VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Blåsor i gelcoaten  (läst 3981 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HtotheP

Blåsor i gelcoaten
« skrivet: augusti 08, 2020, 22:41:29:29 »
Har en ny glasfiberpool som har varit igång i ca en månad. Poolen var vid leverans i ett skick som var ok. Det förekom vissa kratrar och bulor. Efter att fått ett rejält avdrag bestämde vi oss för att behålla poolen(var ev ett dumt beslut).

Nu efter ca en månad har vi fått fullt utav blåsor som är ca 2-3 mm under vattenlinjen. Tar jag hål på dom så är det blå färg under.

Kan detta efter så kort tid vara plastpest? Eller kan det vara så att det har blivit något i gelcoaten pga dåligt jobb? Eller möjligen en reaktion pga klor och värmen? Graderna i poolen är 30 grader. Har inte överdoserat klor.

Skulle det gå att få ordning på detta genom att slipa hela poolen tills blåsorna är borta. För att sedan måla 2 gånger med 2k epoxifärg. Skulle detta kunna vara en lösning eller finns det andra risker?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Blåsor i gelcoaten
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2020, 10:51:01:01 »
Att den redan vid köp hade defekter borde fått er att fundera. .. tyvärr låter det som en öststat tillverkning.  Och att slipa ner allt och göra om är ett ofantligt krävande arbete som inte många lyckas med.
« Senast ändrad: augusti 09, 2020, 19:36:54:54 av nyburjare »

Utloggad TommyC

SV: Blåsor i gelcoaten
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2020, 08:46:01:01 »
Ja troligast så är det s k plastpest. Polyesterplast har inget problem med höga halter av klor eller höga temperaturer.

När man plastar så är det väldigt viktigt att använda rätt mängd härdare (mätglas används) och att härdaren noga blandas ut i plasten. Det krävs en bra omrörare som körs kanske 3-5 minuter. Röra för hand någon större mängd är dömt att misslyckas. Temperaturen måste vara minst 20 grader hos alla material från start tills plasten är helt uthärdad. Exakta värden hämtar man från datablad på respektive produkter.

Jag har plastat många gånger och aldrig sett antydan till plastpest så det är inte speciellt svårt att göra rätt om man inte slarvar. Det räcker med för låg koncentration av härdare i delar av materialet så är risken för plastpest stor men tiden till det uppkommer varierar beroende på hur stort felet var från början. Det finns mycket att läsa om detta på nätet.

Det är omöjligt att svara på om det är lönt att reparera en pool som har omfattande interna defekter i plasten. Det dåligt härdade kan ju vara på ytan, i begränsade områden eller genomgående. Vad händer om man renoverar ytan men har kvar ohärdad plast längre in i stommen? Jag har ingen aning om svaret på den frågan.

Att plasta en hel pool är som sagt ett omfattande och ganska slitsamt arbete. Allt arbete måste ske med andningsmask och handskar. Temperaturen utomhus har man ingen koll på så oftast arbetar man i fullt solsken i 30-45 grader. Man får inte riskera att temperaturen går väsentligt under 20 grader inna plasten har härdat.

Utrustningen som behövs kostar i storleksordningen 15 000 kr. Glöm Bosch Pex och liknande leksaker. Plasten är ganska billig. En 20 kg hink gelcoat kostar ca 2000 kr. Man behöver veta vilken typ av plast som har använts. Polyester på polyester fungerar kanske att blanda olika fabrikat men polyester på epoxi fungerar inte.

Arbetsgången beskrev jag kort här: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9992.msg75210#msg75210
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

HtotheP.

  • Gäst
HtotheP.
SV: Blåsor i gelcoaten
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2020, 09:36:36:36 »
Bra svar!

Men kan man få detta på en så kort tid som en månad?

Utloggad TommyC

SV: Blåsor i gelcoaten
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2020, 11:07:15:15 »
När jag plastade första gången gick det väldigt mycket tid till funderande, sökande efter information samt material. Bara startsträckan var flera veckor. Sedan var det våndan över att investera i maskinerna. Det snabbades upp efter att jag hade provat att slipa med vinkelslip. Det biter bra men fungerar inte alls då det blir ojämnt och så dammigt att man inte ser någonting.

En pool som är gjuten mot en form brukar ha dubbelkrökta ytor. Det har jag ingen erfarenhet av. Vår pool har plana ytor förutom i hörnen.

Utöver startsträckan så kan man nog göra själva jobbet på en vecka eller lite drygt det. Totalt en månad är rimligt men med lite krångel och otur så drar det lätt iväg. Ska man beställa plast så är leveranstiden oförutsägbar. Eller så får man fel färg på gelcoat som jag råkade ut för. En mörkblå vägg var ju inte så snyggt den sommaren men det gick ju lika bra att bada.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

HtotheP.

  • Gäst
HtotheP.
SV: Blåsor i gelcoaten
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2020, 12:28:05:05 »
Jag tänkte på att blåsorna uppstod på så kort tid som på en månad. Kanske gelcoaten med kombinationen av dåligt arbete lett till detta snabbare.

Jag har en tanke om att slipa hela poolen. Slipa ytan så att blåsor och skador försvinner. Tänker inte slipa bort hela grlcoaten. Utan bara slipa bort där det behövs så att det blir rent. Sedan spackla upp på ställen där det behövs med plasticpadding. Slipa detta plant och fint. Den får sedan stå tills nästa år tömd för ev. kunna torka ur. Sedan nästa år slipa på ytan igen och tvätta den med aceton. Därefter måla poolen 2-3 gånger med 2k epoxi som används till pooler. Detta borde fungera anser jag?!

Finns det några problem med att göra på detta vis?

Utloggad TommyC

SV: Blåsor i gelcoaten
« Svar #6 skrivet: augusti 10, 2020, 22:06:32:32 »
Jag har ingen koll på hur fort det kan gå att få blåsor. Jag har aldrig haft problem med plastpest. Kanske går det väldigt fort om koncentrationen av härdare är alldeles för låg. Är det dåligt blandat så kommer koncentrationen av härdare att variera i olika delar av materialet. Det är viktigt att aldrig gå under den lägsta tillåtna koncentrationen av härdare. För Reichhold gelcoat som jag har använt mest så gäller minimum 1,5% och då har man ca 15 minuter på sig att lägga på all gelcoat som man har blandat. Blandar man 2,0% härdare så har man bara 10 minuter på sig. Högre temperatur gör också att det härdar snabbare.

Om blåsor är begränsade i utbredning då kan man fundera på om en överhandsfräs skulle vara lämplig att fräsa bort blåsorna med. Överhandsfräsen har fördelen att man kan ställa fräsdjupet med stor noggrannhet samt bearbeta små ytor till skillnad från slipmaskinen där man kommer att bearbeta ett större område runt varje blåsa. Jag har inte provat överhandsfräs på poolen så det är bara en spekulation.

Ska man använda en stor mängd spackel så kan man blanda något fyllnadsmedel (talkpulver?) i vanlig polyesterplast så blir det billigare.

Epoxi har fördelarna att den är väldigt tät, mycket tätare än polyester/gelcoat/topcoat samt att vidhäftningen är mycket bra. Det kanske kan hindra eller bromsa vidare blåsbildning. Epoxi brukar användas på båtar. Nackdelarna är att epoxi är extremt allergiframkallande samt dyrt. Det gäller att vara väldigt noga med skyddsutrustningen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Johnooo

  • Gäst
Johnooo
SV: Blåsor i gelcoaten
« Svar #7 skrivet: augusti 11, 2020, 18:32:35:35 »
Vad är det för tillverkare på poolen? Vet du hur den är uppbyggd?

HtotheP.

  • Gäst
HtotheP.
SV: Blåsor i gelcoaten
« Svar #8 skrivet: augusti 11, 2020, 20:12:16:16 »
Vet inte exakt hur den är uppbyggd.
Men antar att det är glasfiber samt gelcoat och topcoat då det var vax på ytan.

Det är en liten pool på 4x2,5 m. Tillverkaren är en pool och båtbyggare från gotland. Firman heter mikael nordin pool and boats.

Man kan ju tycka att han borde veta hur det skall byggas. Men så som den ser ut så måste han ha väldigt dålig kunskap alt. intresse för att göra kunden nöjd alt. ha någon som helst stolthet över sitt arbete.

Utloggad TommyC

SV: Blåsor i gelcoaten
« Svar #9 skrivet: augusti 11, 2020, 20:34:28:28 »
Båtar och professionellt tillverkade plastpooler brukar vara plastade mot en form. Formen håller väldigt bra ytjämnhet vilket ger samma ytjämnhet på produktens ytskikt. När man plastar mot en form använder man inte topcoat utan gelcoat direkt mot formen som är behandlad med släppmedel. Gelcoat härdar inte mot luft men mot en form. När man plastar utan form så läggs topcoat ytterst. Topcoat är gelcoat med tillsats av 3-5% vax. Vaxet lägger sig på ytan och gör att plasten härdar.

Vad säger tillverkaren om problemet?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

HtotheP.

  • Gäst
HtotheP.
SV: Blåsor i gelcoaten
« Svar #10 skrivet: augusti 11, 2020, 21:09:21:21 »
Han har gjort sig okontaktbar. Vill inte veta vid problemen.

Poolen är vad jag vet byggd i form. Antar då att det är släppmedel.

Formen bör ju vara slät vid tillverkning. Hur kan det då redan efter tillverkning vara kratrar på sinna ställen. Visst, priset på poolen var ca 40 000kr. Hade trots detta räknat med mer.

Den tar även åt sig smuts på denna korta tid som är svår att få bort.

När vi fick den var vissa delar av yterna sträva. Kan det var glasfiber som gått igenom allt glasfiber i luften vid tillverkning

Utloggad Plums

SV: Blåsor i gelcoaten
« Svar #11 skrivet: augusti 11, 2020, 21:21:38:38 »
Dra honom i öronen till tinget. Problemet är väl att man får sälja skräp om man ropar ”kom och köp skräp”, dvs priset indikerar kvalieteten. Man får vad man betalar för. Men detta är under all kritik...

HtotheP.

  • Gäst
HtotheP.
SV: Blåsor i gelcoaten
« Svar #12 skrivet: augusti 11, 2020, 21:46:52:52 »
Nu är jag bara ute efter att hitta en lösning på detta. Tror inte att jag får någon hjälp av tillverkaren. Tog en chansning angående poolen vilket inte gick hem.

Nu är det den bästa lösningen för problemet jag måste få fram.

Att slipa ner så mycket som det går där skador finns. Kan inte avlägsna hela poolen på gelcoat. Det är ett orimligt jobb.

Så iden är,

Tvätta med aceton
Slipa ner så mycket som det går
Tvätta och låta torka till nästa år
Spackla vid skador
Slipa
Tvätta
Måla med 2k epoxi 2-3 lager

Är denna lösning bra eller finns det nån lättare eller bättre? Att kassera eller plasta om hela poolen är inget alternativ till att börja med

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag