så här, slarv, okunskap eller är 90o's pannor ännu så vanliga och bergvärme så ovanligt?

AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Varför alltid VVX för 90 grader?
« Svar #1 skrivet: augusti 01, 2016, 08:47:16:16 »
Det är ingen skillnad på 90 och 60 graders växlare, bara en annan uträkning av effekten.
När ni bytt från 90 till 60 grader, har ni då fått med samma effekt som vid första leveransen?
I så fall har ni fått en större växlare, som är dyrare, och det är väl därför de gärna skickar en 90 graders växlare...
De allra flesta fattar inte skillnaden, och så länge det fungerar så bryr sig väl poolåterförsäljarna inte om värmepumpen tvingas arbeta med lite högre temperatur, med dålig verkningsgrad som följd.

OM man har en värmepump som ger 10 kW uteffekt så räcker det ju rent tekniskt om värmeväxlaren ger 10 kW vid 55 graders framledning för att det skall fungera, men med en växlare som kan växla 88 kW vid 60 grader fram så kommer framledningen vid drift av värmepumpen bara att bli runt 40 grader och COP stiger från ca 3 till över 5.0 (på en modern värmepump).
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Varför alltid VVX för 90 grader?
« Svar #2 skrivet: augusti 16, 2016, 20:17:32:32 »
Den VVX som jag fick först var 78 kW vid 90 grader och hade väl en diameter på kanske 8 cm. Den nya jag fick sen var 75 kW vid 60 grader och har en diameter på runt 15 cm.
Min VP är på 11 kW.
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag