Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stigande pH??  (läst 9874 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Stigande pH??
« skrivet: maj 25, 2010, 20:06:08:08 »
Hej,

I år är ett upp och nedvänt poolår, åtminstone än så länge. Poolen igång sedan typ en månad och sen helgen med badbar temperatur. Det som är ur led är att plåtar och press fortfarande ligger på. Kollade kemin vid uppstart och sen förra veckan, helt OK, klorpucken var förbrukad, tänkte då att jag väntar med att tilsätta mer eftersom solen inte bryter ned kloret och det inte badas.

Idag var nästan allt kloret förbrukat --> låg nivå inget konstigt med det, men pH hade stigit rejält på en vecka utan ljus, bad eller tillsatta kemikalier, kändes konstigt...

Finns det någon kemist som kan förklara att pH stiger på det viset?

Använder Saniklars multipuckar.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Stigande pH??
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2010, 20:20:31:31 »
Hej,

Alkalitet kan vara fel.
Då kan man få väldiga PH svängningar.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad SingingSailor

SV: Stigande pH??
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2010, 22:42:14:14 »
Alkaliniteten kanske kan vara orsaken.
Hur mycket steg ditt pH? Vad har du för alkalinitet? Hur mäter du pH?
Var poolen täckt hela tiden?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stigande pH??
« Svar #3 skrivet: maj 26, 2010, 20:36:39:39 »
Hej,

Har inget bra mätverktyg för alkaliniteten --> inget värde, men tycker att den inte borde ändrats över vintern och förra
säsongen var pH bergstabilt för första gången i poolens historia efter vattenbyte förra våren, vilket jag tolkar som OK alkalinitet.

Jag mäter med droppar, så det är ingen exakt vetenskap, pH steg från ca 7,5 upp över 8 om jag inte blivit helt färgblind :)
Dropparna är phenolrött som reagens.

Poolen täckt med press och plåtar hela tiden.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad SingingSailor

SV: Stigande pH??
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2010, 23:05:08:08 »
Jag förstår inte heller vad detta kan bero på  <dontkn>. Tycker inte det låter som alkalinitets problem.
Finns någon riktig kemist eller någon med erfarenhet som kan ge svar?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Stigande pH??
« Svar #5 skrivet: maj 26, 2010, 23:54:19:19 »
....
Jag mäter med droppar, så det är ingen exakt vetenskap, pH steg från ca 7,5 upp över 8 om jag inte blivit helt färgblind :)
Dropparna är phenolrött som reagens.
/ Housedad
"Färskt" mätmaterial - testkit? Annars kanske läge att testa med nyinköpt av t.ex. samma sort för att utesluta "utgånget datum" och vara säker på att det visas repeterbarhet och samma resultat?  <dontkn>

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stigande pH??
« Svar #6 skrivet: maj 27, 2010, 07:09:02:02 »
Jag tar det med ro och när plåtarna kommer av (snart) så får vi se om "luftning" påverkar det hela. Det blir iaf ingen kem terapi innan poolen är öppen på riktigt.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Erica

SV: Stigande pH??
« Svar #7 skrivet: maj 29, 2010, 00:23:28:28 »
pH stiger ju normalt vid klortillsats, det är väl inget konstigt med det. Om pH verkligen har stigit mellan två mätningar så låter väl utgånget testkit knappast så troligt - det borde ju ha påverkat både mätningarna "före" och "efter" ungefär lika mycket.

Till vår pool använder vi flytande kemikalier som doseras med automatik. Men pH vill ju hela tiden stiga om inte automatiken doserade in saltsyra för att hålla pH-t på mattan. Saltsyra förbrukas hela tiden, så med andra ord skulle ju pH stiga om man inte höll emot med syran.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Stigande pH??
« Svar #8 skrivet: maj 29, 2010, 15:53:48:48 »
...pH stiger ju normalt vid klortillsats, det är väl inget konstigt med det....
Hur mycket skall det stiga "normalt" menar du för ser jag till egna chock-klorereringar elle bara underhållsklorering under senaste 3 åren ser jag inga direkt märkbara skillnader i mitt pH oavsett mer än högst någon 10-del som jag likaväl kan tolka som mätavvikelse?  <dontkn>

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Erica

SV: Stigande pH??
« Svar #9 skrivet: maj 29, 2010, 18:51:36:36 »
Jag tror det beror också på vilken sorts klor du använder. Vi använder flytande klor (natriumhypoklorit) och då stiger pH automatiskt hela tiden om man inte motverkar det med syra. Natriumhypokloriten har ett pH-värde på ca 13 och drar ständigt upp pH. När vi först klorerade upp vattnet gick det åt ganska mycket syra för att hålla emot pH-värdet, men när systemet väl kom i balans så blev förbrukningen radikalt lägre. Automatiken håller nu pH på 7.6 och det tycks ligga mycket stabilt.

 Kombinationen av natriumhypoklorit och saltsyra är efter vad jag hört det vanligaste för större pooler, simhallar etc. men också för mindre pooler om man vill köra automatik på systemet. Det är väl svårare för automatiska system att portionera ut pulverformiga kemikalier.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag