CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kalkhårdhet ?  (läst 9737 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjorsa

Kalkhårdhet ?
« skrivet: juli 23, 2010, 17:24:19:19 »
Hur mäter man Kalkhårdhet i poolen ? Har intex saltgenerator men har lite problem med att få upp klorhalten, har ph på 7,8 och alkalinitet 240 mg/l och sen kalcium 48 mg/l och magnesium 8,5 mg/l enligt en vattenanalys av mitt brunnsvatten har tillsatt ph minus och fått ner ph till ca 7,5 men dessa teststickor man får med från intex är ju inte så bra att mäta med men den visar att alkaliniteten är ca 240 fortfarande .

När man läser manualen till saltgeneratorn så ser man att kalkhårdheten skall vara större än alkaliniteten men fråga är då vad menas med deras kalkhårdhet som oxå mäts i ppm/ alt mg/l
Jag har ju 48 mg/l kalcium och 8,5 mg magnesium vilket skulle bli för lågt för poolen men mitt vatten räknas ändå som medelhårt vatten och har totalhårdhet 8.7 DH  
så skall man tex först sänka ph till 7,2 och hoppas att alkalinteten sjunker ner ordentligt och sedan höja kalkhårdheten med kalciumklorid och magnesiumklorid eller hur gör ni ?
mvh/bjorsa
« Senast ändrad: juli 23, 2010, 18:08:51:51 av bjorsa »

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kalkhårdhet ?
« Svar #1 skrivet: juli 23, 2010, 18:46:09:09 »
börja med alkaniteten. Kan vara värt att köpa saltsyra.


Utloggad SingingSailor

SV: Kalkhårdhet ?
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2010, 09:11:02:02 »
Har du rätt värden på mg/l och dH? Jag tror att 48 mg/l kalcium är samma som 2,5dH.
Jag skulle tro att ditt vatten är ganska hårt - hög alkalinitet och hårt vatten brukar följas åt. Detta kan orsaka problem med kalkutfällningar, t.ex. i en saltgenerator.

Håller med Nimajneb - börja med att sänka alkaliniteten. Det görs genom att i omgångar sänka pH och lufta poolen, se t.ex. http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5521.0

Hårdheten kan höjas med kalciumklorid, CaCl2. Köps i poolhandeln, eller som vägsalt i säckar. Jag skulle dock inte tro att det behövs i ditt fall.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad bjorsa

SV: Kalkhårdhet ?
« Svar #3 skrivet: juli 24, 2010, 10:59:40:40 »
Har du rätt värden på mg/l och dH? Jag tror att 48 mg/l kalcium är samma som 2,5dH.
Jag skulle tro att ditt vatten är ganska hårt - hög alkalinitet och hårt vatten brukar följas åt. Detta kan orsaka problem med kalkutfällningar, t.ex. i en saltgenerator.

Håller med Nimajneb - börja med att sänka alkaliniteten. Det görs genom att i omgångar sänka pH och lufta poolen, se t.ex. http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5521.0

Hårdheten kan höjas med kalciumklorid, CaCl2. Köps i poolhandeln, eller som vägsalt i säckar. Jag skulle dock inte tro att det behövs i ditt fall.

Om kalcium och magnesium värdena mg/l är rätt tror jag då det är en kemisk analys från ett lab och tittar man tex i denna http://www.uppsala.se/pages/77946/Uppsaladricksvatten2008.pdf
Som är för uppsala och jag bor utanför med egen brunn så ser man att kalcium 46mg/l magnesium 17,2 mg/l blir då dh 10,2 .

Så frågan är ju vad dom menar med kalciumhårdhet i manualen för intex saltgenerator det står även här om det http://www.pahlen.se/poolguiden/total-alkalinitet-kalciumhardhet/
mvh/bjorsa

Utloggad SingingSailor

SV: Kalkhårdhet ?
« Svar #4 skrivet: juli 25, 2010, 12:09:10:10 »
Vattnets hårdhet anges i regel som mg/l (=ppm) av Kalciumkarbonat, CaCO3, eller som dH, tyska hårdhetsgrader, där 20mg/l CaCO3 motsvarar 1 dH.
Se mer om det t.ex. här: http://www.hvr.se/vatten/mjukt_hart.htm

I din vattenanalys anges Kalcium som mg/l av Ca, inte CaCO3, och därför kan man inte jämföra det med hårdhet direkt.

Med din totalhårdhet på 8,7dH så har du medelhårt/hårt vatten. I kombination med din höga alkalinitet så kan det ge problem t.ex. med kalkutfällningar. Den höga alkaliniteten kommer säkert också att ge dig problem med stigande pH värde.

Har intex saltgenerator men har lite problem med att få upp klorhalten,
Problemet att få upp klorhalten beror nog inte på hårdheten / alkalininteten. Kanske har du något i poolen som förbrukar kloret fort.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Mr.T

SV: Kalkhårdhet ?
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2010, 14:17:09:09 »
Det som skulle kunna vara värt ett försök är att Chockklorera poolvattnet innan start med salt/saltgenerator.
Chockkloret kommer då hjälpa till att bryta ner för höga värden av kalk och annat smuts så att saltet sedan har lättare att reagera ut i vattnet och bibehålla ett stabilt "kloridvärde" under resten av säsongen.

Märker du att det kommer tillbaka kan det vara värt att göra en till Chockklors-behandling under säsong för att hålla vattnet i schackt!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag