CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sprucket sandfilter  (läst 9976 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sprucket sandfilter
« Svar #10 skrivet: oktober 29, 2011, 11:51:37:37 »
Jag menar bara att det vore konstigt om filtret går sönder helt utan anledning när ingen använder poolen.
Det klart mest troliga scenariot är ju att filtret har varit försvagat av någon anledning och att trycket på ena eller andra sättet varit högt.
Enkel logik.
Sen är det ju inte helt omöjligt att det bara gått sönder helt plötsligt, men den sannolikheten anser jag vara mycket mindre.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sprucket sandfilter
« Svar #11 skrivet: oktober 29, 2011, 12:10:26:26 »
Det som gick sönder på vår ventil var de små klackar som håller det hela på plats mha av den stora ringen som skruvas i filtertanken --> kraftigt läckage runt den stora o-ringen mellan tank och ventil. Tror inte det var ngt fel på det hela, standard Astralventil, lätta att byta men dyr :(

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Erica

SV: Sprucket sandfilter
« Svar #12 skrivet: oktober 29, 2011, 13:37:55:55 »
Det som gick sönder på vår ventil var de små klackar som håller det hela på plats mha av den stora ringen som skruvas i filtertanken --> kraftigt läckage runt den stora o-ringen mellan tank och ventil. Tror inte det var ngt fel på det hela, standard Astralventil, lätta att byta men dyr :(



Det låter som en rätt vek konstruktion om det bara är några plastklackar. På vårt filter är det fyra rostfria bultar som håller ihop det och det sitter som berget.

Trist för TS som fått en läcka i tanken. Då återstår väl bara att antingen byta hela filtret eller glasfiberreparation a la plastbåt. Det låter ju som om kvaliten inte varit den bästa, men filtret kan ju någon gång ha fått en skada på något sätt. Vi har hittills aldrig behövt röra vårat filter trots flera års drift. Pumpen har fått renoveras en gång, men aldrig filtret.

Utloggad Stroker

SV: Sprucket sandfilter
« Svar #13 skrivet: november 02, 2011, 10:36:43:43 »
 O0 oj här hände saker. Tror inte att sonen haft poolparty men såklart kan man inte veta. Ungarna här har blivit väldigt kräsna och kallar sig 30 plussare vilket är trist. Men sonen hade haft folk här såg jag eftersom det var ett antal fimpar!!! slängda över planket.
Filtret hade alltså spruckit i en 10 cm lång reva i underkant precis vid en skarv så det kan säkert handla om något av de som föreslagits ovan. Plasten var i mitt fall ganska tjock så en utmattning i skarven efter 10 år låter troligt.

Nu har jag kastat filtret annars hade det säkert varit en god idé att plastat in hela alltet med glasfiber men det är ett skitjobb de där. Tycker väl att det borde vara bättre med glasfiber än plast men men?? <dontkn>

Nu står jag i valet och kvalet vilket filter jag ska köpa. Oftast är ju kvalitet direkt jämförbart med kostnad men det finns undantag. Har hittat filter på nätet för under två tusen vilket verkar skumt.. lite för billigt men kanske någon på forumet har erfarenhet? Behöver väl minst ett 500 filter och kanske det kan vara idé att byta pump med. Den gick ju torr ganska länge misstänker jag men funkade när jag startade <hmm>
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Tjalle

SV: Sprucket sandfilter
« Svar #14 skrivet: november 27, 2011, 08:55:33:33 »

Shit happens - köp ett nytt - men annat fabrikat.

Utloggad Stroker

SV: Sprucket sandfilter
« Svar #15 skrivet: maj 23, 2012, 17:26:58:58 »
Köpte ett nytt... ser helt annorlunda ut men är oxå ett kripsol. Inga skarvar i detta dock samt ett bra pris "hemmavid" avgjorde saken. Funkar perfekt och detsamma gör pumpen trots att den gick torr en vecka <antman>
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag