CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Omeo klor och ph-mätare  (läst 10015 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jeppe

Omeo klor och ph-mätare
« skrivet: augusti 11, 2009, 17:22:11:11 »
Är det någon som har testat en sån här http://www.so-blue.fr/product.php?id=1&lg=en

Själv har jag bara haft pool några veckor och hatar redan det eviga mätandet. Den här mäter konstant poolen och visar värderna i realtid samt trend på en trådlös display. O0

Jag har i alla fall beställt en så vi får väl se om den funkar.
« Senast ändrad: augusti 11, 2009, 18:01:20:20 av Jeppe »

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Omeo klor och ph-mätare
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2009, 17:29:26:26 »
Fick inte länken att fungera, är det en sådan här?

http://www.so-blue.fr/product.php?id=1

Kan inte franska, vad fick du ge för den?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Jeppe

SV: Omeo klor och ph-mätare
« Svar #2 skrivet: augusti 11, 2009, 18:05:13:13 »
Nu är länken fixad, det råkade komma med ett frågetecken. ::)

Jag får väl loss den för en 5000 SEK då jag är den första i Sverige som beställer en men ordinarie pris ligger på ca 9000 SEK.

Den är kanske lite dyr men guuud vad skönt att bara kunna kolla på displayen att allt är ok innan man hoppar i.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Omeo klor och ph-mätare
« Svar #3 skrivet: augusti 11, 2009, 18:45:04:04 »
O jag som har kostat på mig en lapp på kylskåpet som säger:

"Tisdagar o Fredagar kolla klorpucken"

Funkar kalas och värdena är perfekta. 
<antman>

Ok, har även en sensor till väderstationen som ger mig vattentemperaturen... :P

Utloggad Jeppe

SV: Omeo klor och ph-mätare
« Svar #4 skrivet: augusti 11, 2009, 19:06:31:31 »
Nu är mitt kylskåp i aluminium så det går inte att sätta lappar med annat än lim så den lösningen funkar inge bra.  >rulla<

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Omeo klor och ph-mätare
« Svar #5 skrivet: augusti 11, 2009, 19:13:10:10 »
Nu är mitt kylskåp i aluminium så det går inte att sätta lappar med annat än lim så den lösningen funkar inge bra.  >rulla<

Vad jag eg ville säga var att så fort man har lärt sig hur poolen funkar med kemikalier o allt (tar någon månad) så slutar man att kolla på stickor o apparater, det räckar med att titta o lukta på vattnet så ser man att det är OK.
Största risken är om man är bortrest eller av annan anledning glömmer pucken.

Däremot kan jag hålla med om att det är svårt o bökigt med stickor mot färgskalor. Därför har jag en digital avläsare men den kommer att användas mest vid våruppstarten.

Utloggad Jeppe

SV: Omeo klor och ph-mätare
« Svar #6 skrivet: augusti 11, 2009, 19:26:19:19 »
Det är sant, men man kan trimma in nogrannare och ligga på en jämnare och lägre klorhalt. Dessutom är det inte alltid man märker när ph ändras. När man använder stickor eller digitala mätare blir man alltid reaktiv så blir ett värde fel kan det bli stökigt  och ta tid och rätta till det. Eftersom den här visar trender kan man vara mer proaktiv med kemikalierna.

Dessutom kommer det nästa år en tilläggsmodul till den här som du sätter i maskinrummet. Den kan du koppla till termostat, pump eventuell automatisk flervägsventil m.m. Alltsammans går sedan att koppla till nätverket hemma och du kan lätt få upp all info på tex din iPhone.

Den här tråden kanske ska flyttas till teknik nu?

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Omeo klor och ph-mätare
« Svar #7 skrivet: augusti 11, 2009, 22:31:55:55 »
Försök inte övertyga mig att det är något som behövs. Däremot kan det vara en kul leksak. Men jobba proaktivt kan du aldrig göra utan att prognostisera väder och användande.

Utloggad Jeppe

SV: Omeo klor och ph-mätare
« Svar #8 skrivet: augusti 12, 2009, 00:10:47:47 »
Säg inte det, den mäter också lufttemperatur och uv-strålning. Mig veterligen mäter den inte luftfuktighet och lufttryck men det behöver inte vara omöjligt att lösa. Med den infon skulle den kunna göra väder-prognoser precis som din väderstation. (Även om sådana prognoser kanske inte alltid är de bästa.

För övrigt är det inte alltid en själv som hanterar poolen. Det ska vara lätt för både barn och mor och farföräldrar och vänner att veta att poolen är ok.

Jag anser att den är brilliant, jag bara hoppas att den fungerar så bra som tillverkaren påstår.

Utloggad pennan

SV: Omeo klor och ph-mätare
« Svar #9 skrivet: augusti 12, 2009, 16:38:42:42 »
Intressant! Återkom gärna med en utvärdering när du testat den.
Jag älskar prylar, både nödvändiga och onödiga!  ;D

Mvh
Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag