CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nybörjarfrågor  (läst 8094 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #10 skrivet: maj 29, 2018, 13:04:59:59 »
Tack för svaret!

Får jag fråga hur stor pool du har? Hur många grader höll du i poolen och vet du ungefär vad det kostade att ha igång värmepumpen?
Vilken vattenpump?

Var kopplade du in pumpen? Fast uttag på hus/garage, eller förlängningskabel? Jag tänkte själv att jag skulle dra en sladdvinda på 40-50m från garaget men blev osäker på om det är så bra...? Dom kablarna är ofta på 1,5mm men i Xpress bruksanvisningen så står det:

Strömförsörjning: 220-240V
Avbrytare: 20A
Löpande ström: 6,5A
Kabel sektion för 15 m kabel: 2,5mm2
Kabel sektion för 50 m kabel: 6,0mm2

Så behöver elkabeln vara 6mm2?
Tittar jag på https://www.byggmax.se/installationsel/sladd-och-kabel/kabelvinda-p29774?gclid=EAIaIQobChMI_bCnzomo2wIVw7HtCh0B-wVFEAQYBCABEgKXhvD_BwEt.ex. står det "H07RN-F 3G1,5mm"

Den du länkade till är1,5 kvadrat. H07RN-F betyder att det är en gummikabel. Elektrikern kan tala om om det är rätt eller inte. Det är en ganska dyr kabel och det finns billigare för fast förläggning utomhus. Olika kablar om du skall gräva ner, fastförläggning eller typ ”förlängningsladd”.

Men annars så var det väl ganska klart, 15m så 3G2,5 och 50m 3G6. Finns 4kvmm kabel med, den hamnar väl nånstans i mitten. Det är dock aldrig nån nackdel med för stor koppararea. Tänk på att lägga det äver en separat säkring som du inte belastar med nåt annat och jag skulle rekommendera att du säkrar 16A på den. 

Poolgiganten

Utloggad andhreas

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #11 skrivet: maj 31, 2018, 15:09:18:18 »
Har beställt denna nu: http://www.swim-fun.dk/se/sortiment-se/opvarmning-af-pool-og-spa-se/varmepumper-fi-2/product/482-xpress-10-vaermepump-30-000-l

Har pratat med två elektriker och även Swim & Fun, kontentan är att alla säger att det inte ska vara några problem att köra den på vanligt uttag..
Elektrikerna verkade basera det på att effekten var 6,5A vilket då ska vara ok i ett vanligt uttag.... och Swim & Fun baserade det på att dom hade inte hade hört något från kunder med problem på 3-4år som dom sålt denna modellen.

Får testa o se helt enkelt..

Utloggad andhreas

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #12 skrivet: juni 10, 2018, 00:22:22:22 »
Så nu i veckan fick jag hem poolvärmepumpen, först upptäckte jag att infon på nätet, tillverkare + återförsäljare inte alls stämde med det som stod i instruktionsboken som kom med pumpen... COP värdet skulle vara 5,4 men var nu 5,2... Effekten skulle vara 6,5A (1495W) men var 8,6A (1978W). Det var en stor besvikelse måste jag säga... Jag hade varit tryggare med den lägre W nivån...

Men ikväll kopplade jag in den för att testa med min el-setup som jag beskrivit tidigare tror jag. Poolvärmepumpen har kört ca 3h, och tillsammans med sandfilterpumpen ligger dom på ganska exakt 2000W största delen av tiden. Var uppe som max vid start vad jag kunde se på ca 2250W. Allt ser stabilt ut och inget är varmt, så lugnt än så länge :) Sedan ska saltklorinatorn också på, som drar ca 76W.

Tyckte också att ljudnivån var lite i högsta laget, men troligtvis något jag kan leva med... men hur mycket skillnad är det mellan 50db och 60db?







Utloggad MathiasS

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #13 skrivet: juni 10, 2018, 06:53:53:53 »
10db uppfattar örat som en fördubbling.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad andhreas

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #14 skrivet: juni 13, 2018, 14:18:07:07 »
Var inne på folkpool idag igen och kollade på deras HeatForce Inverter M 45, https://www.folkpool.se/produkter/pool/varme/varmepumpar/poolvarmepump-heatforce-inverter-m-45.html

En 3 stegs inverter för pooler 15-27m2. Det jag undrar över är kW mellan den Xpress10+ jag har hemma nu och denna Inverter M45. Xpress 10+ är på 10kW och Inverter M på 6,5kW men ändå specade till ungefär samma strolek på pool... Betyder detta att Xpress 10+ är mycket effektivare eller vad ska jag dra för slutsatser? Är ändå invertern ett bättre val? Kostnadsmässigt så skiljer det 1000kr.
Säljaren sa att det inte var några problem med att koppla via stickpropp.

 

Utloggad andhreas

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #15 skrivet: juni 14, 2018, 22:46:59:59 »
Ingen som har en åsikt om bäst pump av dom jag skrev om nu senast :P

Utloggad TommyC

SV: Nybörjarfrågor
« Svar #16 skrivet: juni 15, 2018, 15:53:50:50 »
10 kW värmeeffekt tillförd poolen är väsentligt mer än 6,5 kW tillförd värmeeffekt, noga räknat är det 54% mer.

Effektivare är en annan sak. Högre COP betyder högre uteffekt i förhållande till ineffekt jämfört med en värmepump med lägre COP. Ofta anges COP vid olika förhållanden för att framställa den egna produkten som bättre i förhållande till konkurrenternas produkter. Det är svårt att jämföra effektivitet således.

I övrigt vet jag ingenting om nämnda pumpar. Jag brukar alltid tjata om att läsa manualen noga före köp samt ta reda på hur det fungerar när värmepumpen behöver service. Samtliga värmepumpar går sönder. Tiden till det händer varierar en hel del.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag